۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۵:۵۹ ب٫ظ

جمع در قاهره/ بیانیه هیومن رایتس فرست/ حکم اعدام غیرقانونی است/تظاهرات بحريني ها در محکوميت صدور حکم اعدام در منطقه دیه/ تظاهرات فعالان سعودی برای همبستگی با معترضین بحرین/ واکنش ضعیف آمريكا به صدور حكم اعدام براي انقلابيون بحريني/ سرافکندگی رسانه‌هاي عربي/ نامه زنان اروگوئه‌اي

آخرین خبرها از هفتاد و ششمین روز قیام مردم بحرین/ شنبه 10 اردیبهشت

صدور حکم اعدام برای چهار شهروند مظلوم و حبس ابد برای سه تن دیگر از سوی دادگاه فرمایشی بحرین موج جدیدی از اعتراضات را در این کشور ایجاد کرده است که تظاهرات متعدد دیروز جمعه در بحرین نمونه‏ای از این اعتراضات بود.

 

آنچه در پی می‏آید حوادث جدید بحرین است:

ــ تجمع در قاهره

تجمع اعتراض‏آمیزی در مقابل سفارت عربستان در قاهره برگزار شد. در این تجمع حضور نظامیان عربستان در بحرین و نیز تخریب مساجد و آتش زدن قرآن‏ها بشدت محکوم و شعار "اللهم العن آل‏سعود" سر داده شد.

ــ بیانیه هیومن رایتس فرست

سازمان‏های بین‏المللی مدافع حقوق بشر بسیاری از جمله "Human Rights First" نیز خواستار توقف اعدام چهارجوان شیعه بحرینی شدند.

پیش از این سازمانهای بین المللی نظیر "هیومن رایتز واچ" و "عفو بین الملل" هم رژیم بحرین را بشدت محکوم کردند

ــ حکم اعدام غیرقانونی است

«جعفر الحسابی» فعال سیاسی بحرینی از لندن گفت: تظاهرات مردم بحرین در طول این مدت همواره مسالمت‏آمیز بوده و هیچ کار افراطی و تهاجمی از سوی جوانان و مردم انقلابی سر نزده است. بنابراین حکم فوق غیرقانونی است و ما از سازمان‏های بین‏المللی می‏خواهیم تا بر دولت منامه فشار بیشتری بیاورند تا احکام اعدام لغو شوند.

ــ تظاهرات بحريني ها در محکوميت صدور حکم اعدام در منطقه دیه

درحالی که رژیم حاکم بر بحرین برای ایجاد رعب وحشت در میان مردم این کشور، حکم اعدام چند معترض را صادر کرده است، اما بحرینی ها همچنان به برگزاری تظاهرات علیه این رژیم ادامه می دهند.

علاوه بر مناطق کرزکان ، بنی جمره ، المهمله ، سند، دوارالشاخوره و المالکیه که دیروز شاهد تظاهرات مردم شجاع بحرین در اعتراض به صدور حکم اعدام چهار هموطن خود از سوی دادگاه فرمایشی بحرین بود ، مردم منطقه دیه در سنابس هم دیروز تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی از جمله "ای خلیفه از قدرت کناره گیری کن" "بحرین ازاد است" و "نیروهای سپر جزیره باید از کشور بیرون بروند" و "مرگ بر ال خلیفه و ال سعود"سر دادند.

ــ تظاهرات فعالان سعودی برای همبستگی با معترضین بحرین

صدها فعال سعودی روز گذشته با برپایی تظاهراتی در شهرهای مختلف عربستان همبستگی خود را با معترضین بحرینی اعلام کردند.

دویست تن از فعالان سعودی روز گذشته با برپایی تظاهراتی در منطقه "الشرقیه" قلع و قمع معترضین بحرینی را محکوم و همبستگی خود را با مردم این کشور اعلام کردند.

معترضین در این تظاهرات که در شهرهای "العوامیه" و "قطیف" برگزار شد و مدت یک ساعت به طول انجامید با سر دادن شعارهایی آزادی زندانیان سیاسی در کشورشان را خواستار شدند.

خاطرنشان می شود مناطق شیعه نشین عربستان سعودی طی ماه های گذشته با برپایی تظاهرات علاوه بر ابراز همبستگی با معترضین ملت های عرب خواسته های خود را مطرح می کنند. شهرهای عربستان به جز مناطق شیعه نشین شاهد اعتراضات گسترده همچون دیگر کشورهای عربی نبوده است.

ــ واکنش ضعیف آمريكا به صدور حكم اعدام براي انقلابيون بحريني

آمريكا در واكنش به اقدام رژيم آل خليفه در صدور حكم اعدام و حبس ابد براي هفت تن از انقلابيون بحريني كه با هدف ايجاد رعب و وحشت در بين مردم صورت گرفته است، تنها از سرعت عمل در محاكمه اين افراد انتقاد كرد.

"ژاكوب سوليون " مسئول سياست‌هاي استراتژيك وزارت خارجه آمريكا شب گذشته در جمع خبرنگاران در واكنش به صدور حكم اعدام و حبس ابد براي هفت تن از معترضين بحريني تنها به ابراز نگراني از اين موضوع كفايت كرد.

اين مقام آمريكايي بدون محكوم كردن اين اقدام دولت بحرين گفت ما نسبت به سرعت عمل دولت بحرين در محاكمه و همچنين صدور احكام اعدام و حبس نگرانيم.

