۱۳۹۷/۰۵/۲۷
۱۱:۱۴ ق٫ظ

"اولین نشست دوست داران و علاقمندان زبان و ادبیات فارسی در مرکز فرهنگی لاذقیه" با حضور بسیاری از فارغ التصیلان دانشگاه های کشورمان و دانش آموختگان مرکز فرهنگی ج.ا.ا در لاذقیه برگزار گردید.

در راستای تقویت زبان و ادبیات فارسی

اولین نشست دوستداران زبان وادبیات فارسی در لاذقیه برگزار شد

به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی ایران_دمشق:

در این مراسم صمیمی و دوستانه، ابتدا، وابسته فرهنگی کشورمان، ضمن خوش آمدگویی از حضور علاقه مندان به زبان و ادبیات فارسی که از نقاط دور و نزدیک  برای شرکت در این نشست قبول زحمت کرده بودند تشکر کرد.

ایشان ازنتایج امتحانات "نخستين دوره آموزش تربیت مدرس زبان و ادبيات فارسي" که تابستان امسال توسط بنیاد محترم سعدی انجام گرفت احساس خوشحالی کرد وگفت: در نتایج بدست آمده از آزمون، جایزه نفرات اول تا سوم به مدرسان زبان فارسی کشور سوریه  اختصاص پیدا کرد. و این جای بسی خوشوقتی است. کشوری که درگیر جنگی تمام عیار است و ناملایمتی‌های اقتصادی، فکر و ذهن مردم آن را به خود مشغول کرده چگونه به تعلیم و تعلّم اهمیت و توجه دارند.

آقای حسینی درقه توانایی های سرکار خانم دکتر "میرفت سلمان" که مقام اول این دوره را کسب کرده، ستود و با بیان این موفقیت به حاضرین مراسم، از تمامی آنان درخواست که تا از این موقعیت بسیار خوب و وجود استادان مجرب و صاحب نام بیشترین بهره را ببرند.

 ایشان در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: اكنون ما به اين نتيجه رسيده ايم كه با توجه به اين پتانسيل بسيار قوي و علاقه مندي بالای دوست داران زبان شیرین فارسی، لازم است از تلاش های صورت گرفته در گذشته و حال، بیشترین استفاده را ببریم. یعنی نگذاریم با فارغ التحصیل شدن دانش آموز زبان فارسی ارتباط میان آنها با ما قطع گردد.

در حقیقت حفظ و حفاظت از اندوخته های با ارزش زبان، اهمیتش بیش از آموختن می باشد. نباید بگذاریم دانش آموختگان زبان فارسی پس از فارغ التحصیل شدن به ورطه فراموشی سپرده شوند.

سپس هریک از شرکت کنندگان به معرفی خود و بیان مطالبی به زبان فارسی پرداختند . همچنین چند نفر از این فارغ التحصیلان موضوعاتی پیرامون شعر و داستان تهیه کرده بودند که با قرائت آن بر غنای مراسم افزوده شد.

در قسمت دیگر این نشست؛ فیلم "رنگ خدا" برای دوست داران زبان فارسی پخش گردید و از آنها خواست شد تا هرکدام برداشت های شخصی خود را از فیلم به زبان فارسی بیان کنند، که دیدگاه هر کدام شنیدنی بود.

با توجه به این که این نشست اولین نوبت خود را تجربه می کرد.

مقرر گردید: تا در جلسه بعدی این انجمن که چند هفته دیگر برگزار خواهد شد مطالب پُر محتواتر و باکیفیت تری انتخاب گردد و هر یک سهمی در پرشور کردن این نشست داشته باشند.

 

 

از جمله اعضای شاخص و مهم "انجمن دوست داران زبان و ادبیات فارسی لاذقیه" که بیشترین آنها از فارغ التحصیلان دانشگاه های کشورمان می باشند عبارتند از:

-        سرکار خانم " رنا جونی" دکتری  زبان و ادبیات فارسی.

-    سرکار خانم "میرفت سلمان" دکتری زبان و ادبیات فارسی( برنده مقام اول مسابقات مدرسان زبان فارسی بنیاد سعدی در تابستان امسال. ایشان از استادان زبان وادبیات فارسی دانشگاه تشرین، یکی از بزرگترین دانشگاه سوریه که بیش از 300 هزار دانشجو در رشته های مختلف را دارد. می باشد. وی همچنین استاد زبان فارسی دانشگاه حمص در 185 کیلومتری لاذقیه است و در مرکز فرهنگی ج.ا.ا- لاذقیه نیز، سطح چهارم و بخش ترجمه را برعهده دارد.)

-        آقای "رامز اللیوا" دکتری زبان و ادبیات فارسی.

-        آقای"سلمان اسد" فارغ التحصیل دانشگاه فردوسی مشهد.

-        آقای "جعفرقبان"  مهندسی کامپیوتر از دانشگاه تهران.

-        آقای "عامر منصور" فارغ التحصیل از دانشگاه تهران.

-    آقای "عیسی الاشقر" دانشجوی رشته دکتری دانشگاه تشرین لاذقیه ( دانش آموخته مرکز فرهنگی که بسیار فارسی را خوب صحبت می کند در حالی که در ایران درس نخوانده است.)

-    و بسیاری از دانشجویان دانشگاه تشرین، معلمان  مدارس شهر لاذقیه و شغل های آزاد دیگر از جمله اعضای این انجمن می باشند.

 در حال حاضر برخی از دانش آموختگان این مرکز که حتی سفری هم به ایران اسلامی نداشته اند به قدری خوب و مسلط به زبان فارسی  صحبت می کنند که تعجب دیگران را بر انگیخته اند. لذا، باید با آنها در تعامل بود و از استعدادها و توانایی های آنان بهره گرفت.