۱۳۹۷/۱۰/۲۳
۱:۱۰ ب٫ظ

الجزایری‌ها در زمان استعمار فرانسه با احداث مسجدی در عمق ۶ متری زمین در شهر «البیض» این کشور، سنت یادگیری و حفظ قرآن کریم را زنده نگه داشته بودند.

ابتکار قرآنی الجزایری‌ها در زمان استعمار

به گزارش الأمه:

 مسجد «الموحدین» در شهر «البیض»الجزایر (۸۰۰ کیلومتری جنوب غرب پایتخت)، تنها مسجد زیرزمینی در این کشور است که داستان مقاومت و ایستادگی ملت الجزایر در برابر استعمار فرانسه را حکایت می‎کند.

این مسجد با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ متر مربع در عمق ۶ متری زمین قرار دارد و برای ورود به آن که تنها مسجد زیرزمینی در الجزایر است، یک درب کوچک بر روی زمین قرار دارد که نمازگزاران از آن، به وسیله پله‎هایی که به هنگام عملیات حفاری کارگذاشته شده‎اند، وارد این مسجد می‌شوند.

داستان این مسجد بیانگر مقاومت و ایستادگی ملت الجزایر در برابر استعمار فرانسه است که در طول ۱۳۲ سال تلاش می‌کرد با تمامی ابزارهای غیرمشروع هویت اسلامی و عربی ملت این کشور را محو کند.

در سال ۱۹۳۰ میلادی با اعلام ممنوعیت انجام فرائض دینی، آموزش و حفظ قرآن کریم و آموزش زبان عربی توسط فرانسوی‌ها، و تخریب برخی از مساجد و یا تبدیل آنها به کلیسا برای مسیحیان و یا کنیسه برای یهودیان، «شیخ محمد بن بحوص»، از بزرگان دینی شهر البیض دستور ساخت یک مسجد مخفی در زیر زمین را صادر کرد و با صدور این دستور در برابر استعمار فرانسوی ایستاد.

در طول مدت استعمار فرانسوی در الجزایر، ۳۷۵ حافظ قرآن از این مسجد فارغ‌التحصیل شدند که بسیاری از آنها به نیروهای آزادسازی الجزایر پیوستند.

همچنین این مسجد در آن زمان، مکانی برای اختفای رزمندگان الجزایری به شمار می‌رفت.

ابتکار الجزایری‌ها برای آموزش قرآن در زمان استعمار فرانسه

ابتکار الجزایری‌ها برای آموزش قرآن در زمان استعمار فرانسه

ابتکار الجزایری‌ها برای آموزش قرآن در زمان استعمار فرانسه

 

منبع: ایکنا