۱۳۹۷/۰۳/۱۷
۷:۵۸ ق٫ظ

احمد زرزور: یکی از نگرانی‌های ما حضور جریان‌های سلفی‌گری است که اندیشه و سبک و سیاق وهابیت را رواج می‌دهند. این گروه ها در دین افراط می‌کنند و با هر چیز نو و تازه‌ای به نام بدعت مخالفت می‌کنند.

آینده انقلاب مصر به کدام سو می‌رود؟

حسنی مبارک رئیس جمهور مستبد مصر با قدرت همبستگی مردم کنار زده شد و مردم مصر دیدند که چگونه می‌توانند در کشور خود تغییرات بزرگی ایجاد کنند. با کنار رفتن حسنی مبارک از مسند ریاست جمهوری، مجلس نظامی امور مملکتی را در دست گرفته است و سعی در آرام کردن اوضاع دارد. این مجلس نظامی قرار است پس از برگزاری انتخابات جای خود را به نمایندگانی بدهد که توسط مردم انتخاب خواهند شد.درست است که اولین مرحله از تغییرات با موفقیت انجام شده است، اما آیا مردم مصر از اوضاع کنونی خود راضی هستند؟ و آیا توانسته‌اند به خواسته‌های خود تمام و کمال دست پیدا کنند و به بهتر شدن اوضاع کشور خود امیدوار باشند؟

سایت میدل ایست آن لاین، با اشاره به نظرات مختلف موجود در مصر به این موضوع پرداخته است.

طبق این گزارش با از سرگیری حوادث و اعتراضات مردمی، آینده مجهول این کشور دغدغه نویسندگان و روشنفکران مصری شده است.

امیر العمری منتقد سینما، نظر خود را در باب آشفتگی‌های کنونی مصر و آینده نامشخص آن این گونه بیان می‌کند؛ حوادث اخیر هم شهروندان مصری و هم مهاجران مصری خارج از کشور را به خود مشغول کرده است. مسئله نظامی که بر سر کار خواهد آمد از همه چیز مهم‌تر است. پس از انتخابات پارلمانی مصر و مشخص شدن رئیس جمهور چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه قانون اساسی نوشته خواهد شد؟ چه کسانی این قانون اساسی را تنظیم خواهند کرد؟

این منتقد سینما سخنان خود را این گونه ادامه داد که شکل و اساس دولت آینده مصر اصل و جوهره نگرانی و تشویش مردم است. مردم می‌ترسند که رژیم سرکوبگر سابق بار دیگر بر سر کار بیاید. رژیمی که برای شهروندان خود ارزش و احترامی قایل نبود و حقوقشان را از  آن‌ها سلب می‌کرد. رژیمی که برای استمرار و بقای خود به فتنه‌انگیزی متوسل می‌شد.

احمد زرزور شاعر مصری در میان نگرانی‌های خود به جریان سلفی اشاره می‌کند و در این زمینه می‌گوید که یکی از نگرانی‌های ما حضور جریان‌های سلفی‌گری است که اندیشه و سبک و سیاق وهابیت را رواج می‌دهند. این گروه ها در دین افراط می‌کنند و با هر چیز نو و تازه‌ای به نام بدعت مخالفت می‌کنند. افکار این گروه افراطی با مسائل اجتماعی زیادی در تضاد است و حتی مقابل پویایی ادبیات را هم گرفته است.

 

 

زمان انتشار : 1391-01-29