۱۳۹۸/۰۹/۱۱
۷:۰۵ ق٫ظ

نمایشگاه بخشی از آثار نگارستان ملی که مرمت شده است چند روز پیش گذشته در کابل برای یک روز به نمایش گذاشته شد.

آثار مرمت‌شده نگارستان ملی افغانستان به نمایش گذاشته شد

به گزارش الأمه:

نمایشگاه بخشی از آثار نگارستان ملی که مرمت شده است دو روز پیش شنبه ۹ آذر در کابل برای یک روز به نمایش گذاشته شد.

این آثار در دوران حاکمیت طالبان زیان مند شده بود. در این نمایشگاه سی و یک اثر که شامل آثار نقاشی رنگ روغن است توسط متخصصان خارجی به حمایت نگارستان ملی، جامعه مدنی و مرکز علمی و فرهنگی بریتانیا در کابل مرمت شده است.

در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، زرین انحور مشاور فرهنگی ریاست جمهوری با تقدیر از ابتکار و کارکرد نهادهای که بخش مرمت و حفظ آثار همکاری می‌کنند گفت: امید است این کار دوام پیدا کند و تمامی آثاری که در دوران جنگ به خصوص حاکمیت طالبان بیشتر این آثار و مجسمه‌های کشور تخریب شده، مرمت شود.

در ادامه تمنا فقیر زاده، مسئول فرهنگی برتش کانسل نیز در خصوص آثاری که مرمت شده است معلومات داد و گفت: یک ملت زمانی زنده می‌ماند که فرهنگ و هنرش زنده بماند.

در این مراسم تیمور شاه حکیمیار رئیس بنیاد فرهنگ و جامعه مدنی در خصوص آثار زیان دیده صحبت کرد  و گفت که در حدود ۲۱۰ اثر در دوران حاکمیت طالبان تخریب شده است که بر اساس ارزیابی ۱۵۰ اثر آن قابل ترمیم است و از آن جمله ۳۱ اثر ترمیم شده است و مابقی آثار نیز به طور دوامدار به حمایت بریتانیا مرمت خواهد شد.  

محمد رسول باوری، معاون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز حین بازدید از آثار با قدردانی از ابتکار نهاد های فوق الذکر از نگارستان ملی خواست تا در چند برنامه آثار ترمیم شده را که هویت ملی است به نمایش بگذارد.

 

منبع: مهر