۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۲:۲۶ ب٫ظ

دولت پادشاهي سوازيلند امروز سه شنبه تظاهرات سراسري ضد دولتي اتحاديه هاي كارگري و فعالان سياسي را در امبانه پايتخت اين كشور سركوب كرد.

اعتراضات سیاسی مردم پادشاهی سوازیلند وارد مرحله جدید شد

اين تظاهرات كه به اعتقاد تحليل گران گسترده ترين آن در نوع خود در تاريخ سوازيلند بود صبح امروز با فراخوان قبلي گروه هاي دمكراسي خواه اين كشور آغاز شد و پس از يك ساعت با حمله گسترده نيروهاي امنيتي و پليس به صفوف تظاهر كنندگان سركوب شد.

 گرچه اين تظاهرات در روز نخست خود به خوبي نتوانست منسجم و فراگير شود ولي هنوز تعداد كثيري از تظاهر كنندگان و مردم در خيابان هاي امبانه و مانزيني متفرق هستند تا با يافتن فرصتي ديگر و سازماندهي مجدد صف هاي جديدي تشكيل دهند.

'سوازيلند' كه كشوري كوچك در دل آفريقاي جنوبي و هم مرز با موزامبيك است به عنوان آخرين پادشاهي به سبك انگليس در جنوب قاره آفريقا است كه طي دو ماه گذشته به دليل بروز بحران سياسي در شمال آفريقا مردم آن جرات يافتند صداي اعتراضات خود به گوش پادشاه برسانند.

در واقع سوازيلند كه از سال 1894 تا 1899 تحت الحمايه آفريقاي جنوبي بود و پس از جنگ سفيدپوستان بوئر با سياهان بومي آفريقاي جنوبي كه به تحريك انگليس در سال 1902 اتفاق افتاد، تحت حكومت بريتانيا در آمد و سرانجام در اواخر موج استقلال خواهي آفريقائيان از قدرت هاي استعماري، انگليس مجبور شد در ششم سپتامبر 1968 به اين كشور استقلال دهد.

از آن زمان اين كشور سرسبز و خرم و داراي منابع زير زميني فراوان ولي با مردمي فقير كه از اعضاي كشورهاي مشترك المنافع (انگليس) و اتحاديه آفريقاست، بصورت پادشاهي با قدرت مطلقه اداره مي شود.

اما طي چند ماه اخير كه شمال آفريقا با تحولات گسترده اي روبرو شد مردم اين كشور با الگو گرفتن از آنچه كه مردم مصر، تونس و همچنين ليبي كردند، مبارزه سراسري خود براي بركنار كردن پادشاهي مستبدي كه 25 سال در اين كشور حكومت مي كند آغاز كردند.

مردم خسته از پادشاهي 'مسواتي سوم' كه به تصور آنها دست نشانده انگليس است و خود را يكي از خوشبخت ترين مردان جهان مي داند، به تدريج جرات مي يابند تا اعتراضات خود را علني كنند.

پادشاه اين كشور همچون ارباب دوران فئوداليته كه از طرف ملكه اليزابت انگليس به پادشاهي اين كشور تعيين مي شود.

جالب توجه اينجاست كه مسواتي سوم 40 ساله كه خود تحصيلات عاليه اش را در انگليس گذرانده و در 25 آوريل 1986جانشين پدرش يعني مسواتي دوم شد همچنان در عصر مدرن نيز به سنت قديم رفتار مي كند.

در هر حال تظاهرات محدود و اعلام اعتراضات مدني در محيط مجازي اينترنت بسر رسيد و اين اعتراضات وارد مرحله جديدي شد كه به اعتقاد تحليل گران سياسي براحتي هم پايان پذير نيست.

چون مردم اين كشور كه سالهاست قدرت پادشاهي مطلقه را تحمل كرده بودند اين بار از ترس برخوردهاي قهري پادشاه و دستگاه قضايي او به وسايل ارتباط جمعي مجازي همچون اينترنت روي آورده و وعده داده بودند مبارزات را ابتدا با تجمع در اين محيط مجازي آغاز و آنرا در چنين روزي به محيط واقعي خيابان هاي كشور بكشانند.

