۱۳۹۷/۰۴/۱۰
۱:۴۳ ب٫ظ

جمهوری آذربایجان هفته گذشته میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از هنرمندان عرصه سینما ، تئاتر و موسیقی کشورمان بود که برای برگزاری هفته فرهنگی ایران به این کشور سفر کرده بودند.

استقبال شهروندان جمهوری آذربایجان از هفته فرهنگی ایران

به گزارش الأمه به نقل از ایرنا:

'سید عباس صالحی' سه شنبه هفته گذشته در راس یک هیات بلند پایه فرهنگی، وارد باکو شد. علاوه بر 'محمد سلطانی فر' معاون امور مطبوعاتی و 'سید محمد مجتبی حسینی' معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این سفر، صالحی را همراهی می کردند، یک گروه 40 نفری از اعضای ارکستر ملی ایران، گروه تئاتر بندرعباس، 'علیرضا تابش' مدیرعامل 'بنیاد سینمایی فارابی' و جمعی از دست اندرکاران سینمای ایران نیز که شمار آنها به 90 نفر می رسد ، به هیات ایرانی پیوستند.
با حضور این جمع هفته فرهنگی ایران به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو از ششم تیر شروع شد و تا دهم در شهرهای باکو و گنجه ادامه یافت .
در این هفته علاوه بر نمایش فرهنگ ایران در کشور میزبان ، دیدارهای مهمی نیز بین مقامات دو کشور اتفاق افتاد.
یکی از زیباترین بخش های هفته فرهنگی اجرای ارکستر ملی ایران بود که مورد استقبال مردم هنر دوست باکو و گنجه قرار گرفت .

** استقبال مردم جمهوری آذربایجان از هفته فرهنگی ایران 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر با اشاره به استقبال مردم جمهوری آذربایجان از برنامه های هفته فرهنگی ایران در این کشور، گفت: این استقبال نشان می دهد زمینه های زیادی برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور وجود دارد.
صالحی اضافه کرد: هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان، فرصتی برای ارتباطات وسیع تر و عمیق تر حوزه های فرهنگی دو کشور پدید آورد.
وی افزود: برنامه های هفته فرهنگی ایران شامل نمایش فیلم محمد رسول الله (ص )، اجرای ارکستر ملی ایران و اجرای تئاتر از سوی هنرمندان کشورمان ، در باکو و گنجه با استقبال جمع کثیری از علاقمندان به هنر و ادب ایران مواجه شد که نشانگر ظرفیت بالای همکاری های فرهنگی بین دو کشور دوست و همسایه است .

** آغاز تولید محصول مشترک سینمایی ایران و جمهوری آذربایجان
همزمان با برگزاری هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان تولید فیلم سینمایی 'های ولتاژ' که در جمهوری آذربایجان 'قلعه عشق' نامیده می شود، بصورت مشترک از سوی سینماگران دو کشور آغاز شد.

** جمهوری آذربایجان بازار خوبی برای محصولات فرهنگی ایران
اکران فیلم محمد رسول الله (ص) با حضور 'مجید مجیدی' و سخنرانی وی از بخش های جذاب هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان بود.
مجیدی ابراز امیدواری کرد که پس از اکران و معرفی فیلم در این هفته، شرایط عرضه عمومی آن در سینماهای این کشور فراهم شود.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، شامگاه پنجشنبه در مراسم اکران فیلم محمد رسول الله (ص) در باکو، گفت : فیلم هنرمند صاحب سبک کشورمان مجیدی، الگویی مناسب برای همکاری های بلندپروازانه در سطح منطقه است.

** دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان
صالحی و هیات همراه پس از رسیدن به باکو، از فرودگاه بین المللی باکو، راهی دیدار با 'الهام علی اف' رئیس جمهوری آذربایجان شدند. 
دراین دیدار که 45 دقیقه به طول انجامید، دو طرف در یک فضای دوستانه و صمیمی مباحث و علایق خود را مطرح کردند و علی اف تاکید کرد که روابط باکو و تهران به تعاملات سیاسی محدود نمی شود، بلکه روابط دوستی و برادری بین دو طرف حاکم است .
صالحی نیز این دیدار را سازنده خواند و گفت: در این دیدار بر همکاری دو کشور در حوزه های مختلف فرهنگی شامل سینما ، موسیقی ، تئاتر ، هنرهای تجسمی ، کتاب و نشر تاکید شد .

** دیدار با وزیر فرهنگ 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه گذشته با همتای آذربایجانی خود ، 'ابوالفضل قارایف' دیدار کرد.
صالحی در این دیدار گفت: روابط سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان در سال های اخیر گسترش بی سابقه داشته و فصل نوینی در روابط تهران و باکو آغاز شده است.
وی افزود: برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان فرصتی مناسب برای بررسی راهکارهای توسعه روابط و همکاری فرهنگی و هنری دو کشور است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه دیدار های خود با مقامات جمهوری آذربایجان، پنجشنبه گذشته با 'ضیافت عسگر اف' نائب رئیس مجلس ملی این کشور دیدار کرد.
در این دیدار که اعضای گروه دوستی ایران و جمهوری آذربایجان مجلس ملی نیز حضور داشتند، صالحی با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور بر ضرورت توسعه روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.
نائب رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار گفت: مسئولان و مردم دو کشور رابطه برادرانه بسیار خوبی برقرار است و همکاری های فرهنگی در تعمیق این روابط نقش مهمی را ایفا می کند . 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر همچنین با شیخ الاسلام 'الله شکور پاشازاده' رئیس اداره مسلمانان قفقاز دیدار کرد.

** دیدار های هیات همراه با همترازان آذربایجانی 
همزمان با دیدارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مقامات جمهوری آذربایجان ، معاونان و همراهان وی نیز با همترازان خود دیدار و مذاکره می کردند.
سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان دیدار کرد و دو طرف در مورد برگزاری اجلاس روزنامه نگاران کشورهای حاشیه دریای خزر توافق کردند و قرار شد مراحل اجرای آن پیگیری شود.
در دیدار تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با دست اندرکاران سینمای جمهوری آذربایجان در باکو، مقرر شد که تفاهم نامه همکاری در حوزه سینما تدوین و از سوی وزارتخانه های فرهنگ دو کشور امضا شود.
هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایچان با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گنجه و اجرای ارکستر ملی کشورمان در این شهر که با استقبال کم نظیر مردم روبرو شده بود و پس از بازدید صالحی از 'خانه شهریار' رایزنی فرهنگی و آشنایی با فعالیت متنوع این مجموعه به پایان رسید.