۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۹:۲۰ ق٫ظ

اگر چه عکس‌العمل‌های اسرائیل علیه گونتر گراس در زمینه پس گرفتن جایزه نوبل او بی‌ثمر بوده است، لیکن مجامع سیاسی آلمان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و متاسفانه نام گراس از انتخابات آینده حزبی این کشور حذف شده است.

گونتر گراس و شلاق خشم اسرائیل

زیر سئوال رفتن اندیشه‌ها، دیدگاه‌ها و آثار ادبی و هنری چهره‌های برتر جهان توسط اسرائیل مسئله تازه‌ای نیست. این روزها اسرائیل بار دیگر به بهانه «یهودستیزی» به تکاپو افتاده است تا گفته‌های گونتر گراس که چندی پیش علیه این رژیم بیان شد، را بی‌ارزش جلوه دهد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، حملات رژیم صهیونیستی به این ادیب آلمانی در پی انتشار شعری با نام «آن چه باید گفت» کماکان علیه او ادامه دارد.

گراس 84 ساله و برنده جایزه نوبل ادبی در سال 1999 در این شعر سیاست‌های اسرائیل علیه ایران را مورد نقد قرار داده است. وی در این شعر آنجلیا مرکل صدر اعظم آلمان را نیز مورد خطاب قرار داده است و اهدای یک فروند زیردریایی فوق‌پیشرفته و مجهز به کلاهک هسته‌ای از جانب دولت مرکل به رژیم صهیونیستی را عملی نادرست شمرده است.

پس از انتشار این شعر دولت بنیامیین نتانیاهو، ورود این ادیب آلمانی را به اسرائیل ممنوع اعلام کرد. در ادامه این واکنش‌ها وزیر امور خارجه اسرائیل ایلی شای که از وابستگان به حزب تندروی دینی می‌باشد، خواستار بازپس‌گرفتن جایزه نوبل از شاعر مذکور شد. شای مدعی است که این ادیب آلمانی، مطالب دروغین خود را در ایران منتشر کرده است.

در ادامه این گزارش، جزیره نت تحلیلی از ترس اسرائیل نسبت به شعر منتشر شده توسط گونتر گراس دارد و در این زمینه می‌نویسد: اسرائیل به دلیل وجهه جهانی این شاعر است که تا به این اندازه از شعر اخیر منتشر شده توسط گراس بیم دارد. در واقع موضع گراس به عنوان یک شاعر و ادیب برجسته جهانی می‌تواند تاثیر بسیار گسترده‌ای در جهان داشته باشد و حتی افکار مردم غرب را به خود جلب کند.

اگر چه عکس‌العمل‌های اسرائیل علیه گونتر گراس در زمینه پس گرفتن جایزه نوبل او بی‌ثمر بوده است، لیکن مجامع سیاسی آلمان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و متاسفانه نام گراس از لیست نامزدهای انتخابات آینده حزبی این کشور حذف شده است.

 

زمان انتشار : 1391-02-30