۱۳۹۸/۰۲/۰۲
۸:۱۹ ق٫ظ

جشن نیمه شعبان و سالروز میلاد حضرت ولی عصر حجت ابن الحسن (عج) در کشورهای سوریه، عراق، لبنان، اندونزی و دیگر کشورهای منطقه برگزار شد.

از دمشق تا جاکارتا غرق در سرور میلاد منجی عالم بشریت

به گزارش الأمه:

جشن نیمه شعبان در لبنان

مهم ترین مرکز برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان در بیروت مناطق ضاحیه در جنوب بیروت و خیابان های اطراف آن است.
این منطقه از یک هفته قبل با لامپ های رنگی آذین بندی شده و پرچم های رنگی بر تیرهای چراغ برق های آن نصب و در کنار آنها نیز فرا رسیدن نیمه شعبان تبریک گفته شده است.
جوانان در این مناطق با حضور در مسیر خودروهای عبوری اقدام به پخش شیرینی ، نقل و شربت کرده و فرارسیدن نیمه شعبان را با ارایه بسته های فرهنگی تبریک می گویند.
شهرداری منطقه غبیری نیز امروز (شنبه) به مناسبت نیمه شعبان با تهیه گلدان های کوچک حاوی گل های رنگارنگ و مستقر کردن نیروهای خود در سطح برخی خیابان های بیروت به خودروهای عبوری گلدان گل هدیه می داد.
چادرهای بزرگی نیز در ضاحیه برای برگزاری مراسم جشن نصب شده و مسیر ورودی آن نیز آذین بندی شده است.


شبکه المنار نیز این روزها بخشی از برنامه های خود را به موضوع نیمه شعبان و پخش اخبار به همین مناسبت اختصاص داده و در بخش های مختلف اخبار خود برنامه های مرتبط با این مناسبت را پخش می کند.
این شبکه همچنین فیلم مستندی از مسجد بزرگ جمکران تهیه کرده است که در چند روز گذشته چندین نوبت اقدام به پخش آن کرده است.
در این مستند شماری از زایران ایرانی ، پاکستانی ، عراقی ، کویتی و لبنانی مسجد جمکران احساس خود را از حضور در این مسجد مقدس بیان می کنند.
حسینیه سید الشهداء (ع) نیز در بزرگراه شهید هادی نصرالله نیز این روزها شاهد برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی مانند شب شعر با حضور شعرایی از کشورهای مختلف و جشنواره فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است.
در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز امشب مراسم جشنی به همین مناسبت برقرار بود.
در این مراسم بعد از تلاوت قرآن کریم و تواشی حجت الاسلام و المسلمین علی عارف رئیس جمعیت قرآن کریم و دفتر مقام معظم رهبری در لبنان در سخنانی در ارتباط با خصوصیات منتظران واقعی امام زمان (عج) و فلسفه طولانی بودن عمر مبارک ایشان و نظریات مختلف در این ارتباط توضیحات مبسوطی ارایه کرد.
وی افزود، شیعه دارای چهار رکن است که رکن اول بعثت ، دوم غدیر ، سوم عاشورا و چهارم ظهور امام زمان (عج) است.
حجت الاسلام و المسلمین عارف با تاکید بر این که ما باید روی صفات شخصی خودمان به عنوان سربازان امام زمان (عج) حساسیت داشته باشیم، افزود، باید صفات رذیله را از خود دور کرده و نگهبان قلبمان باشیم تا هر هوا و هوسی به آن ورود نکند.
وی در ادامه از برخی افراد مدعی ارتباط با امام زمان (عج) و فعالیت هایی که برای سوء استفاده در این خصوص انجام می دهند، انتقاد کرد و گفت ، ما باید در این خصوص به منابع اصیل مراجعه کرده و تا بتوانیم وظایف خود را در عصر غیبت به درستی انجام دهیم . 
امشب همچنین مسجد قائم (عج) در منطقه ضاحیه بیروت شاهد برگزاری مراسم نیمه شعبان بود.
فردا نیز قرار است مراسم جشن در این مسجد برگزار و از ساعت نصب شده در برابر مسجد با عنوان 'ساعت انتظار' رونمایی شود.
در دیگر مراکز فرهنگی نظیر مدارس المهدی (عج) در بیروت نیز این روزها مراسم جشن به مناسبت نیمه شعبان برپا می باشد.

