۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۵:۴۵ ب٫ظ

در روزهاي اول حمله غرب به ليبي، هواپيماهاي B-2 ايالات متحده 45 عدد بمب بر سر مردم ريختند كه هركدام از اين بمب‌ها 2000 پوند وزن داشتند و حامل اورانيوم غني‎شده بودند، ماده‌اي كه به‏فراواني در سلاح‌ها و راكتورهاي هسته‌اي استفاده مي‌شود.

گزارش/ بمب 2000پوندی حامل اورانیوم غنی‌شده در ابتدای جنگ لیبی

پايگاه اينترنتي "juventudrebelde " در گزارشي به بررسي حمله نظامي ايالات متحده آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي به ليبي پرداخته مي‌نويسد: غرب ليبي را مي‌خواهد. محافظت از افراد غيرنظامي بهانه است، حال آن‌كه حملات هوايي پيش‌بيني شده ناتو با هدف هموار كردن راه براي معترضان به منظور از ميان بردن قذافي است.

 

* با وجود صدها كشته و استفاده از اورانيوم غني‎شده چگونه اين جنگ را بشردوستانه بناميم

 

ايالات متحده و همدستان او، جنگ صليبي- امپرياليستي مداوم عليه ليبي را، يك جنگ بشردوستانه توصيف مي‌كنند. اما چگونه مي‌توان اين جنگ را بشردوستانه ناميد؟ با وجود صدها كشته، خسارت به زيرساخت‌هاي بزرگ، و حتي استفاده از اورانيوم غني شده كه براي سلامتي نوع بشر بسيار مضر است، ديگر نمي‌توان اين جنگ را بشردوستانه توصيف كرد.

 

* قربانيان، واقعيت اين جنگ كثيف را نشان مي‌دهند

 

هرچند كه واشنگتن، پاريس و لندن، رهبران اين جنگ، پيش از اين نقش اصلي را بر عهده ناتو گذاشته‌اند؛ هنوز هم با افتخار مي‌گويند: "ما از مردم غير نظامي محافظت مي‌كنيم ". با اين وجود، قربانيان اين جنگ، واقعيت اين جنگ كثيف را نشان مي‌دهند.

اگر هدف آنها دفاع از انسان‌هاي بي‌گناه است، پس چرا بمب‌هاي خود را بر سر مردم مي‌ريزند. يك تصميم منطقي توسط شوراي امنيت سازمان ملل، قبل از تصويب قطعنامه 1973- كه اجازه استفاده از نيروي نظامي را مي‌داد- فرستادن ناظراني عيني به منطقه بود تا اتفاقاتي كه واقعا رخ داده بود را تأييد كنند.

طرح پيشنهادي حاميان بسياري داشت. معمر قذافي خود چند بار آن را پي‌گيري كرد، همچنين بعضي از رهبران دولت‌ها همچون "هوگو چاوز " در ونزوئلا نيز، از اين ايده دفاع كردند. اما اين تصميم نقش مهمي در ايجاد منطقه پرواز ممنوع و تحريم تسليحاتي داشت، به علاوه باعث اضافه شدن نام قذافي به ليست رياكارانه متهمين دادگاه بين‌المللي مجازات كيفري شد. در آن زمان، تحريم‌هاي اقتصادي تحت قطعنامه 1970 اجرا شده بود.

 

*مرگ مردم بي‌گناه پيامد ماجراجويي نظامي

 

تا به حال، ماجراجويي نظامي به مرگ مردم بي‌گناه، تخريب زيرساخت‌هاي نظامي و غير نظامي - از جمله بيمارستان‌ها و فرودگاه‌ها منجر شده است. اين تنها اندكي شبيه به جنگ 1999 در يوگسلاوي است كه همچنان با عناوين بشردوستانه توجيه مي‌شود.

 

* مقاصد نظامي ناتو نشان مي‌دهد حمله به ليبي يك جنايت واقعي است  

مقاصد نظامي ناتو، عمدتاً شامل نيروگاه‌ها، ساختمان‌هاي دولتي، كارخانه‌ها، مدارس، تجهيزات پزشكي از جمله مراكز مراقبت بهداشتي كودكان است و اينها نشان مي‌دهد حمله به ليبي يك جنايت جنگي واقعي محسوب مي‌شود!

