۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۱۲:۴۴ ب٫ظ

وزیر فرهنگ مصر: پس از گذشت روزهای پرشور و اشتیاق انقلاب، ما این روزها انقلابمان را جشن می‌گیریم و برای این پیروزی سروده‌های شادی و امید می‌خوانیم. بی‌شک دوره بعدی برای کشور ما دوره متفاوتی خواهد بود که با خود رشد و پیشرفت چشمگیری را در همه عرصه‌ها و به خصوص فرهنگ، ادب و هنر دربرخ

اولین مسابقه انتخاب سرود ملی انقلاب 25 ژانویه مصر

به نقل از سایت خبری الیوم السابع، فعالیت‌های اولین دور برنامه انتخاب سرود ملی مصر با حضور وزیر فرهنگ و رئیس خانه‌های فرهنگ این کشور روز چهارشنبه گذشته به کار خود خاتمه داد. این برنامه توسط سازمات کل موسیقی مصر احمد ابراهیم برپا شده بود.  

در این مراسم وزیر فرهنگ مصر دکتر محمد صابر عرب در خصوص اهمیت موسیقی و شعر پس از انقلاب مصر گفت: موسیقی و شعر قسمتی از زندگی ما است. هنرمندان ما با این شیوه آرزوها و آرمان‌های مردم مصر را به زبان می‌آورند. در آغاز انقلاب شعرهایی که کار می‌شد اغلب به تعرض‌های دولت پیشین اشاره داشت و با اعتراض به شیوه نظامی آن دوره، تلاش می‌کرد تا به نوبه خود در این انقلاب سهیم باشد.  

وی در ادامه به شرایط کنونی مصر اشاره کرد و در این زمینه گفت: پس از گذشت روزهای پرشور و اشتیاق انقلاب، ما این روزها انقلابمان را جشن می‌گیریم و برای این پیروزی سروده‌های شادی و امید می‌خوانیم. او همچنین افزود: بی‌شک دوره بعدی برای کشور ما دوره متفاوتی خواهد بود که با خود رشد و پیشرفت را در همه عرصه‌ها و به خصوص فرهنگ، ادب و هنر دربرخواهد داشت. در این فضای باز انقلابی تئاتر، سینما و حتی داستان‌های کوتاه و بلند نیز شاهد رشد چشمگیری خواهد بود.

احمد ابراهیم رئیس خانه‌های فرهنگ نیز در توضیح این مسابقه گفت: 84 اثر به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که از میان آن‌ها 15 اثر برتر انتخاب و به بخش بعدی راه یافت.

جایزه اثر برتر به شعری با نام «متحدش کنید» از گره طنطا اهدا شد. «زیباتر از پیش» و «تمام کرامتی که می‌خواهیم» نیز از گروه‌های موسیقی السامر و گروه دریایی موسیقی عربی، آثار دوم و سوم این مسابقه اعلام شدند.

هیئت داوران جایزه گروه کودکان را نیز به احمد عماد و گروه  سوهاج برای شعر «ای مصر، نجاتت می‌دهیم» تقدیم کرد.

«روز تولد انقلاب ژانویه»، «مردم خواهان سقوط نظان هستند» و «ای کشور آماده شو» نیز موفق به دریافت لوح تقدیر شدند.  

در حاشیه این مسابقه، نمایشگاهی از آثار تجسمی هنرمندان مصری نیز در معرض دید دوستداران هنر قرار گرفت. این نمایشگاه که زیر نظر دکتر احمد عبدالعزیز برپا شد، هدف تجلیل از 13 شهید انقلاب 25 ژانویه را دنبال می‌کرد. سرلشکر محمد البطران، احمد بسیونی، خالد سعید از جمله این شهدا بودند.

 

زمان انتشار : 1391-03-22