۱۳۹۸/۰۲/۰۴
۹:۳۶ ق٫ظ

یک موزه در دمشق از نسخه بازسازی شده بخشی از محراب معبدی در شهر باستانی «پالمیرا» که توسط داعش نابود شده است، رونمایی کرد.

آثار باستانی سوریه دوباره ساخته می‌شوند

به گزارش الأمه:

 این اثر که توسط باستان‌شناسان ایتالیایی ساخته شده است، بخشی از معبد ۲۰۰۰ ساله «‌بل» را که یکی از گنجینه‌های تاریخی سوریه محسوب می‌شد و تاریخچه تمدن‌های گوناگونی را پیش از آغاز جنگ در این کشور، در برداشت، به تصویر می‌کشد.

داعش، شهر «پالمیرا» را در ماه می سال ۲۰۱۵ تصرف کرد و بسیاری از بناهای تاریخی و آثار باستانی را تخریب کرد و برخی از آنها را برای تأمین نیازهای مالی امور نظامی‌اش غارت کرد.

محراب این معبد که با سنگ‌های تراشیده شده مزین شده بود، در اکتبر سال ۲۰۱۵ تخریب شد، اما یک تیم ایتالیایی با استفاده از تکنولوژی تصویرسازی سه بعدی و سنگ تراشی ماهرانه، بخشی از سقف این معبد را بازسازی کردند.

«مامون عبدالکریم» رئیس سابق دپارتمان آثار باستانی سوریه بیان کرد: «این معبد بازسازی شده بسیار شبیه به نسخه اصلی معبد است چرا که جزئیات در ساخت این اثر با کمک تکنیک‌های پیشرفته سه بعدی ماهرانه رعایت شده است. با این حال این اثر به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین معبد اصلی باشد.»

«فرانسس پیناک» استاد دانشگاه «‌ساپینزا» شهر رم و رئیس تیم علمی که ساخت این اثر را به عهده داشت، بیان کرد: «محراب شبیه‌سازی شده، چهار متر طول دارد و از ترکیب پلاستیک و سنگ‌های جلا داده شده ساخته شده است.»

به گفته «‌پیناک»، ساخت این اثر واکنشی احساسی به تخریب محراب این معبد است و همچنین کمک می‌کند تا متوجه شویم که آیا از نظر علمی امکان ساخت آثار باستانی از بین رفته وجود دارد یا خیر.

«عبدل کریم» از جامعه جهانی می‌خواهد تا برای بازسازی شهر «پالمیرا» سوریه همچون کلیسای نوتردام که هفته گذشته در جریان آتش‌سوزی آسیب دید، تلاش کند.

به گفته وی، این امر یک مسئولیت جهانی است.

 

منبع: ایسنا