۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۹:۰۷ ب٫ظ

نتان زاخ از شاعران برجسته یهودی بسیار دوست دارد که از سرزمین فلسطین دیدار کند و اظهار کرده است که با بسیاری شاعران فلسطینی همچون امیل حبیبی و راشد حسن دوست بوده و رابطه تنگاتنگی نیز با ادونیس شاعر پرآوازه جهان عرب دارد.

اذعان شاعر یهودی به فاشیست اسرائیلی

«نتان زاخ» یکی از مشهورترین چهره‌های ادب و شعر اسرائیل در سخنانی سیاست‌های رژیم اشغالگر را مورد نقد قرار داد و اظهار داشت که وی از نازی‌ها فرار کرد ولی امروز بدام فاشیست‌ها افتاده است. وی همچنین محاصره نوار غزه را عملی غیر انسانی دانست و مقاومت مردمان فلسطینی را مشروع دانست زیرا آنها برای حفظ جان و وطن خود مبارزه می‌کنند. زاخ که هم‌اکنون 79 سال سن دارد در گفتگو با الجزیره نت بیان داشته است که امروز صهیونیسم بزرگترین جریان تندرو در جهان است و گرایش اسرائیل به فاشیست از همان زمان مهاجرت آنها از اتحاد شوروی وجود داشت افزون بر آنکه یهودی‌های شرقی خود ذاتا از اعراب و مسلمانان تنفر بسیار دارند و از ترساندن آنها لذت می‌برند. نتان زاخ در این گفتگو شیمون پرز رئیس رژیم اشغالگر قدس را از بزرگترین  جنگ‌آوران جهان دانست که دوست دارد تمام ملت‌های جهان را به جان هم بیاندازد. این شاعر اسرائیلی همچنین برخی جریان‌های میانه‌رو فلسطینی را نیز در تشدید روحیه فاشیستی و افراطی رژیم اشغالگر قدس شریک دانست.

این شاعر که خود را یک اسرائیلی چپ‌گرا می‌داند می‌گوید که دیگر جایی برای روشنفکران یهود در اسرائیل نمانده و سران صهیونیست با انحصارطلبی و خودرایی خود در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند و منجر به خروج بسیاری از نخبگان خود از سرزمین قدس شده‌اند که تنها نیم‌میلیون نفر از نخبگان در سال‌‌های اخیر به ایالات متحده آمریکا رفته‌‌اند.

نتان زاخ با نگاهی تاریخی از زمان شکل‌گیری رسمی رژیم اشغالگر قدس در سال 1948 تاکنون هیچ برهه‌ای را مگر در همان سال انعقاد پیمان 1967،  زمینه امکان برقراری صلح با فلسطین را مساعد نمی‌بیند و ریشه این عدم تفاهم را در همان خوی فاشیستی و خودمحوری صهیونیستی می‌داند و اذعان می‌کند که وی نیز از همان اول اشتباه کرد که با خیال زندگی مسالمت‌آمیز به این سرزمین آمد. 

وی با اظهار برخی نویسندگان یهود مبنی بر اعتراض به حملات موشکی نیروهای مقاومت فلسطینی، این دفاع را در برابر حملات هوایی بیشمار اسرائیل حق آنان دانسته و می‌گوید: «این دفاع حق یک کشور از کیان خود است و نمی‌توان به آن اعتراض کرد. تنها اعتراض من به فلسطینی‌ها رفتارهایی افراطی است که منجر به تشدید خوی فاشیستی اسرائیل می‌شود. رفتارهایی همچون سربریدن کودکان یهود در منطقه ایتمار سرزمین‌های اشغالی در مارس گذشته».

نتان زاخ از شاعران برجسته یهودی بسیار دوست دارد که از سرزمین فلسطین دیدار کند و اظهار کرده است که با بسیاری شاعران فلسطینی همچون امیل حبیبی و راشد حسن دوست بوده و رابطه تنگاتنگی نیز با ادونیس شاعر پرآوازه جهان عرب دارد.

زمان انتشار : 1390-01-01