۱۳۹۷/۱۰/۰۹
۱۲:۱۶ ب٫ظ

اتاق ایران شناسی دانشگاه «تعلیم و تربیه» «برهان الدین ربانی» در کابل با حضور رایزن فرهنگی کشورمان و رئیس این دانشگاه افتتاح شد.

اتاق ایران شناسی در دانشگاه ربانی کابل افتتاح شد

به گزارش الأمه:

در این مراسم که «محمدرضاملکی» و «ذبیح الله اسدی» با استادان و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند، اتاق ایران شناسی افتتاح شد.
ملکی در این مراسم گفت که سال گذشته با امضای تفاهم نامه بین رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ریاست دانشگاه تعلیم و تربیه افغانستان مقرر شد اتاق ایران شناسی در این دانشگاه تاسیس گردد.
وی با یادآوری اینکه امروز اتاق ایران فعالیتش آغاز شد، ابراز امیدواری کرد که این اتاق بتواند منشا، خدمت برای دانشجویان علم، فرهنگ و ادب در این نهاد علمی باشد.
رایزن فرهنگی کشورمان در کابل افزود که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی و حتی در زمان هایی که ایران خود آماج توطئه های استکبار جهانی از جمله محاصره اقتصادی، جنگ تحمیلی ، ترورهای وحشتناک مسئولان و مردم بی گناه و تحریم های ظالمانه بود همیشه پشتیبان ملت و دولت افغانستان بوده است.
به گفته وی، اشترکات فرهنگی دینی، زبانی و همسایگی بین دو ملت سبب همکاری شده است.
رایزن فرهنگی ایران همچنین به پیشرفت علمی و فناوری کشورمان اشاره کرد و ادامه داد: این پیشرفت ها را مدیون سال هایی هستیم که شدیدترین تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است.
ملکی به ارائه خدمات علمی، آموزشی و اجتماعی ایران به مهاجران افغانستانی اشاره کرد و توضیح داد:اکنون نزدیک به سه میلیون اتباع افغانستانی در کشورمان حضور دارند که از این تعداد 500 هزار نفر دانش آموز و نزدیک به 17 هزار دانشجو هستند.
وی گفت که طی دو سال حدود 650 تن از استادان دانشگاه های افغانستان برای ارتقای ظرفیت تحصیل در ایران شامل بورسیه شده اند.
ملکی ابراز امیدواری کرد که تاسیس اتاق ایران شناسی بتواند پل ارتباطی بین مراکز علمی و دانشگاهی دو کشور باشد و منابع موجود در آن مورد استفاده اساتید قرار گرفته و با برگزاری گارگاه ها و دوره های آموزشی گام موثری در جهت ارتقا، سطح علمی و آموزشی دانشجویان این دانشگاه بردارد.
ذبیح الله اسدی رئیس دانشگاه تعلیم و تربیه ربانی نیز گفت که جمهوری اسلامی ایران سالها است در کنار ملت افغانستان بوده چرا که ما یک پیکره واحد هستیم اما بنابر قراردادهای سیاسی این پیکره از هم جدا شد.
وی افزود که تمام افتخارات ما و مفاخر فرهنگی دو کشور مشترک است و به همین دلیل افغان ها هم همیشه در کنار کشور دوست و همسایه ایران باقی خواهند ماند و اجازه نخواهند داد دشمنان از وجود ما بر علیه یکدیگر بهره برداری نماید.
اسدی ابراز امیدواری کرد که اتاق ایران شناسی در این دانشگاه منشاء خدمات علمی و آموزشی برای ارتقا سطح علمی اساتید و دانشجویان باشد.
همچنین هفته گذشته قرارداد احداث ساختمان دانشکده زبان فارسی در دانشگاه کابل توسط رایزن فرهنگی کشورمان با رئیس دانشگاه افغانستان امضا شد.
رایزن فرهنگی ایران در این مراسم 3هزارو 200 عنوان کتاب علمی در قالب رشته های مختلف را به کتابخانه دانشگاه کابل اهدا کرد.

 

منبع: ایرنا