۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۳:۰۵ ب٫ظ

سعید در اواخر عمرش به دفعات شجاع‌تر و جسورتر از پیش شده بود و با قدرت بیشتری نقدهای خود را بیان می‌کرد...موضع کشورهای عربی نسبت به اشغال عراق او را به شدت متاثر و غمگین کرده بود.

ادوارد سعید از نگاه همسرش

سطح آگاهی هر جامعه و کشوری مدیون میزان تعهد روشنفکران و صاحبان قلم آن سرزمین است. برخی از روشنفکران با انتقادها و بیان نادرستی‌هایی موجود در یک منطقه و یا یک کشور، سطح آگاهی و اطلاعات یک محدوده خاص را تغییر می‌دهند. اما گروهی دیگر از صاحبان قلم به مسائل و مشکلات بزرگ‌تر و دقیق‌تری می‌پردازند و با نوشته‌های خود سطح آگاهی و دانش تعداد زیادی از مردم را بالا می‌برند.

ادوارد سعید روشنفکر و اندیشمندی متفاوت از دو نژاد عرب و آمریکایی، منتقدی بود که با مطالب کوبنده خود سعی داشت واقعیت را به مردم جهان نشان بدهد و بتواند در حد توان خود سطح آگاهی مردم را نسبت به واقعیت اسرائیل و مسئله فلسطین بالا ببرد.

او در سال 1991 میلادی باخبر شد که مبتلا به بیماری سرطان خون شده است، اما این مسئله باعث نشد او از عرصه‌ای که در آن فعالیت می‌کرد کناره‌گیری کند و یا حتی از حجم کارهای خود بکاهد. بلکه درست برخلاف آن بیماری سرطان باعث شد که تمام تلاش و توان خود را جمع کند تا در فرصت کمی که از آن بهره دارد دانسته‌های خود را به رشته تحریر درآورد و به شکل فشرده به نوشتن مطالب انتقادی و ادبی‌اش همت گمارد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت مریم همسر دوم ادوارد سعید، معتقد است که سعید در اواخر عمرش به دفعات شجاع‌تر و جسورتر از پیش شده بود و با قدرت بیشتری نقدهای خود را بیان می‌کرد. همسر ادوارد سعید همچنین به جزیره نت گفت که سعید در بیان مطالبش بسیار دقیق و نکته‌سنج بود و جزئیات مطالب و مسائل را هم مد نظر داشت.

مریم درمورد بهار عربی و تغییرات حاصله در کشورهای انقلابی نیز مطالبی را بیان کرد و گفت که اگر سعید زنده بود از دیدن این اوضاع بسیار خوشحال می‌شد. مریم به عکس‌العمل سعید نسبت به اشغال عراق توسط آمریکا اشاره کرد و گفت که سعید از اشغال عراق بسیار متاثر شده بود و موضع کشورهای عربی نسبت به این اشغال نیز او را به شدت متاثر و غمگین کرده بود.

او در ادامه به علاقه فراوان این منتقد سیاسی به لبنان اشاره کرد و گفت که مادر ادوارد ریشه‌های لبنانی داشت و سعید به خاطر علاقه فراوانش به خانواده خود و به کشور لبنان وصیت کرد که در این کشور به خاک سپرده شود. 

 

زمان انتشار : 1391-02-05