 

جشن نیمه شعبان در سوریه

در مراسم جشن در حرم حضرت رقیه (س) شمار زیادی از زایران ایرانی ، عراقی ، افغان و مسوولان و خانواده های نهادهای ایرانی مستقر در این کشور و شیعیان سوری حضور داشتند.
شماری از زایران به همین مناسبت اقدام به توزیع شیرینی در این مکان مطهر کردند.
آیت الله سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری نماینده ولی فقیه در سوریه نیز در این مراسم در سخنانی ویژگی های شخصیتی امام زمان (عج) را برای حاضران تشریح کرد.
وی در ادامه بر ضرورت توجه بیشتر به موازین اخلاقی به عنوان خصوصیات واقعی منتظران واقعی امام زمان (عج) در عصر غیبت پرداخت.
وی تاکید کرد، امشب شبی است که در آن واقعه ای رخ می دهد که الی الابد جامعه و دنیا را تحت تاثیر خود قرار می دهد و آن واقعه ولادت آخرین منجی عالم بشریت است.
آیت الله طباطبایی اشکذری خاطر نشان کرد، در شرایط کنونی باید با هم بود و با تعاون و همکاری به استقبال رفت و زمینه و شرایط ظهور را فراهم کرد و مهم ترین اقدام در این ارتباط تقویت معرفت و ارتباط با امام و تقویت فرهنگ و اصلاح جامعه است.
نماینده ولی فقیه در سوریه تاکید کرد، امروز وظیفه جامعه شیعی و اسلامی این است که با تعاون و وحدت به استقبال ظهور برویم و آمادگی خود را برای سربازی آن حضرت اعلام کنیم.
آیت الله طباطبایی اشکذری تصریح کرد، آنهایی که منتظران حقیقی بودند و خوب شرایط ظهور را فراهم کردند همان شهدا بودند و شهدای مدافع حرم که از همه چیز گذشتند و اعلام کردند که ما با جان خود مهر تایید بر فرهنگ انتظار خود می زنیم
حرم حضرت رقیه (س) این روزها به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان آذین بندی شده است .
در حرم حضرت زینب (س) در منطقه زینبیه دمشق نیز عصر شنبه مراسمی به زبان عربی در مصلای آن حضرت در مجاورت حرم مطهر برگزار شد.
در این مراسم نیز پس از برگزاری تواشی و همخوانی قرآن مجید آیت الله طباطبایی اشکذری در خصوص شخصیت امام زمان (عج) مطالبی را برای حاضران بیان کرد.

 

جشن نیمه شعبان در اندونزی

در این مراسم شیخ عبدالله سام (رئیس حوزه علمیه شهر بگور) به ایراد سخن پرداخت. مرکز اسلامی جاکارتا از مؤسسات دینی شیعیان در اندونزی است که در سال ۲۰۰۰ پایه‌گذاری شده است.

ترجمه کتاب‌های آموزشی، کتابفروشی، برقراری کتابخانه، برگزاری جلسات دعای کمیل، عزاداری و کمک به مبلغان و طلاب بومی از فعالیت‌های این مرکز به شمار می‌رود.

گسترش دانش اسلامی برگرفته از مکتب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، سازماندهی و هدایت تحقیقات مرتبط با مطالعه اسلامی، ایجاد پل ارتباطی میان مؤسسات اسلامی داخل و خارج از اندونزی، چاپ و نشر مقالات و کتب در زمینه تفکر اسلامی و گسترش فرهنگ دینی از جمله اقداماتی است که توسط این مرکز انجام می‌شود.

اندونزی کشوری در جنوب شرقی آسیاست که مجموعه ۱۷٬۵۰۸ جزیره و ۳۳ استان را در خود جای داده است؛ ۸۶ درصد از مردم اندونزی مسلمان هستند و اسلام توسط بازرگانان دریانورد مسلمان به این منطقه رسیده است.

اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی بوده و جمعیت آن ۲۴۲ میلیون نفر است که ۹۰ درصد این جمعیت را مسلمانان، ۸ درصد را مسیحیان و ۲ درصد را هندوها و بودیسم‌ها تشکیل می‌دهند.

 

منبع: ایرنا و ایکنا