 

* انتشار خبرهاي نادرست و گمراه‌كننده

 

با اين حال فرماندهان ارتش عليه ليبي عمليات نظامي انجام مي‌دهند و به كشته شدگاني كه آنها مي‌گويند ما از آنها دفاع مي‌كنيم، "آسيب جدي " مي‌رسانند. "ويليام هيگ "، وزير امور خارجه انگليس، با گستاخي گفته بود كه "جنگ بشردوستانه مدرن " افراد غيرنظامي را نمي‌كشد. خبرهاي نادرست بسياري از رسانه‌ها منتشر شد و طولي نكشيد گزارش‌هايي كه مدعي "بربريت " قذافي بود پخش شد. آنها كشتار گزارش شده را به حداقل مي‌رسانند و اظهارات گمراه كننده را واقعي جلوه مي‌دهند.

 

* وزير خارجه انگليس: قدرت‌هاي بزرگ مانند قهرمانان براي نجات مردم ليبي تلاش مي‌كنند

 

هيگ براي متقاعد كردن افكار عمومي گفته كه قدرت‌هاي بزرگ مانند قهرمانان براي نجات مردم ليبي تلاش مي‌كنند و اجازه مي‌دهند آنها به سمت دموكراسي پيش بروند! آنها حتي غم و غصه كساني كه عزيزان خود را از دست داده بودند را عملي مزخرف از سوي قذافي توصيف كردند، كساني كه به گفته آنها دستور گرفته بودند كه مراسم خاكسپاري جعلي برگزار كنند.

قربانيان بمباران ناتو كه از موشك‌هاي "تاماهاوك " ايالات متحده و جنگنده‌هاي فرانسوي و انگليسي تغذيه مي‌شوند، مهم نيستند. در حالي كه اگر در مورد تلفات غير نظامي‌ جنگي صحبت شود كه توسط غرب ترغيب شده است، آنگاه متفقين يك نيروي خارجي هستند كه در يك جنگ داخلي درگير شده‌اند كه در آن بمباران راه كساني را كه مي‌خواهند دولت را سرنگون كنند، مشخص مي‌سازد.

يكي از گام‌هاي اوليه فرانسه - براي راه اندازي حمله- به رسميت شناختن مخالفان به عنوان نماينده قانوني ليبي و در نتيجه بي اعتبار كردن دولت طرابلس بود.

ايالات متحده قصد دارد معترضان را مسلح كند و با اين قصد تحريم تسليحاتي تصويب شده در قطعنامه 1973 را ناديده مي‌گيرد. قبلاً چند جلسه براي نشان دادن امكان حمايت مالي، بين معترضان و نمايندگان واشنگتن برگزار شده است. هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا اين امكان را كه به هيچ‌وجه چيز جديدي نيست، قانوني توصيف كرد چون كه اين مسئله قبل از شروع جنگ، توسط نيروي نظامي آمريكا و محافل دولتي مطرح شده بود.

"ويليام كامرون "، نخست وزير انگليس مدعي است قطعنامه هر طور كه تصويب شود به نفع آنهايي است كه از مردم محافظت كرده‌اند اگر اسناد تأييد شده توسط شوراي امنيت سازمان ملل اجازه "همه اقدامات لازم " براي محافظت از افراد غير نظامي را بدهد. هر يك از سران حكومت بر اساس فهم خود آن را تفسير مي‌كنند، در صورتي‌كه آنها شروط اصلي نقض پيمان استقلال و حاكميت ليبي را فراموش مي‌كنند.

پيشنهاد ديگر كامرون تقسيم كشور به دو قلمرو است. سران نظامي انگليس بر سازماندهي و آموزش شورشيان اصرار مي‌ورزند. با اين كار آنها مي‌خواهند شركت‌هاي امنيتي و غيردولتي بسياري را به كار گيرند كه بعضي از آنها شامل سربازان زبده قديمي يگان خدمات ويژه هوايي هستند

* هدف اصلي، ايجاد دولتي جديد كه بر اساس منافع ابرقدرت‌ها باشد

 

هدف واقعي، بركناري قذافي و ايجاد يك دولت جديد است كه بر اساس منافع ابرقدرت‌ها باشد. در طول جلسه‌اي كه اين هفته با نمايندگان شوراي ملي انتقالي- بنا به ادعاي خودشان به عنوان تنها نماينده مردم ليبي- در "بنغازي " تشكيل شد، يك ديپلمات ايالات متحده از علاقه دولت متبوع خود نسب به سرنگوني قذافي صحبت كرد.

