۱۳۹۸/۱۰/۲۲
۱۰:۲۱ ق٫ظ

صحافی دستی و سنتی قرآن، به عنوان حرفه‌ای قدیمی در مصر که صدها سال در این کشور رواج داشته است، به دلیل وجود فن‌آوری‌های روز و پیشرفته رو به افول است.

افول صحافی سنتی قرآن در مصر با وجود فن‌آوری‌های روز

به گزارش الأمه:

صحافی دستی قرآن و کتب با چرم و مقوا یکی از حرفه‌های سنتی و قدیمی مردم مصر است که از صدها سال پیش تاکنون رواج داشته و این حرفه برای بسیاری از خانواده‌های مصری منبع درآمد و امرار معاش بوده است، اما این سنت با وجود این که هنوز در گوشه کنار مصر رواج دارد، به تدریج رو به فراموشی است.

حرفه صحافی با توجه به پیشرفت چشمگیر فن‌آوری و تولید ماشین‌آلات چاپ در این زمینه در حال از دست دادن جایگاه خود است، این در حالی است که مردم مصر نیز دیگر علاقه‌ای به صحافی کردن کتاب‌های قدیمی ندارند.

یکی از مشهورترین ابزارهای قدیمی برای صحافی کردن کتب و قرآن کریم در مصر «الکوله» است و افرادی که در این حرفه مشغول هستند، برای دروی از هزینه‌های اضافی از «الکوله» و سایر ابزارهای ساده در این زمینه استفاده می‌کنند.

«اسامه نبوی» که از کودکی در این حرفه فعالیت داشته، با تأکید بر اینکه صحافی‌‌ قرآن شغل شریفی در راستای خدمت به کلام وحی است، گفت: دلیل پایبندی به این کار با وجود دوری مردم از صحافی دستی و سنتی کتب، عشق او به کار صحافی است.

نبوی تاکید کرد که فرآیند صحافی‌گری، برش و... با ابزارهای ساده نیز امکانپذیر بوده، گفت: برای موفقیت در این حرفه قبل از اقدام به کار کردن باید عاشق این کار باشید.

وی افزود: متأسفانه مردم مصر دیگر علاقه‌ای به صحافی کردن کتب‌ قدیمی ندارند و تنها به صحافی قرآن می‌پردازند، بنابراین من نیز محل کارم را با توجه به رویکرد مشتریان فقط برای صحافی کلام وحی اختصاص دادم.

 

منبع: ایکنا