۱۳۹۷/۰۲/۱۸
۳:۲۱ ب٫ظ

رژیم لیبی سال 2003 بلافاصله پس از رفع تحریم های بین المللی قراردادهای نظامی بسیاری را برای تجهیز تسلیحاتی خود با کشورهای غربی امضا کرد.

استفاده قذافی از بمبهای خوشه ای اسپانیایی/ از سرگیری حمله به اجدابیا

استفاده رژیم قذافی از بمبهای خوشه ای ساخت اسپانیا و از سرگیری حملات مزدوران دیکتاتور به شهر اجدابیا از آخرین تحولات قیام لیبی به شمار می رود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عوامل قذافی امروز شهر اجدابیا در شرق لیبی را بمباران کردند. این حملات در حالی صورت گرفت که انقلابیون گردان های قذافی را تا شعاع 40 کیلومتری اجدابیا به عقب رانده بودند.

به تلفات این حملات اشاره ای نشده است. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد که اتهامات سازمان دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه رژیم دیکتاتوری قذافی مبنی بر استفاده از بمب های خوشه ای در مناطق مسکونی شهر مصراته به چالشی بزرگ در تاریخ همکاری رژیم قذافی و غرب به ویژه اسپانیا تبدیل شده است.

بنا بر اعلام این سازمان، عصر پنجشنبه دستکم 3 بمب خوشه ای در محله "الشواهده" در نصراته منفجر شد که این بمب ها تنها 300 متر از یک بیمارستان محلی در این شهر فاصله داشت.

رژیم لیبی سال 2003 بلافاصله پس از رفع تحریم های بین المللی قراردادهای نظامی بسیاری را برای تجهیز تسلیحاتی خود با کشورهای غربی امضا کرد.

به جزئیات این قراردادها که بلافاصله پس از سفر قذافی به مادرید در سال 2007 صورت گرفت اشاره ای نشده، اما آمارها نشان می دهد که اسپانیا در سال 2008 مقادیر زیادی سلاح جنگی به ارزش 3 میلیون و 800 هزار یورو به رژیم قذافی فروخت. این سلاح ها شامل بمب های خوشه ای و موشک بود.

انتظار می رود اتهامات وارده به اسپانیا به ویژه پس از منتشر شدن تصاویر بقایای بمب های خوشه ای در شهر مصراته از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت اسپانیا را با چالش مواجه کند به ویژه اینکه اتحادیه اروپا اعضای خود را از فروش سلاح به کشورهایی که حقوق بشر را رعایت نمی کنند منع کرده است.

 

زمان انتشار : 1390-01-28