۱۳۹۷/۰۱/۲۵
۱۰:۱۴ ب٫ظ

در ادامه اين مقاله با انتقاد از حمله به ايراني‌ها تاکيد شد: ايرانيان و يوناني‌ها از مهم‌ترين سازندگان تمدن جهان ما اعراب و تأثيرگذارترين ملت‌ها در فعاليت‌هاي بشري کنوني هستند.

انتقاد روزنامه کویتی از موضع ضد ایرانی مفتی عربستان

روزنامه کويتي القبس با درج مقاله‌اي ضمن انتقاد شديد از اظهارات شيخ عبدالعزيز آل شيخ ـ مفتي عربستان ـ عليه ايران، از آن به عنوان حرکتي بچه‌گانه و ساده‌لوحانه ياد کرد.

به نقل از العالم، اين روزنامه نوشت: ما دشمني و تعصب افراطي شيخ مکه (عبدالعزيز آل الشيخ) در قبال ملت ايران را که نقشي به‌سزا در تمدن بشري از جمله تمدن عربي و اسلامي داشته‌اند، محکوم مي‌کنيم؛ ملتي که برخي از افراد آن همانند ديگران در راه علم تلاش‌ها کردند و گاه در مسائل ملي و مذهبي جان فشاني نيز کردند.

در بخش ديگري از اين مطلب به قلم عبداللطيف الدعيج آمده است: عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ ـ مفتي اعظم و رييس شوراي فتواي عربستان ـ پس از گسترش وهابيت به کمک دلارهاي نفتي کويت و عربستان، شيخ الشيوخ دين اسلام و نماينده اصلي اين دين در مرحله کنوني شمرده مي‌شود. عبدالعزيز آل الشيخ به گونه‌اي به ايران حمله کرد که اين حمله را فقط مي‌توان اقدامي بچه‌گانه يا ساده‌لوحانه توصيف کرد.

در ادامه اين مقاله با انتقاد از حمله به ايراني‌ها تاکيد شد: ايرانيان و يوناني‌ها از مهم‌ترين سازندگان تمدن جهان ما اعراب و تأثيرگذارترين ملت‌ها در فعاليت‌هاي بشري کنوني هستند.

اگر بگوييم که تمدن عربي و اسلامي غالباً مرهون تلاش بزرگان دين، علم و ادب ايران زمين است، گزاف نگفته‌ايم. کدام يک از ما اعراب مي‌تواند فارابي، ابن سينا، خوارزمي، سيبويه و صحابي پيامبر (ص) سلمان فارسي و ديگر نوابغي را که به ميراث بشري غنا بخشيدند، فراموش کند؟ با صرف نظر از ادعاي "عرب بودن بسياري از بزرگان متولد شده و رشد يافته در شمال ايران مانند بزرگان حديث، علم و ادب؛ اقامت اين افراد در ايران و تعامل آنان با ايراني‌ها بي‌شک يکي از علل شکوفا شدن استعدادها و موهبت‌هاي‌شان بود.

توصيف اختلافات سياسي ما اعراب با ايران به اختلافات ملل و نژادها به معني تبديل اين اختلافات سياسي به اختلافات هميشگي و ابدي است که با تغيير دولت‌ها از بين نخواهد رفت. اگر چنين اتفاقي بيفتد ادعاي کساني که قائل به کينه‌ورزي و افراط‌گري ناپسند مسلمانان هستند، ثابت مي‌شود. همه اختلافات سران کشورها و تضاد منافع گذرا مانند ديگر اختلافات و جنگ‌هاي بشري به وحدت، تعامل و همزيستي ملل منجر خواهد شد. ما دشمني و تعصب افراطي شيخ مکه (عبدالعزيز آل الشيخ) در قبال ملت ايران را که نقشي به‌سزا در تمدن بشري از جمله تمدن عربي و اسلامي داشته‌اند، محکوم مي‌کنيم ملتي که برخي از افراد آن همانند ديگران در راه علم تلاش‌ها کردند و گاه در مسائل ملي و مذهبي جان فشاني نيز کردند.

 

زمان انتشار : 1390-02-01