۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۳:۵۹ ق٫ظ

ابهام در وضعيت هفت دوچرخه سوار استوني ربوده شده در لبنان، 72 ساعت پس از ربودن آنها كماكان ادامه دارد ولي گروه‌هاي فلسطيني به شدت اخبار منتشره مبني بر نقش خود را در اين آدمربايي رد مي كنند.

ابهام در ربودن هفت دوچرخه سوار استونی در لبنان همچنان وجود دارد

،هفت شهروند استوني كه سوار بر دوچرخه بودند، پنجشنبه هفته گذشته يك ساعت پس از عبور از مرز مشترك سوريه و لبنان در منطقه 'پل دلهميه' و شهر صنعتي 'زحله'از سوي افراد مسلحي كه سوار بر دو دستگاه خودرو ون بودند، ربوده شدند.

ارتش لبنان فورا تحقيقات در مورد گروه هاي آدم ربا و مكاني كه شهروندان استوني را در آن مخفي كرده باشند شروع كرد ولي تاكنون هيچ نتيجه اي حاصل نشده است.

ارتش و وزارت خارجه لبنان و مسوولان اردوگاه هاي مختلف فلسطيني و همچنين نمايندگان استوني با حضور مستقيم خود تلاش ها براي مشخص شدن سرنوشت هفت استوني ربوده شده در لبنان را ادامه مي دهند.

**رد اتهام به فلسطيني ها

اما به دنبال انتشار اخباري مبني بر نقش برخي گروههاي فلسطيني در ربودن اين افراد، 'ابو رامز مصطفي' مسوول جبهه خلق براي آزادي فلسطين در گفت و گو با تلويزيون لبناني' ال بي سي' گفت: گروه هاي فلسطيني در ربودن هفت استوني دست ندارند و خودروهايي كه آدم رباها در عمليات خود از آن استفاده كرده بودند، وارد مركز عين البيضا نزديك 'كفرزبد' نشده است.

وي افزود: جبهه خلق براي آزادي فلسطين با اطلاعات ارتش لبنان هميشه در تماس بوده و هيچ ضرورتي وجود ندارد تا نيروهاي امنيتي براي تفتيش وارد اردوگاه فلسطيني شوند.

روزنامه 'الشرق الاوسط' نيز امروز شنبه به نقل از منابع امنيتي نوشت: آدم رباها همچنان در منطقه بقاع لبنان هستند و تاكنون موفق به ترك خاك لبنان نشدند.

اين روزنامه به نقل از رامز مصطفي افزود: گروه هاي فلسطيني در اين حادثه دست ندارند و اين شهروندان استوني وارد منطقه تحت سيطره جبهه خلق نشدند.

الشرق الأوسط' تأكيد كرد: علت اتهام قرار گرفتن جبهه خلق به عوامل سياسي، امنيتي و تبليغاتي بر مي گردد كه از مدتي پيش عليه آن شروع شده بود.

اين روزنامه فرامنطقه اي در پايان به نقل از مصطفي نوشت: امكان ندارد آدم ربايان وارد مركز عين البيضا شده باشند چرا كه اول بايستي از ايست بازرسي ارتش عبور مي كردند.

پيش از اين روزنامه الشرق الاوسط نوشته بود: اطلاعات بدست آمده تاكنون نشان مي دهد كه اين حادثه اهداف سياسي به دنبال داشته و عاملان اين حادثه گروهي حرفه اي بودند كه طبق نقشه قبلي اين كار را انجام دادند و با تحت نظر قرار دادن شهروندان استوني در وقت مناسب و همگام با غروب خورشيد و نيز مكان مناسب كه نزديك پايگاه هاي امنيتي وابسته به سازمان هاي فلسطيني بوده، آنها را ربودند.

