۱۳۹۸/۰۲/۱۶
۱:۰۹ ب٫ظ

رئیس انستیتو فلسفه آکادمی علوم قزاقستان در دیدار با در آستانه، برای همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان اعلام آمادگی کرد.

آمادگی انستیتو فلسفه قزاقستان برای همکاری با ایران

به گزارش الأمه:

علی کبریایی‌زاده، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان با بیژن اف اخان حسین اوویچ، رئیس انستیتو فلسفه آکادمی علوم قزاقستان در خصوص ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی ایران و گسترش گفتگوهای فلسفی در شهر آلماتی دیدار و گفتگو کرد.

حسین اوویچ که عناوینی همچون نماینده مجلس سنای قزاقستان و نیز دستیار رئیس جمهور در حوزه سیاست داخلی این کشور را درکارنامه خود دارد، در این دیدار پس از معرفی انستیتو فلسفه قزاقستان گفت: ما نتایج تحقیقات و مطالعات خود را که محصول نشست‌های تخصصی و همایش‌های فنی در حوزه‌های فلسفه، علوم سیاسی و علوم دینی است برای مسئولان کشور می‌فرستیم و به این صورت نتایج مطالعات انجام شده اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی افزود: با کشورهای مشترک المنافع همچون ترکیه، روسیه و چین همکاری‌های خوبی داریم و تلاش می‌کنیم به مسائل مبرم میان قزاقستان با این کشورها توجه کنیم.

حسین اویچ در ادامه با اشاره به این که رئیس جمهور قزاقستان از همکاری با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند، تصریح کرد: آمادگی داریم با مراکز علمی و دانشگاهی ایران ارتباط علمی داشته باشیم و از آمد و شد هیئت‌های علمی میان دو کشور استقبال می‌کنیم.

افزایش گفتگوهای فلسفی ایران و قزاقستان

در ادامه این دیدار علی کبریایی زاده با اشاره به اشترکات فرهنگی و تمدنی دو کشور و اهمیت و جایگاه قزاقستان در منطقه آسیای مرکزی به ضرورت تعامل افزون‌تر مراکز علمی و دانشگاهی دو کشور خصوصاً انستیتو فلسفه پرداخت و گفت: انستیتو فلسفه می‌تواند با مراکز مشابه خود از جمله انجمن حکمت و فلسفه جمهوری اسلامی یا سایر مراکز ایرانی همکاری‌های خوبی داشته باشد و مناسب است برای همکاری منظم و منسجم یادداشت تفاهم همکاری نیز میان طرفین به امضا برسد.

رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان افزود: جمهوری اسلامی ایران ابتکار گفتگوهای فرهنگی با کشورهای مختلف را از دو سال قبل با هدف رسیدن به فهم مشترک و ایجاد بستر لازم برای تبادل نظر مستمر با اندیشمندان کشورهای دیگر در دستور کار قرار داده و با دولت قزاقستان نیز در این زمینه تعاملات خوبی صورت گرفته است.

کبریایی‌زاده در ادامه با اشاره به این که گفتگوهای فرهنگی می تواند در حل بسیاری از چالش‌ها مؤثر باشد، تأکید کرد: طرفین می‌توانند گفتگوهای ایران و قزاقستان رادر زمینه تفکر فلسفی آغاز کنند و این گفتگوها می‌تواند واکاوی اندیشه فارابی و مؤلفه‌های موثر بر تفکر این فیلسوف شهیر را نیز در بر بگیرد .

حسین اویچ در پایان این دیدار از پیشنهادات ارائه شده استقبال کرد و گفت: همواره ایران را کشوری بزرگ و صاحب تفکر و اندیشه می‌دانیم و برای همکاری آمادگی داریم به منظور آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی و فلسفی یکدیگر هیئت‌هایی مبادله کنیم.