۱۳۹۷/۰۳/۱۳
۵:۰۱ ب٫ظ

«حسینیه» از مکان های مذهبی شیعیان به شمار می آید و نخستین حسینیه در عراق و جهان اسلام موسوم به حسینیه «الحیدریه» در شهر مقدس کاظمین است که با سال ۱۸۷۶ برمی گردد

«الحیدریه» نخستین حسینیه جهان اسلام در عراق

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وان نیوز، با وجود تعداد زیاد مساجد، اما شیعیان در مکان هایی به نام «حسینیه» برای برپایی عزاداری آل بیت نبی اکرم(ص) اقدام می کنند تا پذیرای موکب ها و زایران سراسر جهان باشد و همین امر این مکان ها را خاص کرده است.

حسینیه برخلاف مسجد است و برگزاری مجالس عزاداری سالیانه به ویژه امام حسین(ع) از کارکردهای آن است، به مرور زمان، حسینیه ها به تدریج به نهادهای اجتماعی فرهنگی تبدیل شد و امروز تنها به عنوان مکانی برای برپایی مراسم عزاداری حسینی به شمار نمی آید، بلکه مدارس دینی و انجمن اجتماعی و فرهنگی نیز به شمار می آیند.

تاریخ و تاسیس حسینیه ها

اولین کسی که طرح تاسیس حسینیه را ارایه داد، امام زین العابدین بن الحسین بن علی بن ابی طالب(علیه السلام) است و رویکرد و روشش از طریق تکیه ها و دیوانیات تداوم یافت و برخی معتقدند که حسینیه به شکل کنونی در عراق و ایران در نیمه قرن 19 ایجاد شد، به طوری که «ابراهیم الحیدری» در کتاب تراژدی کربلا نوشت که در نیمه دوم قرن 19، شیعیان عراق ساخت حسینیه ها را به عنوان نهاد دینی فرهنگی برای برپایی شعایر و مراسم های دینی به ویژه عزاداری حسینی(ع) آغاز کردند؛ به همین دلیل اسم «حسین» را به عنوان نماد گذاشتند و نام این مکان را از آن اتخاذ کردندو اولین حسینیه به نام «الحیدریه» در سال 1876 در شهر کاظمین عراق تاسیس شد.

علاوه براین، در تعدادی از شهرهای عراق به خصوص کربلا و نجف و کاظمین تکایای بکتاشیه تاسیس شد که تاریخ آن به ورود فاطمی ها به عراق برمی گردد در آن مراسم های به روش بکتاشیه برپا می شد که اصل آن به «حاج بکتاش ولی» در قرن 10 هجری برمی گردد.

حسینیه الحیدریه

«علی حیدری» متولی این حسینیه می گوید: حسینیه الحیدریه در شهر مقدس کاظمین تاسیس شد و از قدیمی ترین حسینیه ها در عراق به شمار می آید و براساس تحقیقات تاریخی نخستین حسینیه در جهان اسلام است.

وی می گوید: هنگامی که به کتابهای تاریخی مراجعه می کنیم، ذکر مکان یا محلی با نام حسینیه را نمی یابیم، به طوری که تکایاها در شهرهای مقدس در عراق مانند نجف، کربلا و کاظمین دیده می شود و سید«احمد الحیدری» کسی است که لفظ حسینیه را گذاشت و سنگ بنای حسینیه الحیدریه را قرار داد.

حیدری می گوید: حسینیه الحیدریه سال 1876 تاسیس شد و تاجری با نام «مشیر الملک» از تجار شهر شیراز در ساخت آن کمک کرد.

وی ادامه می دهد که این حسینیه، یک مرکز حیاتی است که داخل آن نماز روزانه و جماعت و نماز عیدین و مجلس عزاداری برپا می شود و با سالروز شهادت امام حسین(ع) از آنجا موکب های عزاداری برپا می شود و وزنه ای در شهر کاظمین به شمار می آید.  

حیدری می گوید: این حسینیه مورد حمله قرار گرفت و دهها سال بسته ماند و به توصیه مرجعیت نجف دوباره باز شد و به توسعه آن مبادر شد و توانستند امکانات اساسی آن مانند مدرسه، حسینیه، نمازخانه، کتابخانه را بازگردانند و همچنان کار در آن ادامه دارد.

متولی این حسینیه، می گوید: توانستیم که ارزش های فکری و اندیشه ای را داخل شهر کاظمین بازگردانیم و این حسینیه فعالیت های فکری و تبلیغی خود را از سرگرفت و در طول روزهای سال به ویژه اربعین باز است و از زایران سراسر جهان استقبال می کند.

وی می گوید: طرح مهندسی و طراح این حسینیه «محمد مکیه» است که حسینیه را به شکل بدیع و زیبایی با ستون های چوبی احاطه کرده است. محمد مکیه از خاندان آل الحیدری خواست تا طراحی آن را تغییر ندهند مگر با نظارت وی. زیرا ساختمان این حسینیه، با ویژگی های اسلامی طراحی و متمایز شده است.