برخي منابع خبري ديگر لبنان از جمله پايگاه النشره هم تأكيد داشتند كه ارتش موفق به آزاد سازي شهروندان استوني خواهد شد و ربايندگان افرادي فلسطيني هستند كه در منطقه 'كفر زيد' پايگاه دارند. بر اساس اين ادعا، اين آدم ربايي با حمله بين المللي عليه ليبي در ارتباط است.

**آدم ربايي كار كيست؟

اما اينكه اين عمليات را چه كسي انجام داده ، سووالي است كه هنوز پاسخي براي آن پيدا نشده است. تلويزيون 'ال بي سي' به نقل از منابع امنيتي اعلام كرد: احتمالا گروه هاي بنيادگرا و افراطي اهل سنت در اين آدم ربايي دست دارند ولي هرگونه احتمال غير از اين هم وجود دارد.

روزنامه الانباء هم امروز شنبه به نقل از يك منبع امنيتي نوشت: به احتمال قوي نيروهاي جنبش 'فتح انتفاضه' در اين آدم ربايي دست دارند. هدف از اقدام به عمليات آدم ربايي مشخص نيست ولي اين گروه ها بيشتر با ليبي در ارتباط هستند.

روزنامه 'الرأي' نيز به نقل از محافل بسيار آگاه نوشت: اين حادثه بار ديگر لبنان را به صندوق پست فوري براي رد و بدل كردن پيام هاي كشورهاي منطقه اي و بين المللي تبديل نموده و آن در زماني است كه بحران كشورهاي عربي از يك كشور به كشور ديگر در حال گسترش است.

اين روزنامه افزود: همچنين اين حادثه باعث تبديل شدن منطقه بقاع لبنان به يك اهرم خطر براي جهانگردان خارجي شده كه بلافاصله از ترس تكرار اين حادثه به سمت بيروت سرازير شدند.

روزنامه لبناني 'السفير' نيز نوشت: آنچه كه قطعي است اين است كه اين آدم ربايي هيچ ارتباطي با حزب الله ندارد و چند فرضيه منتسب به عاملان اين حادثه از جمله دست داشتن ليبي و گروهي تند روي اهل سنت وجود دارد چرا كه 'معمر قذافي' رييس جمهوري ليبي اخيرا تهديد كرده بود، هر جا اروپايي ها را پيدا كند، آنها را مورد هدف قرار خواهد داد. همچنين 'سيف الاسلام' فرزند قذافي نيز با تماس با مقامات لبناني و غير لبناني از آنها خواسته بود كه تحركاتي را به سمت و سوي مشخصي از جمله هدف قرار دادن شخصيت هاي سياسي انجام دهند.

** ابراز همدردي وزير خارجه لبنان

'علي شامي' وزير خارجه لبنان نيز طي تماس تلفني با 'اورماس بايت ' همتاي استوني خود گفت: مقامات و مسوولان لبناني از دقايق اوليه ربوده شدن هفت استوني دست به كار شدند و اين تلاش ها براي مشخص شدن سرنوشت اين افراد همچنان ادامه دارد.

وي افزود: دولت و مردم لبنان با خانواده هاي افراد ربوده شده احساس همدردي كرده و تمامي تلاش هاي خود را براي بازگرداندن آنها به كشور-شان انجام خواهند داد.

'سامي قاموع' كنسول افتخاري سفارت استوني در لبنان كه از طرف رييس جمهوري و نخست وزير كشورش براي پيگيري اين حادثه آدم ربايي فرستاده شده هم پس از حضور از وزارت خارجه لبنان گفت: اين هفت جهانگرد در تاريخ 15 ماه جاري ميلادي در بيروت بودند و بعد به سوريه سفر كردند و در بازگشت از سوريه در بين راه اين اتفاق براي آنها روي داده است.

قاموع افزود: ارتش تلفن همراه آنها را براي رد يابي كساني كه با آنها در تماس بودند، در اختيار گرفته و دوربين هايي كه در منطقه قرار داشته هم، همه چيز را فيلم برداري كرده و ارتش در حال جمع آوري تمامي اين دوربين ها است.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-06