۱۳۹۸/۰۹/۲۳
۹:۱۹ ق٫ظ

فیلم تارهای ممنوعه در مورد تلاش های یک گروه راک موسیقی جوانان افغان در ایران، با استقبال تماشاگران در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد.

استقبال از گروه راک افغانستانی در جشنواره سینماحقیقت

به گزارش الأمه:

فیلم تارهای ممنوعه به کارگردانی و نویسندگی حسن نوری و تهیه کنندگی افسانه سالاری ساعت ۱۶ امروز (چهارشنبه، ۲۰ آذر) در حالی در سالن شش مجموعه چارسو به نمایش درآمد که این سالن با ظرفیت ۲۵ نفری کاملا پر بود و علاوه بر عوامل و شماری از همشهریان افغانستانی، صحرا کریمی مدیر افغان‌فیلم و از فیلمسازان نام‌آشنای این کشور نیز در این نمایش حضور داشت. 

کارگردان این مستند ۷۰ دقیقه‌ای پیش از نمایش آن، گفت: تارهای ممنوعه نه فقط برای افغان های ساکن ایران که مستندی برای میزبانان ایرانی آنها نیز هست.

نوری افزود: این مستند تجربه زیسته بیش از ۳ دهه از مهاجران افغان در ایران است و وظیفه خود می دانستم از طرف یک فیلمساز در این زمینه اعلام موضع کنم.

وی ساخته شدن این مستند را مدیون سینمای مستند ایران دانست و افزود: همه مراحل تولید و پس‌تولید تارهای ممنوعه توسط عوامل نخبه سینمای مستند ایران انجام شده است‌ همچنین نازنین مفخم و محمد الادپوش از روزی که ایده اصلی در روی ذهنم بود تا امروز از من حمایت کردند.

حسن نوری (متولد ۱۳۶۴) دانش‌اموخته کارگردانی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران است و در تارهای ممنوعه روایتی از تلاش چهار جوان افغانستان در ایران به دست می دهد که رویای تبدیل شدن به ستاره موسیقی راک در سر دارند و در این راه گروه موسیقی راک آرکین را تشکیل می دهند. حکیم، ثریا، محمد و اکبر برای اجرا در جشنواره موسیقی بامیان خود را آماده می کنند که این جشنواره به دلیل حمله ای انتحاری دو روز پیش از برگزاری لغو می شود ولی آنها بار دیگر رنج سفر به بامیان به جان می خرند...

این مستند که در بخش مسابقه ملی سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت پذیرفته شده غیر از امروز، یکشنبه پیش‌رو (۲۴ آذر) ساعت ۱۸ نیز در چارسو به نمایش درمی آید.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آبان در پردیس سینمایی چارسو به عنوان محل اصلی جشنواره و موزه سینما به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برپاست.

این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی  پذیرفته شده‌اند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. 

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

 

منبع: ایرنا