۱۳۹۷/۰۱/۲۸
۳:۵۱ ب٫ظ

با بررسی آثار کشورهای استعماری مختلف در این همایش، ادبیات کشور الجزائر در میان دیگر کشورها، چشمگیرتر و قابل‌تامل‌تر ارزیابی شد. تنوع زبانی در شیوه نگارشی ادبی این کشور یکی از نکات بارز و بااهمیت ادبیات الجزائر را در دوره پس از استعمار تشکیل می‌دهد. بی‌شک ادبیات‌های گوناگون فرانسو

ادبیات پس از استعمار الجزائر

ادبیات آینه تمام نمای دوره‌ خویش است. نویسندگان و ادیبان در هر دوره احساسات، دغدغه‌ها و اندیشه‌های رایج در روزگار خود را به رشته تحریر درمی‌آورند و طبیعی است که این نوشته‌ها پس از گذشت سال‌ها مبدل به سند تاریخی می‌شوند که آیندگان با مطالعه آن پی به حوادث و حال و هوای آن دوره می‌برند.

کشورهایی که در طی سال‌های متمادی به نام استعمار زیر یوغ چپاول و استثمار ابرقدرت‌های پیشین بودند نیز از ادبیات خاص و ویژه‌ای برخوردارند که راوی اندیشه‌های ضداستعماری و تلاش برای رهایی می‌باشد. پس از به ثمر رسیدن انقلاب علیه استعمار و به بار نشستن استقلال نیز ادیبان هر کشوری به موضوعات مهم آن دوره خواهند پرداخت و این چرخه تا همیشه ادامه پیدا می‌کند. در همین راستا چندی پیش در حاشیه پنجمین جشنواره بین‌المللی ادبیات و نویسندگان جوان الجزایر، نشستی با نام «استقلال در ادبیات پس از استعمار» در این کشور برگزار شد. در این همایش ادبیات کشورهای عربی مورد بررسی قرار گرفت که در اوایل دهه شصت از استعمار رها شدند و به استقلال دست پیدا کردند.

سایت خبری جزیره نت گزارشی مربوط با این همایش در سایت خود درج کرده و در این باب نوشته است: اگرچه این ادبیات در دوره خاص خود تمام تلاش خود را برای ساخت آینده بهتر داشته است، اما طبیعتا هر نوشته‌ای را می‌بایست در ترازوی نقد قرار داد و با نگاهی تیزبین به رفع کاستی‌های آن پرداخت. ادبیات پس از استعمار نیز از این مورد جدا نمی‌باشد و نشست مذکور نیز برای بررسی نقاط قوت و ضعف ادبیات پس از استقلال برگزار گردید.  

جزیره نت همچنین نوشت که با بررسی آثار کشورهای استعماری مختلف در این همایش، ادبیات کشور الجزائر در میان دیگر کشورها، چشمگیرتر و قابل‌تامل‌تر ارزیابی شد. تنوع زبانی در شیوه نگارشی ادبی این کشور یکی از نکات بارز و بااهمیت ادبیات الجزائر را در دوره استعمار تشکیل می‌دهد.

سعید بوطاجین استاد ادبیات عرب دانشگاه تیزی وزو در الجزائر و یکی از منتقدان ادبی این کشور در همین زمینه به جزیره نت گفت: توجه ادیبان الجزائری به آثار برتر جهان یکی از موارد مهمی بود که ادبیات الجزائر را در دوره پس از استقلال پویا کرد و به آن توانی را داد که از استعمار فرانسه برای همیشه رها بشود. وی در این زمنیه همچنین افزود: بی‌شک ادبیات‌های گوناگون فرانسویی، عربی، ایتالیایی و اسپانیایی ادبیات الجزائر را پربار کرد.

بوطاجین به نویسندگانی نیز اشاره کرد که با چندین زبان آشنایی داشتند. او از عماره لخوص نام برد و گفت این نویسنده به دو زبان عربی و ایتالیایی داستان‌ می‌نویسد. در حالی که خود در منزل به زبان آمازیغی سخن می‌گوید و در مدرسه قرآن را آموخته است و با مردم نیز به زبان عامیانه حرف می‌زند.  

 http://www.aljazeera.net/news/pages/
 

 

زمان انتشار : 1391-04-04