۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۵:۴۲ ب٫ظ

محمد یوسف خضر در کتاب «هنر و تاریخ اسلامی در آندلس» خواننده را با خود به سفری تاریخی می‌برد که در آن نشانه‌های تاریخ و تمدن مسلمانان را مشاهده کند.

آندلس سرزمینی در حافظه مسلمانان

آندلس یكی از 17 ایالتی است كه كشور اسپانیا را تشكیل می‌دهد. آندلس در جنوب اسپانیا واقع شده و رودخانه گوادالكویر به طول 657 كیلومتر كه بین دو رشته كوه سیئنا موره‌نا و سیئرا نوادا جریان دارد از میان این سرزمین پهناور می‌گذرد.

افول هر تمدنی از مجموعه‌ای از علل تشکیل می‌شود که سقوط آندلس و تسخیر آن به دست مسلمانان نیز از این مسئله مستثنی نیست. پیش از آن که این سرزمین به دست فاتحان مسلمان بیفتد، مشکلات موجود در اداره دولت آندلس خود زمینه لازم را برای این کار فراهم کرده بود تا این که در سال 92 هجری قمری موسی بن نصیر(حاکم شمال آفریقا) با تهیه مقدمات لازم لشکری بزرگ را فراهم می‌آورد و این لشکر را به فرماندهی طارق بن زیاد برای فتح شبه جزیره ایبری ( اسپانیا و پرتقال) روانه می‌کند. این لشکر پس از به دست آوردن پیروزی‌هایی وارد شبه جزیره می‌شوند و طی مدت کوتاهی تمام شبه جزیره را فتح می‌کنند و حکومت آندلس را در این سرزمین بنا می‌کنند که تا سال 897 هجری قمری ادامه یافت.

درمورد این سرزمین مسلمانان کتاب‌های چندی نوشته‌اند که یکی از آنها کتاب «هنر و تاریخ اسلامی در آندلس» است.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین محمد یوسف خضر در کتاب «هنر و تاریخ اسلامی در آندلس»  خواننده را با خود به سفری تاریخی می‌برد که در آن نشانه‌های تاریخ و تمدن مسلمانان را مشاهده کند.  مولف کتاب از زمان حمله مسلمانان و فتح این سرزمین تا سقوط دولت اسلامی در آندلس را در این کتاب مورد بررسی قرار می‌دهد و دلایلی را برای شکست مسلمانان در این منطقه ذکر می‌کند. او معتقد است که اختلاف‌های موجود بین حاکمان عرب در دمشق و بغداد و درگیری‌هایی که برای به دست آوردن منصب خلافت در آن دوره صورت گرفت همگی در سست شدن حکومت مسلمانان در آندلس دست داشته است و رفته و رفته این دولت را از درون ضعیف کرد تا اینکه سرانجام در سال 1492 میلادی غرناطه از دست مسلمانان خارج شود.

این کتاب که توسط انتشارات السویدی ابوظبی در 418 صفحه و در سایز بزرگ به چاپ رسیده است، شامل تصاویر بسیاری از تزئینات و هنرهای عربی و اسلامی دوره استیلای مسلمانان بر این کشور است.

 

زمان انتشار :‌ 1391-02-17