۱۳۹۷/۱۱/۰۲
۴:۳۱ ب٫ظ

پایگاه خبری «انصارالله» یمن از غارت آثار تاریخی این کشور و انتقال آنها به خارج و فروش در بازارهای آمریکایی توسط اشغالگران عربستانی و اماراتی خبر داد.

اشغالگران عربستانی و اماراتی آثار تاریخی یمن را غارت کردند

به گزارش الأمه:

 توطئه تجاوز «الائتلاف سعودی اماراتی» به یمن با هدف قرار دادن تاریخ کهن مردم این کشور، غارت آثار باستانی و فروش آن به کمترین بها در بازارهای جهانی، یادآور سرقت آثار باستانی عراق و سوریه و انتقال آن به واشنگتن با هدف نابودی تمدن های عربی قدیم است. 
موسسه «ذا انتیکوتیز کلشن» ( کمیته عتیقه) و «اتحادیه حفاظت از آثارباستانی» با انتشار گزارش مشترکی خواستار توقف قاچاق آثار باستانی یمن و فروش آن در بازارهای آمریکایی شدند.
این گزارش حاکی است شواهد متقنی دال بر دست داشتن آمریکا در غارت آثار باستانی یمن وجود دارد و تحقیقات اتحادیه حفاظت از آثار باستانی فاش ساخت، آمریکا طی سالهای گذشته هشت میلیون دلار از آثار تاریخی وهنری عتیقه به سرقت رفته از یمن را خریداری کرده است.
این گزارش می افزاید: جنگ چهارساله عربستان علیه یمن علاوه بر هزاران قربانی اعم از زن، مرد و کودک، گرسنگی و فروپاشی اقتصاد یمن، طبق برنامه‌ریزی های از قبل تعیین شده منجر به غارت میراث فرهنگی با ارزش یمن توسط باندهای وابسته به اشغالگران شده است که اقدام وزارت خزانه داری آمریکا به استفاده از برنامه تحریم های آمریکا برای توقف فروش آثار باستانی یمن را می طلبد.
یمن از گذشته های دور تاکنون نقطه ارتباط بازرگانی میان شرق وغرب وتجارت عود وادویه، خاستگاه ملکه سبا و آثار باستانی نادر و داستان هایی که نسل به نسل منتقل شده، می باشد. 
گزارش مشترک دو موسسه «ذا انتیکوتیز کلشن»( کمیته عتیقه) و«دیبور لیر» حاکی است، تاریخ چند هزارساله یمن و ثبت چهار منطقه باستانی این کشور در فهرست آثار جهانی سازمان فرهنگی آموزشی یونسکو همچنین موزه های ملی این کشور بر اثر جنگ در معرض آسیب قرار گرفته است.
این گزارش می افزاید: علیرغم هشدارهای مداوم سازمان ملل و جهان، نسبت به تجارت غیرقانونی آثار باستانی یمن و ارائه شواهد متقن در خصوص قاچاق این آثار و غارت موزه‌های بزرگ این کشور از جمله موزه ملی «تعز»، «عدن» و «زنگبار» توسط باندهای مسلح وابسته به عربستان و امارات و فروش آنها در بازارهای جهانی به ویژه بازارهای آمریکا این آثار همچنان خرید وفروش می شود.
به گزارش رسانه های خبری، آثار تاریخی جزیره سقطری یمن توسط امارات غارت و با انتقال به موزه لوور ابوظبی در کنار دیگر آثار باستانی قاچاق شده از عراق و سوریه به نمایش گذاشته شده است در حالی که این امر بیانگر این حقیقت است دزد همه این آثار یکی می باشد.

 

منبع: ایرنا