 

* پارادوكس نفاق

 

اگر ايالات متحده و متحدانش واقعا نگران "دموكراسي " هستند چرا به عربستان صعودي، يمن يا بحرين حمله نمي‌كنند. آنهايي كه خواستار تغييرات سياسي در اين كشورها هستند، باعث به وجود آمدن اهداف سركوب‌گرانه شده‌اند. به هر حال آنها با آمريكا هم‌پيمان هستند، چون با توجه به وضعيتي كه دارا هستند، (نفت، كنترل بر مسيرهاي انتقال نفت و موقعيت استراتژيك) مواجه در برابر نفوذ ايران را تضمين مي‌كند.

چرا آنها مصر را بمباران نكردند؟ چون كه آنها نمي‌خواهند حمايت گسترده قاهره را از دست بدهند، هم در مسئله هسته‌اي ايران و هم در مذاكرات بين اسرائيل و تشكيلات خودگردان فلسطين. علاوه بر اين، واقعيت اين است كه اسرائيل از ورود هرگونه كالايي به نوار غزه كه براي جنبش مقاومت اسلامي (حماس) فرستاده شود، جلوگيري مي‌كند.

 

* قذافي به‌عنوان يك تروريست و دشمن غرب

 

در مراكش بمب‌هاي زيادي ريخته شد. كشوري كه صحراي غربي آن از سال 1975 به‌طور غير قانوني اشغال شده است؛ و زندان‌هاي آن به مراكز شكنجه براي مبارزان استقلال و آزادي تنها ملت آفريقايي كه مي‌خواهند از سلطه استعمار رها شوند، تبديل شده است و به نظر نمي‌رسد كه آنها بتوانند به اسرائيل حمله كنند، اسرائيلي كه فلسطين را اشغال كرده و با بمب‌افكن‌هاي خود مرگ را به نوار غزه آورده است. برنامه‌هاي مختلفي وجود دارد اما اگر ليبي نبود حتي يك كلمه اعتراض هم وجود نداشت. قذافي مهره‌اي نبوده است كه غرب بتواند به راحتي آن را از بين ببرد. سياست او بر پايه دفاع از سلطنت نه تنها ليبي، بلكه تمام كشورهاي آفريقايي است. از اين‌رو واشنگتن ليبي و رهبر آن را به عنوان دشمن و تروريست نشان داد و بدين‌گونه آنها به اهداف سازمان سيا در دوره جنگ سرد تبديل شدند. در 1986 "رونالد ريگان "، رئيس جمهور ايالات متحده يك عمليات نظامي عليه آنها انجام داد كه در آن ده‌ها نفر، از جمله يكي از دختران قذافي، كشته شدند

* قذافي به‌عنوان يك دوست غرب

 

پس از چند دهه تنش، سازمان ملل و واشنگتن براي برنامه‌هاي هسته‌اي، تحريم‌هاي تحميل شده بر كشور آفريقايي را لغو كردند و بعد از آن، شركت‌هاي آمريكايي همچون (Western Petroleum Corp) ، (Amerada Hess Corp) و (Chevron Texaco showed)، علاقه فراوان خود را به نفت ليبي نشان دادند. بسياري از شركت‌هاي اروپايي نيز در اين كار سهيم شدند. پس از آن، قذافي به خاطر ذخاير نفتي معيني كه براي غرب بسيار مطلوب بود، به يك دوست تبديل شد. رهبران ليبي حاضر به همكاري نشدند. بعضي از پيغام‌هاي ديپلماتيك ايالات متحده كه توسط ويكي ليكس منتشر شد، وسواس كاخ سفيد در مورد ميدان‌هاي نفتي ليبي و مشكلات پيش روي شركت‌هاي فراملي در انجام عمليات در آن كشور را نشان مي‌داد، كه شامل تقاضاي طرابلس براي سهم بيشتر از مزايا براي كشور ليبي بود.

