۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۹:۳۱ ق٫ظ

گروهي از قربانيان خشونت‌هاي دولت بحرين نيز روز شنبه با تجمع در برابر دفتر اصلي دادگاه بين‌المللي رسيدگي به جنايت عليه بشريت به سرکوب خشونت‌بار معترضان از سوي رژيم بحرين که با همکاري عربستان سعودي صورت مي‌گيرد، اعتراض کردند.

گزارشی از آخرین وضعیت دربحرین؛دستگیری های تازه روستاها

نيروهاي امنيتي بحرين در ادامه سرکوب مخالفان، با يورش به چندين خانه شمار ديگري از مردم را به اتهام مخالفت با دولت اين کشور دستگير کرده‌اند.

در دور تازه دستگيري‌ها، نيروهاي دولت بحرين روز شنبه (17 ارديبهشت) به چند خانه در روستاهاي باني جمرا و دراز هجوم بردند و ساکنان آن‌ها را بازداشت کردند.

در اين ميان وکلاي بين‌المللي شکايتي را عليه خاندان آل‌خليفه که بر بحرين حکومت مي‌کند در دادگاه جنايات بين‌المللي لاهه طرح کرده‌اند.

شبکه پرس تی وی در این باره نوشت: پيش از اين مي الخنسا، وکيل لبناني از سوي خود و شماري از همکاران اروپايي‌اش از کشورهاي جهان خواسته بود که به سکوت در برابر نقض حقوق بشر در بحرين پايان دهند.

وي ضمن انتقاد از سکوت جامعه بين ‌الملل در برابر وقايع بحرين تاکيد کرد اقدامات خطرناکي که در اين کشور از سوي خاندان حاکم و حاميان آن رخ مي‌‌دهد به يقين جنايت عليه بشريت است و هيچ کس حق اين گونه اقدامات را ندارد.

گروهي از قربانيان خشونت‌هاي دولت بحرين نيز روز شنبه با تجمع در برابر دفتر اصلي دادگاه بين‌المللي رسيدگي به جنايت عليه بشريت به سرکوب خشونت‌بار معترضان از سوي رژيم بحرين که با همکاري عربستان سعودي صورت مي‌گيرد، اعتراض کردند.

از سوي ديگر، ناوي پيلاي، کميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل از دولت بحرين به دليل دستگيري صدها تن از تظاهرکنندگان و همچنين محاکمه نظامي پزشکان و پرستاراني که به وظيفه خود در درمان زخمي‌ها مي پرداختند، انتقاد کرد.

رژيم بحرين در چند هفته گذشته همچنين براي سرکوب مخالفت‌ و اعتراضات، به ده‌ها مدرسه، قبرستان، مسجد و ديگر مکان‌هاي مقدس حمله و آن‌ها را ويران کرده است.

در جريان سرکوب‌هاي خونين بحرين تاکنون صدها تن از جمله شماري از فعالان حقوق بشر کشته، شکنجه يا زنداني شده‌اند.

پیش از این نیز در چند روز گذشته نيروهاي بحريني اقامت‎گاه سعيد عياد، فعال حقوق بشر را به آتش کشيدند.

در اینباره مرکز حقوق بشر بحرين اعلام کرد، نيروهاي امنيتي مورد حمايت عربستان در بحرين با حمله به اقامت‌گاه يک فعال حقوق بشر آن را به آتش کشيده اند.

تصاوير ويدئويي منتشر شده بر روي اينترنت نشان مي‌دهد، نيروهاي امنيتي بحرين روز جمعه (16 اردیبهشت) به محل اقامت سعيد اياد حمله کرده و با پرتاب گاز اشک‌آور آتش‌زا خانه وي را به آتش کشيدند.

مرکز حقوق بشر بحرين گفته است، اياد يکي فعالان سياسي است که در تلاش براي جمع‌آوري مستندات نقض حقوق بشر در بحرين با قربانيان و شاهدان بسياري ملاقات داشته و به همين دليل نيز منزل وي مورد حمله نيروهاي بحريني قرار گرفته است.

در عين حال اين مرکز درباره ادامه شکنجه و بازجويي‌هاي خشونت‌بار معترضان به دست رژيم منامه و برقراري فضاي امنيتي شديد از سوي خانواده آل خليفه در بحرين هشدار داده است.

مرکز حقوق بشر بحرين در آخرين گزارش خود آورده است عبدالهادي الخواجه، فعال هلندي بحريني الاصل، در حين بازجويي نيروهاي امنيتي مورد شکنجه قرار گرفته است.

اين مرکز هم‌چنين تصاوير رعب‌آوري که شکنجه شدن الخواجه را تاييد مي‌کند بر روي وب سايت خود منتشر کرده و نسبت به بازداشت معترضان و "شکنجه" و يا کشتن آن‌ها هشدار داده است.

گفته مي‌شود طي سه ماه گذشته بيش از هزاران تن از معترضان ضددولتي، نمايندگان پيشين مجلس، روحانيون ارشد، فعالان حقوق بشر و پزشکان بازداشت شده‌اند که در ميان آنان تعداد قابل توجهي از زنان به چشم مي خورد.

اين درحالي است که دست‌کم 47 پزشک و پرستار بحريني به اتهام کمک به مجروحاني که در اعتراضات مسالمت‌آميز به دست نيروهاي امنيتي مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند، در انتظار محاکمه به‌ سر مي‌برند.

 

هم‌چنين گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است که دادگاه نظامي بحرين 4 تن از معترضان را به اتهام اقدام براي کشتن دو پليس به اعدام محکوم کرده که اين امر با اعتراض بسياري از سازمان‌هاي حقوق بشر مواجه شده است.

با اين حال امريکا و کشورهاي اروپايي با سکوت در برابر جنايات رژيم آل خليفه، حتي از محکوميت لفظي خشونت‌ها خودداري کرده‌اند.

اعتراضات ضد دولتي مردم بحرين عليه حکومت چند دهه‌اي خاندان آل خليفه در اين کشور حاشيه جنوبي خليج فارس که از 14 فوريه آغاز شد، با سرکوب شديد نيروهاي امنيتي رژيم منامه و نظاميان عربستان و اماراتي قرار گرفته است.

نظاميان سعودي و اماراتي از روز 14 مارس براي کمک به سرکوب معترضان، به خاک بحرين وارد شده اند و تاکنون ده‌ها مسجد و مدرسه را تخريب کرده اند.

گفته مي‌شود از آن زمان تا کنون تعداد بسياري از معترضان کشته و صدها تن مفقود شده‌اند.

در پي گسترش تظاهرات ضددولتي در بحرين، نيروهاي امنيتي رژيم منامه با حمايت نظاميان سعودي، شمار ديگري از تظاهرکنندگان را بازداشت کرده‌ا‌ند.

معترضان ضد دولتي نيز با وجود خشونت‌هاي فزاينده نيروهاي امنيتي و سربازان سعودي، اماراتي و کويتي، تاکيد کرده اند تا سرنگوني آل خليفه به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01