۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۱۰:۰۴ ب٫ظ

گلي همچون خورشيد به او هديه دادم... او يك سلام نظامي به سمتي نامشخص داد و روي‌برگرداند و گفت: «اگر روزي تو را نخواهم، تازه تو را خواهم يافت» و رفت

آخرین سروده درویش بر روی صحنه نمایش

فراس روبي نويسنده و كارگردان تئاتر فلسطين، هفته گذشته آخرين سروده محمود درويش شاعر فلسطيني پرآوازه جهان را  با نام «نمي‌خواهم اين سروده پايان يابد» بر روي صحنه تئاتر به نمايش درآورد. اين نمايش موسيقايي در شهر ساحلي و تاريخي «عكا» در فلسطين عرضه شد و بيش از صد تماشاگر فلسطيني را به خود جذب كرد. آخرين سروده درويش رابطه معنادار روح، جسم، زمان و مكان را در قالب ادبياتي عاشقانه بيان كرده است. فراس روبي در گفتگو با ميدل ايست اونلاين پس از نمايش تئاتر خود اظهار داشت: «انگيزه من از اين نمايش، تصويرسازي زيبايي‌هاي اين سروده پرمعنا در قالب حركات عاشقانه و عارفانه بازيگران است تا حس دوست‌داش محمود درويش تن و زيباانگاري تماشاگر را تحريك كنم».

سالن تئاتر «لاز» در شهر عكا، يادگار زحمات كارگردان فقيد فلسطيني «مازن غطاس» است كه پس از تاسيس آنجا در سال 1948و برگزاري كلاس‌هاي آموزشي، كارگردانان جوان بسياري تربيت يافتند كه فراس روبي يكي از آنان است. البته سال 48 يكي از مهمترين سال‌هاي تاريخ فلسطين است كه هزاران فلسطيني بي‌پناه توسط نيروهاي اشغالگر، از شهر قدس و كرانه باختري اخراج شدند. سال‌ها شهر عكا و سالن تئاتر لاز غيرفعال بوده است، تااينكه دوباره همان جوانان آواره ديروز، با زحمات بسيار آنجا را احيا كردند. روبي در مورد شهر عكا مي‌گويد: «در نمايش‌هاي شهر عكا سحري نهفته است كه ناشي از صدها سال فرهنگ و هنر ريشه‌دار اين منطقه تاريخي است و همچنين يك غم عجيب در تمامي نمايش‌هاي اين شهر حس مي‌شود كه ريشه در خون‌ها و دل‌هاي شكسته مردمان آواره اين سرزمين مقدس است».

از نمونه جملات قصار محمود درويش كه در اين نمايش به كار گرفته شده است عبارتند از: « فاصله مرگ به من اندك شده است پس به او گفتم: شب براي من طولاني است، پس نور خورشيد را از من نگير» و گلي همچون خورشيد به او هديه دادم... او يك سلام نظامي به سمتي نامشخص داد و روي‌برگرداند و گفت: «اگر روزي تو را نخواهم، تازه تو را خواهم يافت» و رفت.

گروه نمايشي «نمي‌خواهم اين سروده پايان يابد» پس از اتمام كار خود در شهر عكا، راهي ديگر شهرهاي كرانه باختري همچون ناصره، حيفا، بيت‌المقدس و رام‌الله خواهد شد.

زمان انتشار : 1390-01-01