۱۳۹۷/۰۳/۰۱
۱:۳۶ ب٫ظ

يك روزنامه ژاپني از طرح آمريكا و ژاپن براي ساخت تاسيسات ويژه‌اي در مغولستان براي انباشت سوخت‌هاي هسته‌اي مصرف شده در راستاي خدمت به مشتريان هسته‌اي خود خبر داد.

آمریکا و ژاپن درصدد ساخت تاسیسات انباشت زباله‌های هسته‌ای در مغولستان هستند

به نقل از خبرگزاري رويترز، يك مقام وزارت بازرگاني ژاپن گفت كه مقام‌هاي اين كشور به همراه مقام‌هاي آمريكا و مغولستان در ملاقاتي قبل از وقوع زلزله 11 مارس در ژاپن، به طور غير رسمي به بحث درباره‌ي ساخت يك تاسيسات ويژه انبار زباله‌هاي هسته‌اي براي كشورهايي كه از نيروگاه‌هاي هسته‌اي استفاده مي‌كنند اما توانايي ذخيره سوخت‌هاي مصرف شده خود را ندارند، پرداختند.

وي اظهار داشت: در حال حاضر طرح قطعي در اين زمينه وجود ندارد اما اگر مغولستان تمايل خود را نشان دهد، وزارت بازرگاني اين پروژه را پيگيري خواهد كرد.

روزنامه ماينيچي ژاپن نوشت: اين تاسيسات زباله هسته‌اي به صادركنندگان نيروگاه‌هاي هسته‌اي شامل واحدهايي از شركت‌هاي جنرال الكتريك، هيتاچي و توشيبا اجازه خواهد داد كه با رقباي روس خود كه در بسته‌اي به مشتريان خود گزينه انهدام سوخت مصرف شده نيروگاه‌هاي هسته‌اي را پيشنهاد مي‌دهند، رقابت بهتري داشته باشند.

يك مقام بلند پايه مغولستان در ماه آوريل گفت كه اين كشور در نظر دارد تا سال 2020 نخستين نيروگاه هسته‌اي خود را بسازد و ظرفيت توليد سوخت هسته‌اي را در كشور خود ايجاد كند تا از ذخاير سرشار اورانيوم بهره برداري ‌كند.

اين روزنامه گزارش داده بود كه سه كشور آمريكا، ژاپن و روسيه پيش از اين قرار بود در ماه فوريه توافقنامه پروژه انهدام سوخت هسته‌اي امضا كنند اما به دليل مخالفت وزارت امور خارجه ژاپن با اين برنامه و عدم وجود اجماع ميان وزيران ژاپني درباره‌ اين طرح، اين موضوع به تعويق افتاد.

روزنامه ماينيچي نوشت: پيش از وقوع زلزله 11 مارس ژاپن و سونامي‌هاي پس از آن، تاريخ جديد امضاي اين توافق تعيين نشده بود.

 

زمان انتشار : 1390-01-01