۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۸:۰۵ ب٫ظ

«رجائی» شهروند فلسطینی: پدربزرگ من در دوره عثمانی ها از این توپ استفاده می کرده است. اما در حال حاضر من آن را در قبرستان باب الساهره قرار داده ام و مردم منطقه را از زمان اذان برای شروع روزه داری و همچنین زمان افطار باخبر می کنم.

اعلام زمان افطار با یک توپ جنگی

یک شهروند فلسطینی برای زنده نگه داشتن آداب و رسوم به جا مانده از نیکانش، در ماه مبارک رمضان از یک توپ جنگی استفاده می کند.

به نقل از سایت خبری المنار، «رجائی» شهروند فلسطینی در ماه مبارک رمضان امسال با استفاده از ابتکار عملی هم شهری های خود را با صدای توپی جنگی از آغاز زمان روزه و زمان افطار کردن مطلع می کند. این توپ در قبرستانی به نام باب الساهره در شهر قدس شریف قرار دارد و نزدیک به صد و بیست سال است که در خانواده «رجائی» از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

المنار همچنین توضیحات این شهروند فلسطینی را درباب توپ مورد نظر نوشته و در این خصوص آورده است: پدربزرگ من در دوره عثمانی ها از این توپ استفاده می کرده است. اما در حال حاضر من آن را در قبرستان باب الساهره قرار داده ام و مردم منطقه را از زمان اذان برای شروع روزه داری و همچنین زمان افطار باخبر می کنم.

وی در ادامه با توضیحاتی درمورد اصل توپ جنگی که در اختیار دارد، افزوده است: من این توپ جنگی را در شهر قدس قرار دادم چون پدربزرگم در دوره عثمانی در همین شهر از توپ جنگی استفاده می کرد. توپ جنگی اصلی که پدربزرگم از آن استفاده می کرد اینک در موزه اسلامی مسجد الاقصی قرار گرفته است تا در معرض دید عموم قرار بگیرد و این توپ جنگی نیز در میان سال های 1948 تا 1967 یعنی دوره ای که اوضاع کرانه باختری توسط کشور اردن اداره می شد، به جای توپ جنگی اصلی به ما داده اند.

این شهروند فلسطینی همچنین در توضیح بیشتر افزود: رژیم غاصب اسرائیلی از سال 2001 استفاده از باروت را برای به صدا درآوردن این توپ ممنوع کرده است. به همین دلیل نیز ما مجبور شدیم که از نارجک های صوتی برای این منظور استفاده کنیم. اسرائیل به دلایل امنیتی استفاده از باروت را ممنوع کرد و ما پس از تلاش های بسیار توانستیم راه حل دیگری بیابیم و نارجک های صوتی را جایگزین آن کنیم.

امسال نیز شهرداری شهر قدس از «رجائی» درخواست کرده است که به منظور امنیت بیشتر شهروندان این توپ جنگی به قبرستان باب الساهره منتقا بشود.

علی رغم وجود صدای موذن برای اعلام اذان صبحگاهی و شامگاهی در این منطقه، شهروندان شهر قدس به شنیدن صدای این توپ عادت کرده اند.

http://www1.almanar.com.lb/adetails.php?fromval=2&cid=101&frid=41&seccatid=101&eid=280291

 

زمان انتشار : 1391-05-23