وي افزود: از ديدگاه ما كه بارها نيز بر آن تاكيد كرده‌ايم مهم اين است كه محاكمات به صورت قانوني، شفاف و معتبر برگزار شود.

سوليون بدون اشاره به جنايات رژيم آل خليفه در سركوب، كشتار و شكنجه معترضين بحريني كه خواستار ايجاد اصلاحات در كشورشان هستند، تنها به اين سخن بسنده كرد و گفت: همه طرف‌هاي بحريني بايد به سوي گفت‌وگوي سياسي فراگير پيش روند و اين پيامي است كه آمريكا كم‌تر از 24 ساعت قبل به بالاترين مقامات دولت بحرين داده‌‌‌ است.

ــ سرافکندگی رسانه‌هاي عربي

همزمان با جمعه‌اي كه در آن مردم منطقه در كشورهاي مختلف از جمله يمن و بحرين بر انقلاب خود پافشاري كردند، رسانه‌هاي عربي بويژه شبكه‌هاي سعودي، ترجيح دادند عروسي شاهزاده انگليس را ساعت‌ها پوشش زنده بدهند تا اينكه تحولات مردمي را پوشش بدهند.

"ويليام لوييس " شاهزاده خاندان سلطنتي انگليس روز گذشته موفق شد توجه رسانه‌هاي عربي را به خود جلب كند و اهميت خود را براي اين رسانه‌ها از انقلاب مردمي منطقه مهم‌تر جلوه بدهد.

رسانه‌هاي عربي بين پوشش دادن اين مراسم و دنبال كردن اخبار انقلاب‌هاي منطقه سرگردان شده بودند؛ در حالي كه سوال مهم اين است: كدام خبر و كدام يك از اين تحولات براي مردم عرب مهم‌تر است؛ ازدواج شاهزاده ويليام و كيت يا اعتراض‌هاي مردمي؟

شبكه العربيه، و شبكه‌هاي «ام.بي.سي» آنقدر اين مراسم را كامل پوشش دادند كه به نظر مي‌رسد از شبكه انگليسي «بي.بي.سي»، سلطنتي‌تر شده بودند.

اين در حالي است كه شبكه‌هاي العربي و مجموعه شبكه‌هاي ام‌بي‌سي شبكه‌هايي سعودي هستند و از طرف عربستان سعودي تامين مالي و هدايت مي‌شوند.

مجموعه شبكه‌هاي سعودي لحظه‌اي كاخ باكينگهام و مراسم ازدواج سلطنتي انگليس را رها نكردند و لحظه به لحظه مراسم كيت و ويليام را به تصوير كشيد.

ــ نامه زنان اروگوئه‌اي به دبيركل سازمان ملل درباره نقض حقوق‌بشر در بحرين

يك سازمان اروگوئه‌اي فعال در زمينه دفاع از حقوق زنان در نامه‌اي خطاب به دبير كل سازمان ملل مراتب شديد نگراني خود را در خصوص بازداشت زنان بحريني توسط رژيم ديكتاتوري اين كشور و ناپديد شدن تعداد كثيري از بازداشت‌شدگان اعلام كرد.

"انجمن زنان اروگوئه‌اي لوردس پينتو " (A.M.U.L.P) با ارسال نامه‌اي خطاب به "بان كي‌مون "، دبير كل سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگراني از نقض جدي حقوق زنان در بحرين خواستار دخالت سازمان ملل جهت پايان دادن به جو اختناق موجود در اين كشور شدند.

در اين نامه آمده است: طي ساعات اخير، خبرگزاري‌ها از بازداشت تعداد زيادي از زنان بحريني خبر داده‌اند كه از سرنوشت آنها اطلاعي در دست نيست.

خانم "سابد سبيه "، دبير كل جنبش براي آزادي بحرين، به طور رسمي اعلام كرده است كه اسناد و مداركي راجع به دستگيري حداقل 100 زن بحريني را در اختيار دارد كه هيچ گونه اطلاعي از سرنوشت آنها وجود ندارد.

در ادامه اين نامه آمده است: زنان در طول تاريخ نه تنها متعهد به ايفاي نقش در خانواده خود بوده‌اند بلكه نقش مهم و تأثيرگذاري نيز در تحولات كشورشان داشته‌اند و زنان بحريني نيز از اين موضوع مستثني نيستند و مشاركت آنها در تظاهراتي كه از ماه فوريه آغاز شده و منجر به كشته شدن تعدادي از آنها نيز شده، مويد اين واقعيت است.

انجمن زنان اروگوئه‌اي لوردس پينتوس با اشاره به 30 سال فعاليت خود در كشور اروگوئه در زمينه دفاع از حقوق زنان و رفاه اجتماعي، مراتب شديد نگراني خود را در خصوص وضعيت خواهران بحريني ناپديد شده ابراز داشته و افزوده‌اند: رژيم ديكتاتوري در بحرين هيچ شك و ترديدي در نقض حقوق ملتش در راستاي باقي ماندن بيشتر در قدرت ندارد.

نويسندگان اين نامه در پايان از دبير كل سازمان ملل متحد خواسته‌اند كه ضمن دخالت براي پايان دادن به وضعيت اختناق و رعب و وحشت موجود در بحرين، از رژيم ديكتاتوري اين كشور راجع به وضعيت زنان بازداشت و ناپديد شده پاسخ بخواهد.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01