به گفته شاهدان عيني، اين دسته از تظاهر كنندگان كه بيشتر شامل كارگران بخش خدمات شهري، اعضاي اتحاديه هاي كارگري و كارمندي و فعالان دانشجويي مي شوند كه آمارشان در اين كشور يك و نيم ميليون نفري به 250 هزار نفر رسيده است.

آنها خواستار كناره گيري پادشاه و برقراري يك نظام حكومتي دمكراتيك در كشورشان هستند.

از همين رو، دولت هم با علم به اينكه اعتراضات مردمي امروز علني مي شود با برنامه ريزي گسترده اي كه از قبل به عمل آورده بود تظاهرات آنها را سركوب كرد.

به همين منظور رييس پليس اين كشور ديشب با حضور در تلويزيون اين كشور اعلام كرد كه هيچ تضميني براي سلامت جاني تظاهر كنندگان امروز وجود نخواهد داشت، لذا از آنها به ويژه از فعالان سياسي و كارگري خواسته بود دست از مخالفت با دولت بردارند.

حتي اغلب رسانه هاي مخالفان و رسانه هاي منطقه اي به نقل از سازمان مبارزه دمكراتيك سوازيلند امروز اعلام كردند كه دولت اين كشور از ديشب همه رهبران كارگري و سياسي را دستگير كرد تا نتوانند در تظاهرات امروز شركت و آنرا سازماندهي كنند.

اما درخصوص روحيه خودكامه مسواتي سوم بايد گفت از رماني كه مسواتي سوم جانشين پدر شد، فعاليت احزاب سياسي را در كشور ممنوع اعلام كرد و طبق رسمي كه خود ايجاد كرد 10 نماينده از 65 نماينده پارلمان را خودش انتخاب مي كند و تعيين نخست وزير نيز به عهده اوست.

مسواتي سوم هرگونه قوانيني را كه كوچكترين اختياري را از او سلب كند وتو مي‌كند، به طور مثال در سال 2002 صدها هزار سوازيلندي در معرض قحطي شديد دوساله قرار داشتند كه پادشاه دستور خريد يك جت شخصي لوكس را براي خود صادر كرد كه قيمت آن يك چهارم بودجه كشور بود.

اما پس از آنكه چند قاضي در محاكم قضايي پيگير پرونده اين جت شدند، وي ‌پس از رد حكم دادگاه، همه قضات كشور را بركنار كرد .

در آوريل 2003 وزير اطلاعات اين كشور به تمام رسانه‌ها درباره هرگونه اظهار نظر منفي درباره دولت هشدار داد و تاكيد كرد كه دولت هيچ گونه ديدگاه منفي را در مورد جت جديد پادشاه تحمل نخواهد كرد.

او پس از فاجعه انساني خشكسالي دوم سال 2004 در آن كشور بود كه پادشاه خوشگذران بي توجه به فقر و فلاكت ايجاد شده در كشور،20 ميليون دلار را صرف ساخت كاخ براي 11 همسرش كرد كه البته اين عمل او با محكوميت بين المللي نهادهاي خيريه و سازمان‌هاي حقوق بشري همراه بود.

سرانجام در ماه اوت 2005 بود كه او با امضاي نخستين قانون اساسي كشور فعاليت همه احزاب مخالف را ممنوع اعلام كرد و حائز قدرت مطلقه در كشورش شد.

به هرحال تحليل گران معتقدند كه بحران سياسي حاضر در اين كشور گرچه مي رفت و مي رود تا با گسترده تر و كشيده شدن به خيابان ها بعد تازه اي بيابد و در همين آغاز راه به ظاهر متوقف شد، ولي اين سركوبي فيزيكي به معناي آن نيست كه دولت توانسته و مي تواند آتش اعتراضات را خاموش كند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-23