 

*منابع غني نفت، علت حمايت غرب از معترضان

 

سرهنگ قذافي مجبور شد كه از صحنه خارج شود. و اين چيزي بود كه آنها در حال تلاش براي آن بودند. آنها ابتدا در تقابل با اين هدف شرط گذاشتند، اما همين كه قذافي نزديك به شكست دادن شورشيان شد، آنها با عجله به دنبال تصويب قطعنامه شوراي امنيت افتادند و پس از آن بود كه بمب‌هاي "بشردوستانه " بر سر مردم ليبي ريخته شد. اگر شورش‌ها سركوب شده بود، آنها قطعا مجبور مي‌شدند كه شركت‌هاي خود را از منابع غني نفت ليبي بازگردانند.

 

* غرب به شكست دادن قذافي مطمئن نيست

 

به هر حال، محافل بلندپايه نظامي ايالات متحده در واشنگتن با توجه به ظرفيت بالاي نيروهاي قذافي براي مقاومت و همچنين با توجه به اينكه معترضان خوب سازماندهي نشده‌اند، هنوز شك دارند كه قذافي شكست بخورد.

 

* پيشنهادات آمريكا ممكن است فريب‌كارانه باشد

 

همان‌گونه كه در ابتدا توسط عاملان اصلي عمليات نظامي پيش‌بيني شده بود، اين جنگ بيشتر از آنچه كه انتظار مي‌رفت، طول خواهد كشيد. ايالات متحده تأكيد كرده بود كه اگر قذافي از قدرت بركنار شود و كشور را ترك كند، حملات و بمباران پايان خواهد يافت. پيشنهاداتي كه ممكن است فريبكاري‌هاي بسياري را در بر گيرد.

* اورانيوم با طعم مرگ

ائتلاف "توقف جنگ " استفاده از اورانيوم غني شده در جنگ عليه ليبي را تقبيح كرد. در روزهاي اول حمله، هواپيماهاي B-2 ايالات متحده 45 عدد بمب بر سر مردم ريختند. هر كدام از اين بمب‌ها 2000 پوند وزن داشتند - مثل موشك‌هاي كروز كه قبلا استفاده شده بود - و حامل اورانيوم غني شده بودند، ماده‌اي كه به فراواني در سلاح‌ها و راكتورهاي هسته‌اي استفاده مي‌شود.

اورانيوم غني شده به دليل وزن سنگيني كه دارد (1.7 برابر چگالتر از نصب شده‌هاي قبلي) مي‌تواند از ماشين‌هاي زرهي و ساختمان‌ها عبور كند. پس از انفجار، يك ابر از بخار سوزاننده بالا مي‌آيد و سپس به صورت غبار سمي و راديواكتيو پايين مي‌آيد.

* تأثيرات مخرب اورانيوم استفاده شده در ليبي

ذرات اورانيوم غني شده ممكن است وارد ريه و ساير اعضاي بدن شود و سال‌ها در بدن بماند، بنابراين باعث بيماري‌هاي كليه و آسيب‌هاي جدي به كروموزوم‌هاي مربوطه، سرطان، بيماري‌هاي پوستي و حالات عصبي مي‌شود. زنان بارداري كه در معرض اين ماده قرار مي‌گيرند، تاثيرات ژنتيكي اين ماده را به كودكان خود انتقال مي‌دهند.

* امكان آلوده شدن سيستم آب‌رساني ليبي

شبكه ايراكتيو (Euractiv) نيز، حملات هوايي ناتو كه باعث يك فاجعه زيست محيطي در ليبي مي‌شود را تقبيح كرد. اگر آنها به تاسيسات رودخانه‌هاي مصنوعي بزرگ آسيب برسانند، ميليون‌ها شهروند را از نوشيدن آب آشاميدني محروم مي‌كنند. اين بزرگترين سيستم آب‌رساني با چهار هزار كيلومتر لوله است كه روزانه 6 ميليون متر مكعب آب را از چاه‌هاي صحراي بزرگ به شهرهاي واقع در امتداد نوار ساحلي شمالي مي‌رساند. رودخانه مصنوعي از مناطق "برگا "، "آجدابيا " و بنغازي عبور مي‌كند، مناطقي كه بمباران‌ها در آنجا متمركز شده است.

در قسمت پايين زمين‌هاي خشك ليبي يك اقيانوس زيرزميني جريان دارد كه "سفره زيرزميني نوبيا " ناميده مي‌شود، كه احتمالاً بزرگترين سفره زيرزميني دنيا باشد و مي‌تواند در مركز توجه متجاوزان باشد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01