۱۳۹۷/۱۱/۲۷
۳:۰۹ ب٫ظ

سالن کنفرانس تئاتر شهر، صبح امروز میزبان اوزن یولا و لمان ایلماز از نویسندگان و فعالان حوزه تئاتر ترکیه بود.

ابعاد تئاتر معاصر ترکیه در تئاتر شهر بررسی شد

به گزارش الأمه:

 صبح امروز تئاتر شهر میزبان نشست پژوهشی «معرفی تئاتر معاصر ترکیه» با حضور اوزن یولا، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه و از جمله داوران «مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل» سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر و لمان ایلماز از جمله داوران «مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل» در سی و ششمین جشنواره‌ی تئاتر فجر بود. در این پنل پژوهشی عبدالحسین لاله نیز به عنوان فعال حوزه تئاتر ترکیه مدیریت پنل را برعهده داشت.

در این نشست اوزن یولا در مقام سخنران اصلی اعلام کرد تاریخ تئاتر در ترکیه دو ساحت دارد که نخست تئاتر برآمده از مردم است و دیگری تئاتری با سرمنشا روستایی که از دل گردهمایی‌های میدانی در روستا پدید آمده‌اند. 

وی با تشریح تئاترهای میدانی و توصیف برخی نمایش‌های این چنینی گفت:«در قرن شانزدهم در زمان سلطان سلیمان تیمارستانی گشایش می‌یابد که در آن میدانی گرد داشت و افراد بستری شده در زمان تنفس چون عقربه ساعت دور میدان می‌چرخیدند. کسی که اولین گام را در میدان می‌گذارد را کتک می‌زنند که چرا وارد میدان شدند. افرادی که از شهر آمده بودند این را جالب می‌بینند و نمایشی به نام اوتار یا وسط را خلق می‌کنند. بیگانه سازی برشت پایه‌اش این نگرش است. دو تکنیک‌برشت و استانیسلاوسکی هر دو در این روند دیده می‌شود.»

دکتر لاله با مطرح شدن مبحث تئاتر سایه در ترکیه گفت برخلاف تصور تئاتر با وجود همجواری با یونان تئاتر از مصر وارد ترکیه شده است و بخش آسیایی ترکیه نیز چندان با شکل کنونی تئاتر ارتباط برقرار نکرده‌اند.

آقای یولا با اشاره به تشکیل جمهوری ترکیه و تغییر یک شبه رسم الخط عربی به لاتین و موقعیت اجتماعی زنان شرایط برای تئاتر تغییر می‌کند. آرتور آنتوان نخستین کارگردان اروپایی است که در ترکیه اجرا می‌رود و آثار شکسپیر و مولیر در ترکیه محبوب می‌شود. در آنکارا سپس دانشگاه هنرهای زیبا و کنسرواتور تشکیل می‌شود. 

در این نشست از خیابانی همانند لاله‌زار تهران با همان کاربرد نامبرده شد و از نقش زنان ارمنی برای ایفای نقش‌های زنانه به واسطه مشکلات جامعه مذهبی گفته شد.

همچنین آقای یولا و خانم ایلماز درباره سازوکارهای مدیریت تئاتر ضمن بیان اینکه در ترکیه دو گونه مدیریت دولتی و خصوصی است، گفته شد بخش خصوصی با حمایت شهرداری اداره می‌شود اما هنوز مشکلات مالی وجود دارد. در بخش دولتی با مرکزیت آنکارا و چند شهر با مدیریت آنکارا، بودجه آن از طرف وزارت فرهنگ تامین می‌شود. از سال 1980 تئاترهای غیروابسته دولتی شکل می‌گیرند.

 در خلال گفتگوها با بیان نقش نمایش‌های کمدی، تأثیر تئاترهای اروپایی به خصوص آلمان بر ترکیه و جریان‌های جشنواره‌های از تمایل هنرمندان به گونه‌های تازه تئاتری سخن به میان آمد.

آقای یولا در پاسخ به اینکه چند نمایش در ترکیه روی صحنه می‌رود گفت در بخش دولتی 139 نمایش روی صحنه رفته است. در سال 2017 در استانبول 400 نمایش روی صحنه رفته است.

وی همچنین از وضعیت کنونی جشنواره تئاتر استانبول گفت و توضیحات مبسوطی درباره هدف این جشنواره و رویکردش در حمایت از آثار نوگرا گفت. 

سخنران با ارائه تصاویری از رویکردهای نو تئاتر ترکیه، چند نمایش خلاق کارگردان ترک را با تشریح چگونگی اجرای آنها و دلایل فکری این آثار، به مخاطبان ایران عرضه کردند.

این نشست با همراهی دبیر جشنواره، نادر برهانی مرند و سعید اسدی، دبیر بخش بین‌الملل و جمعی از هنرمندان و پژوهشگران تئاتر در ایران برگزار شد.

 

منبع: تسنیم