۱۳۹۷/۰۱/۲۶
۱۱:۳۳ ق٫ظ

کمیته حقیقت یاب انقلاب 25 ژانویه مصر نتایج تحقیقات خود را اعلام و رئیس جمهور مخلوع این کشور را متهم نخست کشتار انقلابیون معرفی کرد.

گزارش نهایی کمیته تحقیق مصر؛ مبارک متهم ردیف اول کشتار انقلابیون

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ کمیته حقیقت یاب بررسی رویدادهای انقلاب 25 ژانویه، در گزارش پایانی خود "حسنی مبارک" را متهم نخست کشتار انقلابیون معرفی کرد. بنا بر اعلام رأی این کمیته، "حبیب العادلی" وزیر کشور سابق مصر با موافقت حسنی مبارک به نیروهای پلیس و امنیت مرکزی دستور داده بود تا به سوی معترضین تیراندازی کنند و اجرای این دستور طی چند روز متوالی ادامه داشته است.

مبارک شریک جرم است

در این گزارش تأکید شده است: دلایل و مدارک جمع شده طی دو ماه گذشته نشان می‏دهد حسنی مبارک عاملان تیراندازی به تظاهرات کنندگان را مجازات نکرده و این موضوع تأکید می‏کند که مبارک شریک جرم است.

"عمر مروان" دبیر کمیته مذکور در یک کنفرانس خبری ضمن تشریح رای صادره اظهار داشت: ما برای تکمیل گزارش خود از اظهارات 17 هزار و 58 نفر از شاهدان و همچنین 852 فیلم ویدئویی از رویدادهای انقلاب استفاده کردیم.

وی با بیان این مطلب افزود: اسامی تمامی کسانی که در کشتار مردم معترض دخالت داشته‏اند همچون "حبیب العادلی" و اعضا و نمایندگان حزب حاکم سابق در اختیار دادستانی کل و اعضای تیم حقیقت‏یاب قرار داده شده است و این افراد طی روزهای آتی مورد بازجویی قرار خواهند گرفت

هویت تک تیراندازها

مروان در بخش دیگر سخنان خود گفت: تحقیقات ما نشان می‏دهد که تک تیراندازها و کسانی که در خفا به سوی معترضین شلیک می‏کردند افسران امنیتی بخش مبارزه با تروریسم بودند. اعضای کمیته همچنین توانستند دو خودرویی که در جریان اعتراضات مردمی تظاهرات کنندگان را زیر گرفته بود شناسایی و آنها را توقیف کنند.

 وی تصریح کرد: پس از استعلام از اداره گمرک مشخص شد که این دو خودرو دارای پلاک نیستند.

آمار شهدای انقلاب

از سوی دیگر گزارش نهایی کمیته حقیقت‏یاب نشان می‏دهد که در جریان انقلاب 25 ژانویه دست‏کم 846 نفر شهید و 6 هزار و 500 تن زخمی شدند.

این کمیته در عین حال تأکید کرد که بسیاری از خانواده‏های شهدا و مجروحین از ترس بازداشت اسامی فرزندان از دست داده خود را اعلام نکرده‏اند و وزارت بهداشت نیز تعداد واقعی را پنهان کرده است.

حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر پس از سي سال حکومت مستبدانه خود سرانجام در 11 فوریه (29 بهمن 89) در پی قیام مردمی سقوط کرد.

 

زمان انتشار : 1390-02-02