۱۳۹۸/۰۲/۱۴
۱:۵۳ ب٫ظ

کتاب "ایران هسته ای" تألیف آقای دکتر" طالب ابراهیم" پژوهشگر و تحلیلگر سرشناس سوریه از سوی سازمان انتشارات وزارت فرهنگ سوریه " الهیئة العامة السورية للكتاب " منتشر و روانه بازار گردید .

انتشار کتاب ” ایران هسته ای ” در سوریه

به گزارش الأمه:

این کتاب در 530 صفحه و طی سه بخش و 22 فصل به معرفی برنامه هسته ای ایران از آغاز تا مذاکرات برجام و امضای موافقتنامه هسته ای می پردازد .

بخش اول تحت عنوان برنامه هسته ای ایران از رؤیا تا ایران هسته ای

بخش دوم تحت عنوان بحران هسته ای ایران یا پرونده هسته ای ایران

بخش سوم تحت عنوان مواضع طرف های بین المللی و منطقه ای در پرونده هسته ای ایران

نویسنده در بخش اول به داستان رؤیای هسته ای ایران از آغازش در دهه 50  قرن گذشته تا رسیدن به مرحله به دست آوردن برنامه پیشرفته هسته ای پرداخته و به تفصیل در مورد پیشرفت تدریجی فناوری و سیاسی برنامه هسته ای ایران و بازتاب داخلی ، منطقه ای و بین المللی آن صحبت می کند و نگاهی هم به ارزیابی اسرائیل از برنامه هسته ای ایران و چگونگی برخورد اسرائیل با این موضوع ، می اندازد .

در بخش دوم ، نویسنده به بحران پرونده هسته ای ایران از نقطه شروع آن و روند طی شده آن در بستر زمان ( کرونولوژی ) به تفصیل پرداخته است و چگونگی ایجاد پرونده هسته ای ایران و سپس ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2006  را مطرح نموده و به ترتیب زمانی تا سال 2013 تحولات پرونده هسته ای را بررسی می کند .

در بخش سوم ، دکتر طالب ابراهیم به رصد مواضع طرف های دخیل در پرونده هسته ای ایران می پردازد و خلال آن به شرح تغییر و تحول مواضع قدرت های مرتبط با بحران هسته ای ایران می پردازد .

دکتر طالب ابراهیم در بخشی از مقدمه کتابش نوشته است :

پرونده هسته ای ایران شاهد مجموعه ای از بزرگ ترین دورهای مذاکره در تاریخ معاصر بوده است . همچنین خلال این مذاکرات و در فاصله میان مذاکرات تمام راه های ممکن برای تحقق اهداف مورد نظر هر طرف درگیر در این پرونده ، به کار گرفته شده است ولی ، پیروزی بزرگ از آن ایران شد که مذاکره کرد و عمل نمود و دانشمندانش گزینه هسته ای داخلی را پیشرفت دادند تا در نهایت ایران یکی از اعضای باشگاه هسته ای شود و این جایگاهی است که ایران با فداکاری ، پایداری ، صبر و خون دادن در کنار دیپلماسی و گفتگو به دست آورد . مدرسه مذاکره ایرانی که تعدادی از مذاکره کنندگان نابغه را پرورش داده است و بحران را به گونه ای که شایسته مطالعه و الگو برداری است ، مدیریت نموده ، مدرسه ای است که حق و حقوق را بدون جنگ به دست می آورد ، بدون افراط و تفریط .

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران دمشق