۱۳۹۸/۰۷/۱۱
۱۱:۵۹ ق٫ظ

قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی، ادامه جنگ یمن و حملات به تأسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان، تحقق سند چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ این کشور را با ابهام جدی روبرو کرده است.

آیا سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان محقق می‌شود؟

به گزارش الأمه به نقل از الجزیره، این پایگاه خبری در تحلیلی نوشت: در شرایطی که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، می‌کوشید که در قالب برنامه چشم‌انداز سال ۲۰۳۰، اقتصاد این کشور را از وابستگی به نفت نجات دهد، نقض گسترده حقوق بشر در داخل عربستان و خارج از این کشور خارجی‌ها را از سرمایه‌گذاری در عربستان دچار تردید نکرده بود تا اینکه قتل جمال خاشقجی اتفاق افتاد.

به نوشته تحلیلگر این پایگاه خبری به نظر می‌رسد که هرچه از زمان قتل خاشقجی می‌گذرد، سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر مایل‌اند درباره این حادثه اطلاعی به دست بیاورند، در حالی که سازمان اطلاعات آمریکا اعلام کرده بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: هرچند بدنامی بن سلمان در قضیه قتل این روزنامه‌نگار به تدریج کمرنگ می‌شود، اما تهدیدهای دیگری توانایی عربستان در تحقق رؤیای ۲۰۳۰ را با تردید روبرو می‌کند.

روز دوشنبه نهاد اعتبار سنجی فیچ (Fitch) در نیویورک با کاهش اعتبار عربستان از A+ به A، ضربه بزرگی به چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان وارد کرد. این مؤسسه تنش‌های ژئوپولیتیک و نظامی روزافزون در منطقه خلیج فارس و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های اقتصادی عربستان را دلیل این کاهش اعتبار دانست. همچنین اعلام کرده است با آنکه میزان تولید نفت این کشور در پایان سپتامبر به میزان قبلی بازگشته اما خطر حملات آینده به عربستان سعودی می‌تواند به اقتصاد این کشور آسیب بزند.

نویسنده این تحلیل آورده است که حمله ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی آرامکو در عبقیق و خریص نخستین حمله به بخش خصوصی فعال در صنعت نفت عربستان نبوده اما بزرگترین حملات محسوب می‌شود. اکنون عرضه عمومی سهام آرامکو که قرار بود تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود با تردید روبرو شده است.

این تحلیلگر در پایان به سخن «گرگوری گاوس»، استاد امور بین‌الملل دانشگاه تگزاس، اشاره کرده که گفته بعید است اطلاعات مورد نیاز در مورد آرامکو که برای خرید سهام آن ضروری است در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و نتیجه‌گیری کرده که اجبار سرمایه‌گذاران به خرید یک رؤیای مبهم به راحتی قانع کردن آنها با وعده‌های توخالی نیست.

 

منبع: ایکنا