۱۳۹۷/۱۲/۲۲
۹:۱۳ ق٫ظ

اولین نشست فرهنگی با موضوع " تاریخ روابط ایران و سوریه" در مرکز فرهنگی ج.ا.ا در لاذقیه با حضورشخصیتهای فرهنگی، علمی، مذهبی و برخی از استادان دانشگاه تشرین برگزار گردید.

اولین نشست فرهنگی با موضوع “تاریخ روابط ایران و سوریه”

به گزارش الأمه:

بعداز تلاوت آیات قرآن کریم، وابسته فرهنگی کشورمان ضمن خیرمقدم به مهمانان و تبریک ایام ماه مبارک رجب، به بیان توضیحاتی پیرامون چگونگی نشست های فرهنگی، علمی و ادبی که قرار است در هر دو هفته یک بار برگزار گردد پرداخت و در ادامه افزود با هماهنگی های انجام شد درکمیته مشورتی این نشست ها مقرر گردید، اولین این فعالیت ها "تاریخ روابط ایران و سوریه" باشد. لذا، بدین منظور از جناب آقای دکتر عیسی درویش عضوء برجسته اتحادیه نویسندگان سوریه و صاحب قلم، دعوت کرده ایم تا فتح بابی برای دیگر نشست های تخصصی این مرکز باشد.

سپس آقای دکتر عیسی درویش برای سخنرانی به جایگاه آمد و بیان داشت: در یافته های به دست آمده تاریخ روابط ایران و سوریه به قبل اسلام برمی گردد. حتی از لحاظ چارچوب ژئوپلیتیکی نیز دو کشور دارای موقعیت بسیار متمایزی نسبت به دیگر کشورهای جهان هستند. برخوداری از منابع طبیعی و ذخایر غنی در این دو کشور چشم طمع دیگر کشورها را به آنها دوخته است.

سفیر سابق سوریه در مصر در ادامه صحبت های خود به نقش رو به رشد ایران، سوریه و محور مقاومت و پایداری در برابر جاه طلبی های صهیونیست ها وآمریکایی ها اشاره کرد و گفت بعداز حمله امریکایی ها به عراق در سال 2003 میلادی، آنها که در پی اجرای تغییر نقشه خاورمیانه بودند به تلاش برای ایجاد آشوب و سرنگونی نظام سوریه برآمدند و با موفقیت های جنبش حماس در سال 2008 م، تصمیم گرفتند این روابط قوی سوریه و ایران را از بین ببرند زیرا این دو را تهدیدی برای انجام پروژه هایشان با هدف کنترل کامل بر منطقه می دیدند.

اما علیرغم تمامی این توطئه ها، روابط میان دو کشور روز به روز در تمامی زمینه های اقتصادی، فرهنگی، نظامی، سیاسی و امنیتی توسعه و گسترش یافت.

وی اشاره کرد که یکی از دلایل جنگ در سوریه توافق در مورد گسترش خطوط لوله گاز و نفت از ایران و عراق به سوریه و مشارکت فدراسیون روسیه در آن بود. 

دکتر درویش خاطر نشان کرد با توجه به همگرایی اهداف استراتژیک و منافع مشترک، دو کشور روابط بسیار مستحکم و قوی را ایجاد کرده اند که هدف، یک خاورمیانه عرب-اسلامی است که در آن اسرائیل و کشورهای استعمارگر جای ندارند.

 ایشان با بیان این که در آینده منطقه با منازعات و بحران بیشتری مواجه خواهد شد سخنان خود را به پایان داد.

بخش پایانی این مراسم  به پرسش و پاسخ توسط شرکت کنندگان اختصاص داشت.

آقای "خالد حیدر" مدیر کل مرکز فرهنگی بانیاس پرسید ما می دانیم که سطح روابط میان مقامات و مسئولین دو کشور بسیار عالی و خوب است اما چرا این سطح روابط میان مردم دو کشور وجود ندارد؟

دکتر عیسی در پاسخ به این سوال گفت: حضور میلیون های زائر ایرانی از عتبات در سوریه بیانگر شناخت دو ملت از جایگاه یکدیگر است در ایران هم بسیاری از سوری ها از تمامی طوائف به طور آزادانه به کار و فعالیت مشغول هستند و هزاران دانشجوی سوری در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.

وزیر اسبق وزارت نفت سوریه گفت: معروف است که اعراب اسلام را به ایرانیان دادند واز آنها ها تمدن را گرفتند. شما می دانید بیشترین فلاسفه ودانشمندان ریاضیات از فارسی زبانان بوده اند که در آن زمان هرگز از این که فرقی میان عرب یا فارس قائل باشند سخنی به میان نمی آمد. این تمدن عربی - اسلامی برگرفته از اعتماد میان عرب و فارس است.

ایشان دراین باره به کتاب های " ایران و سوریه عناق البنادق و الشرف " و"کما شاهدنا فی ایران" اشاره و از ایفای نقش ایران در سوریه در دفاع از ملت، نظام، مقابله با تروریسم، توطئه استکبار و صهیونیست ها، توضیحاتی مبسوطی ارائه کرد.

آقای دکتر "عدنان بيلونه" رئیس اسبق اتحادیه نویسندگان لاذقیه، روابط میان ایران و جهان عرب را تنها به زمان حال ندانست و اظهار داشت: در زمان شاه، آیت الله کاشانی از تصمیمات گرفته شده برای تقسیم فلسطین واکنش نشان داد و حتی جهت دفاع از این سرزمین اعلام آمادگی واعزام نیرو کرد اما نظام شاهنشاهی از این کار ممانعت به عمل آورد.. اما چرا مواضع ایران در مقابل دولت ترکیه این گونه نیست؟

اقای دکتر عیسی درویش در پاسخ به این سوال گفت: نگاه ایران به ترکیه خصمانه نیست، تا در دام جنگ فرقه ای که تمنای کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس است قرار گیرد. به همین خاطر با آن از روی حکمت و عقلانیت رفتار می کند. ایران با ترکیه مصالح مشترک فراوانی دارد و برای دور ماندن از تحریم های ظالمانه آمریکا به آنها نیازمند می باشد.

آقای شیخ "محمد رضا حاتم" ازاعضای اتحادیه علمای شام و امام جمعه مسجد الزهرا شهر کرسانه گفت: امامان ما با ایرانیان ازدواج کردند و اولین ارتباط و رابطه تاریخی ازآنجا شروع شده است.

ایشان به سفر اخیر خود به ایران که در همراهی با رئیس دارالإفتاء سوریه آقای شيخ علاء زعتري بود اشاره کرد و گفت: در مشهد رضا هنگام برگزاری نماز، شیخ زعتری نماز خود را با دستان باز به جا آورد و در پایان گفت: آیا واقعا نباید دراین مکان مقدس و در پیشگاه امام رضا علیه السلام این گونه نماز خواند.

ملاحظه :

-    آقای دکتر عیسی درویش دارای سمت های فراوانی در نهادهای مختلف دولتی سوریه از جمله وزیر نفت، سفیر مصر، الجزایر، کویت و معاون وزیر خارجه را بر عهده داشته است.

 وی همچنین عضو ارشد اتحادیه نویسندگان سوریه و یکی از مقاله نویسان کتاب "ايران وسوريه عناق البنادق والشرف" که توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در سوریه چاپ شده است می باشد.

-    همچنین بازتاب مطبوعاتی آن در فضای مجازی ( خبرگزاری ایران امروز ) و روز نامه الوحده به صورت کامل منعکس شده است.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران دمشق