۱۳۹۸/۰۶/۰۶
۱۰:۴۲ ق٫ظ

با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل و کوالالامپور در دانشگاه یو اس ام مالزی، کارگاه خوشنویسی خط نستعلیق برگزار و تابلوهای قرآنی به نمایش درآمد.

آموزش خوشنویسی و نمایش تابلوهای قرآنی در مالزی

به گزارش الأمه:

 انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل و دانشگاه یو اس ام (usm)، کارگاه خوشنویسی خط نستعلیق را با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل و کوالالامپور در سالن اجتماعات دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه یو اس ام مالزی برگزار کردند.

در این کارگاه یک روزه خوشنویسی که با نمایش تابلوهای نستعلیق ربنا و مرقع قرآنی بانویی به نام تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل برگزار شد، تعدادی از دانشجویان مقطع دکترا، اساتید ایرانی و مالزیایی و دیگر کشورها از جمله نیجریه و اندونزی نیز حضور داشتند.

محمد ریوانی، استاد مطالعات اجتماعی این دانشگاه در سخنانی با بیان اینکه برای اولین‌ بار در این دانشگاه کارگاه هنر خوشنویسی ایرانی برگزار می‌شود، گفت: امید است این کارگاه در آینده نزدیک با حضور دانشجویان مرکز مطالعات اسلامی و دیگر دانشکده‌های این دانشگاه برگزار شود تا دانشجویان علاوه بر آشنایی با هنر ایرانی، با هنر اسلامی و کتابت قرآن به خط نستعلیق نیز آشنا شوند.

وی افزود: مالزیایی‌ها هم نگارش با خطوط خود را داشتند که متاسفانه اکنون دیگر جوانان آن خطوط را کمتر می‌شناسند.

این استاد دانشگاه یو اس ام تأکید کرد: امیدوارم این نمایشگاه و کارگاه در موزه هنرهای اسلامی مالزی برگزار شود تا مالزیایی‌ها بیشتر با هنر خوشنویسی ایران اسلامی آشنا شوند.

تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل ضمن معرفی هنر نستعلیق و کتابت قرآن به این خط گفت: خوشنویسی ایرانی یا نستعلیق، عروس خوشنویسی اسلامی بوده و سمبل هنر اصیل ایرانی به شمار می‌آید که با عرفان محض آمیخته است.

وی بیان کرد: این هنر با اشعار عرفانی و فلسفی حافظ، سعدی، خیام، مولوی و آیات قرآن کریم پیوند عمیق دارد و از دیدگاه زیبایی‌شناسی، یادآور چرخش و دوران جهان هستی و زندگی پویاست و به ما مهربانی، هارمونی، ثبات و پاکی روح می‌آموزد.

مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل به معرفی ابزار این هنر پرداخت و پس از آن، فیلم کوتاهی از تاریخ و هنر ایران اسلامی برای دانشجویان به نمایش درآمد.

 

منبع: ایکنا