۱۳۹۸/۰۱/۲۶
۲:۴۵ ب٫ظ

یک شهروند مسیحی قبطی ساکن در استان «البحیره» مصر، قطعه زمینی را برای ساخت بزرگ‌ترین مجتمع آموزش حفظ قرآن در این استان به مسلمانان اهدا کرد.

اهدای زمین برای ساخت مجتمع قرآنی توسط مسیحی مصری

به گزارش الأمه:

 این  شهروند مسیحی مصری که نامی از وی برده نشده، این قطعه زمین را برای ساخت بزرگ‌ترین مجتمع آموزش حفظ قرآن استان با هدف آموزش قرآن اهدا کرد.

در همین راستا، برنامه «کل یوم» در شبکه ماهواره‌ای «on e» مصر با اجرای «وائل الابراشی»، فعال رسانه‌ای این کشور یک فایل ویدیوئی منتشر کرد و به انعکاس این اقدام نیکوکارانه شهروند مسیحی مصر پرداخت.

الابراشی با اشاره به اینکه یک شهروند مسیحی امکان ساخت بزرگترین مجتمع آموزش حفظ قرآن در این استان را فراهم نموده، گفت: اینگونه اقدامات بیانگر تجسم روح ملی‌گرایی بین اقشار مختلف جامعه مصر است و این اقدام نشان می‌دهد که وحدت و یکپارچگی بیش از اینکه کلامی و زبانی باشد، باید در عمل اثبات گردد.

بازتاب اقدام ارزنده مسیحی مصریجابر طایع، رئیس بخش دینی وزارت اوقاف مصر نیز این اقدام خداپسندانه را نشانگر واقعی روح ملی‌گرایی در مصر دانست و افزود: این شهروند مسیحی هنگامی که متوجه شد قرآن‌آموزان برای آموزش حفظ قرآن مجبور هستند به مدارس قرآنی مناطق دیگر بروند، قطعه زمینی با مساحت ۱۵۰ متر مربع اهدا کرد. طایع افزود: روح وحدت ملی از هزاران سال پیش میان مصریان وجود داشته، اما برخی افراطی‌گرایان طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند به منظور رسیدن به قدرت و ایجاد فتنه و اختلافات طایفه‌ای، به بهره‌کشی و سوءاستفاده از دین بپردازند، اما در این امر ناکام مانده‌اند.همچنین شیخ محمد شعلان، معاون وزارت اوقاف مصر نیز اعلام کرد که یک شهروند مسیحی مصری در استان البحیره، قطعه زمینی در منطقه «حوش عیسی» را برای ساخت بزرگترین مجتمع حفظ قرآن در این استان اهدا کرده است.

وی طی نشست وزیر اوقاف با معاونان این وزارتخانه و مدیران ادارات کل اوقاف در استان‌های مصر که با هدف استقبال از ماه مبارک رمضان برگزار شد، افزود: این اقدام برادران مسیحی قبطی در مصر در پرتو همبستگی و وحدت میان مسلمانان و مسیحیان که در مصر وجود دارد، اقدامی جدید نیست.

گفتنی است؛ قِبطی‌ها نام قومی از مسیحیان بومی کشور مصر هستند که پرجمعیت‌ترین اقلیت مسیحی این کشور به‌شمار می‌آیند. مسیحیت بین سال‌های ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلادی مذهب اصلی در مصر به‌شمار می‌رفت. از نظر تاریخی قبطیان به زبان قبطی سخن می‌گفتند که بازمانده‌ای از زبان دموتیک از مصر باستان (زمان اشغال مصر توسط یونانی‌ها) به‌شمار می‌آید.

از نیمه‌های قرن هجدهم میلادی این زبان شروع به انقراض کرد و بیشتر این مردمان به زبان عربی تکلم می‌کنند. امروزه قبطیان بیشترین جمعیت مسیحی در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند و یکی از بزرگترین اقلیت‌های مذهبی در این منطقه محسوب می‌شوند. بیشتر قبطی‌ها از نظر مذهبی پیرو کلیسای ارتدکس قبطی اسکندریه هستند.

منبع:ایکنا