۱۳۹۹/۰۲/۰۱
۴:۵۹ ب٫ظ

مرکز جهانی فتوای اینترنتی الازهر ۱۰ توصیه را برای مغتنم ‌شمردن ماه رمضان در شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مساجد منتشر کرد.

۱۰ پیشنهاد الازهر برای بهره‌مندی از رمضان در روزهای قرنطینه

به گزارش الأمه:

مرکز جهانی فتوای اینترنتی الازهر در بیانیه‌ای ۱۰ پیشنهاد را برای غنیمت‌ شمردن ماه رمضان منتشر کرد که بدین شرح است:

ـ هر دقیقه از ماه رمضان را صرف عبادت کنید و لحظه‌ای از آن را برای تفریح و سرگرمی تلف نکنید، زیرا اجر الهى برای کسانی است که زمان را برای عبادت غنیمت می‌شمرند.

ـ ماه رمضان ماه قرآن است. بنابراین با خانواده خود مدام قرآن بخوانید و از خواندن آن خسته نشوید.

ـ نمازهای پنج‌گانه را به وقت و با خانواده به جماعت بخوانید؛ به نحوی که فرزندان پسر در صف اول قرار بگیرند و همسر و دخترانتان پشت سر مردان در صف دوم باشند تا پاداش نماز جماعت به شما برسد.

ـ پس از نماز صبح در سجاده خود بنشینید و خداوند را تا طلوع آفتاب ذکر و سپس دو رکعت نماز بخوانید. انشاالله همانطور که پیامبر اکرم(ص) بشارت داده پاداش حج و عمره برایتان نوشته می‌شود.

ـ با خانواده خود برای خوردن افطار و سحری گرد هم آیید؛ زیرا این سنت پیامبر(ص) است و آن حضرت فرمود: «با هم غذا بخورید و نام‌ خداى را بر زبان‌ آرید تا موجب‌ برکت‌ براى‌ شما بشود.»

ـ نماز تراویح (از نمازهای اهل سنت در رمضان) را همراه با خانواده و جماعت بخوانید و سه رکعت نماز بخوانید و پس از آخرین رکعت دعا کنید؛ به نحوی که نمازگزاران پشت سر شما دعا را بشنوند و همراهی کنند.

ـ هر روز یک روزه‌دار را افطاری دهيد و سخاوت و یاری‌رساندن به فقرا را فراموش نکنید. پیامبر(ص) فرمودند: «کسی که یک روزه‌دار را افطاری دهد، پاداشی به اندازه روزه‌دار نصیبش می‌شود.»

ـ خداوند را در هنگام روزه بیشتر یاد کرده و ذکر بگویید، زیرا یکی از سه نفری که پیامبر فرمود دعای آنها مستجاب می‌شود، شخص روزه‌دار است.

ـ از اینکه برای انجام طاعات و عبادات ماه رمضان (به دلیل کرونا) به مساجد نمی‌روید غمگین نشوید؛ زیرا عبادت با تعطیلی مساجد، متوقف نمی‌شود، بلکه پاداش کامل به شما می‌رسد، زیرا پیامبر(ص) فرمود: «ھرگاه بنده‌ای، بیمار یا مسافر باشد (و نتواند اعمال عبادی معمول را انجام دھد) پاداش اعمالی را که در زمان سلامتی و عدم مسافرت، انجام می‌داده است، به او می‌رسد.»

ـ دستورالعملهای پیشگیری از ویروس کرونا را نقض نکنید و بدانید همانگونه که بازسازی مساجد در شرایط عادی پاداش و اجر الهی دارد، در شرایط کنونی نیز رعایت قوانین مبنی بر تعطیلی مساجد و تعلیق تجمعات پاداش دارد.

 

منبع:ایکنا