۱۳۹۷/۰۲/۳۰
۹:۰۱ ق٫ظ

رييس گروه دوستي پارلماني ايران و عراق هدف آمريكايي‌ها از تمديد حضور در عراق را ايجاد پايگاه‌هاي دائم و يا عملياتي در اين كشور ارزيابي كرد كه باعث عدم شفافيت روابط عراق با بسياري از كشورها و از جمله ايران مي‌شود.

*آمریکا با تمدید حضوردر عراق،دنبال ایجاد پایگاه‌های دائم یا عملیاتی است

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه  در پاسخ به پرسشي در مورد درخواست آمريكايي‌ها براي تمديد حضور در عراق، اظهار داشت: بر اساس موافقتنامه خروج بايد نيروهاي آمريكايي تا پايان سال 2011 عراق را ترك كنند، اما آمريكايي‌ها به دنبال موافقت‌نامه‌اي شبيه افغانستان در عراق هستند كه از اين طريق بتوانند پايگاه‌هاي عملياتي و يا دائم خود را در اين كشور برقرار كنند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اين مسئله را موجب عدم شفافيت روابط عراق با بسياري از كشورها و از جمله جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: ايران اين مسئله را مطرح مي‌كند كه از شرايط روابط مستحكم بين دو كشور، اطمينان به استقلال آن كشور است، اما وقتي اين پيمان امنيتي امضا مي‌شود عملا ايران در اين خصوص دچار تعلل مي‌گردد.

اين نماينده مجلس، با تاكيد بر اين‌كه جمهوري اسلامي ايران قصد دخالت در روابط عراق را ندارد، گفت: تداوم حضور آمريكايي‌ها در اين كشور باعث مي‌شود كه خللي در روابط ايران با عراق شكل بگيرد كه بسياري از گروه‌هاي عراقي نيز بر اين مسئله تاكيد دارند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01