۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۱:۲۴ ق٫ظ

مديرعامل سازمان منطقه‌ي آزاد قشم در اين نشست اظهار کرد: دنيا به‌واسطه‌ي ارتباطات به‌عنوان يك دهكده‌ي جهاني شناخته مي‌شود و حفظ و مرمت آثار تاريخي را در هر نقطه‌اي از اين دهكده بايد پاس بداريم.

آماده‌ی ارائه‌ی اطلاعات برای مرمت قلعه‌های پرتغالی‌ها هستیم

سفير پرتغال با مديرعامل و مسؤولان سازمان منطقه‌ي آزاد قشم راه‌هاي مرمت قلعه‌هاي پرتغالي‌ها را در جزاير هرمز و قشم بررسي و بر همكاري و تعامل بين دو كشور در اين رابطه تأکيد كردند.

مديرعامل سازمان منطقه‌ي آزاد قشم در اين نشست اظهار کرد: دنيا به‌واسطه‌ي ارتباطات به‌عنوان يك دهكده‌ي جهاني شناخته مي‌شود و حفظ و مرمت آثار تاريخي را در هر نقطه‌اي از اين دهكده بايد پاس بداريم.

سيدرضا موسوي مرمت قلعه‌هاي پرتغالي‌ها و حفظ اين آثار تاريخي را در شهرستان قشم نيازمند همكاري و تعامل بين دو كشور دانست و بيان كرد: معتقديم با مرمت قلعه‌هاي پرتغالي‌ها در قشم و هرمز و آثار تاريخي در همه‌ي دنيا مي‌توانيم با معرفي فرهنگ‌هاي مختلف به يكديگر، صلح، دوستي و تكريم انسانيت را جايگزين جنگ و درگيري كنيم.

او ادامه داد: صنعت گردشگري براي همه‌ي مردم دنيا يك ثروت است و از آثار تاريخي ايران و پرتغال مي‌توان به‌عنوان يك پل ارتباطي بين دو كشور استفاده كرد.

وي افزود: ايران پيوسته در صيانت از آثار باقي‌مانده در كشورهاي ديگر به‌عنوان حفظ فرهنگ خود با مرمت و بازسازي نگهداري كرده است. اميدواريم كشور پرتغال نيز با ارائه‌ي اطلاعات و فن‌آوري مورد نياز در مرمت و بازسازي اين قلاع در قشم و هرمز، با ايران همكاري كند.

سفير پرتغال نيز در اين ديدار با اظهار خرسندي از سفر دوباره‌اش به جزيره‌ي قشم، گفت: پرتغال آماده است، از مسير تعامل با ايران براي مرمت قلعه‌هاي باقي‌مانده در شهر قشم و جزيره‌ي هرمز همكاري كند.

جرج كابرال ادامه داد: قشم پتانسيل‌هاي فراواني براي جذب گردشگري دارد و با مرمت قلعه‌هاي پرتغالي‌ها نگاه گردشگري به اين منطقه بهتر خواهد شد.

اين ديپلمات ارشد پرتغال در ايران بيان کرد: قلعه‌ي پرتغالي‌ها به‌عنوان يك اثر فرهنگي باقي‌مانده در اين نقطه از ايران مي‌تواند در تبادل فرهنگ دو كشور و حتا جهاني شدن تفكر و فرهنگ‌ها مؤثر باشد.

وي گفت: پرتغال آماده‌ي ارائه‌ي اطلاعات مورد نظر ايران براي مرمت اين آثار است و با واگذاري فن‌آوري و با حضور متخصصان مربوط مي‌تواند در مرمت اين آثار در قشم و هرمز همكاري داشته باشد.

سفير كشور پرتغال و همسرش روز جمعه به جزيره‌ي قشم وارد شدند و در مدت سه روز اقامت، علاوه بر نشست با مديرعامل سازمان منطقه‌ي آزاد قشم و مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري، از قلعه‌هاي پرتغالي‌ها در شهر قشم و هرمز و همچنين سايت‌هاي گردشگري در جزيره‌ي لارك و بندر تاريخي لافت ديدن كردند.

قلعه‌هاي پرتغالي‌ها يکي از نقاط ديدني استان هرمزگان هستند که علاوه بر اين استان تقريبا در بيشتر مناطق حاشيه‌ي خليج فارس وجود دارند. اين قلعه‌ها پلان چهارضلعي نامنظم، ديوارهايي به قطر حدود ‌٣ / ‌٥ متر و برج‌هايي به ارتفاع حدود ‌١٢ متر دارند.

قلعه‌ي هرمز در ضلع شمالي جزيره‌ي هرمز، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌هاي سربازخانه، زندان، کليسا، مقر فرماندهي و تالار دارد. کليساي بعضي از اين قلعه‌ها، دو رديف ستون‌هاي سنگي دايره‌يي‌شکل با قوس‌هاي زيبايي از سنگ‌هاي مرجاني تراش‌خورده دارند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01