۱۳۹۷/۰۶/۲۰
۱۲:۴۸ ب٫ظ

با اجرای سیزدهمین دوره اقراء، ۴ نفر از اساتید به نام کشور به سلسله قراء جهان اسلام پیوستند.

اتصال چهار قاری و حافظ قرآن به سلسله قراء جهان اسلام

به گزارش الأمه:

سیزدهمین دوره تخصصی اقراء، عصر روز دوشنبه 19  شهریور‌ماه با برگزاری مراسم اختتامیه در سالن جلسات شورای عالی قرآن به کار خود پایان داد.

اقراء به ختم یک دوره کامل قرآن در نزد یکی از اساتید صاحب اجازه قرائت گفته می‌شود. سلسله قراء صاحب اجازه به زنجیره‌ای از قاریان گفته می‌شود که ابتدای آن در صدر اسلام است.

سنت اقراء یکی از سنت‌هایی است که از صدر اسلام تاکنون رواج داشته است. در این روش، قاری قرآن نحوه تلفظ و ادای دقیق کلمات قرآن را از استاد و شیخ قرائت فرا می‌گیرد و الفاظ قرآن با دقت و امانت نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و منتقل می‌شود.

شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به منظور برقراری حلقه اتصال مقوله قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران به اسناد معتبر شیوخ صاحب اجازات، نسبت این موضوع اقدام کرد.

در این جلسه که به «اِشهار» معروف است، «علی فربین»، «مصطفی زرنگار»، «محمدجواد دلفانی» و «محمدرسول تکبیری» اجازه‌نامه قرائت قرآن کریم را از «شیخ محمد فهمی عصفور» دریافت کردند.

در ابتدای این جلسه، نصرت الله حسینی، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. در ادامه مراسم، محمدتقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن عرض خیرمقدم و تسلیت به مناسبت آغاز ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) اظهار داشت: قریب به یک سال از زمان حضور جناب شیخ عصفور در ایران می‌گذرد و در این مدت ایشان با جدیت مشغول اقراء بوده که از همین تریبون از زحمات مجدانه ایشان تشکر می‌کنیم.

وی گفت: تا کنون 55 نفر از استادان، قاریان و حافظان کشورمان در سیزده دوره تخصصی اقراء،  از 13 استان کشور شامل تهران، اردبیل، خوزستان، کرمان، بوشهر، قم، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، مازندران و گیلان موفق به کسب اجازه‌نامه قرائت شده‌اند و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این روند در سایر استان‌های کشور نیز ادامه یابد.

میرزاجانی ادامه داد: با تمهیداتی که در این حوزه اندیشیده شده است، انتظار می‌رود به‌زودی دریافت‌کنندگان اجازه قرائت، کرسی‌های اقراء را در سراسر کشور برپا کنند و این سنت ارزشمند دینی و قرآنی با سرعت بیشتری در کشورمان ادامه پیدا کند.

در ادامه شیخ محمدعصفور ضمن توضیحاتی در مورد سنت اقراء بیان کرد: فرد مجاز( شخصی که اجازه قرائت دریافت می‌کند) می‌بایست علاوه بر اینکه کل قرآن را نزد مجیز( شیخ صاحب اجازات) قرائت می‌کند؛ در جلسه‌ای که به إشهار معروف است در حضور شاهدان مؤمن و عادل نیز چند سوره پایانی قرآن و سوره مبارکه حمد و آیات ابتدایی سوره بقره را تلاوت کند.

پس از تلاوت سور یادشده و بیان ملاحظات توسط استاد مصری، هریک از نفرات مفتخر به دریافت اجازه نامه قرائت شدند.

 

منبع: تسنیم