۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۹:۲۲ ب٫ظ

محمد سلماوی رئیس اتحادیه نویسندگان مصر: «این همایش می‌تواند سندی رسمی در تجمیع تمام دیدگاه‌های نویسندگان و ادیبان مصری در مورد لزوم تغییر در مصر باشد».

اولین گردهمایی روشنفکران مصری برای تغییر مصر

در افتتاحیه همایش سالانه «فرهنگ مصر و زمینه‌های تغییر»، محمد سلماوی رئیس اتحادیه نویسندگان مصر در سخنانی تاکید کرد که: «این همایش بدلیل آنکه اولین گردهمایی روشنفکران، نویسندگان و ادیبان مصر پس از انقلاب ژانویه است لذا از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می‌تواند سندی رسمی در تجمیع تمام دیدگاه‌های نویسندگان و ادیبان مصری در مورد لزوم تغییر در مصر باشد». سلماوی همچنین اظهار داشت که این سند و معاهده رسمی را با بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی و دینی و فکری مصر به مشورت خواهد گذاشت.

در ادامه مراسم افتتاحیه که شنبه هفته گذشته در قاهره برگزار شده بود دکتر جمال التلاوی دبیر همایش و نائب رئیس اتحادیه نویسندگان مصر سخنانی را بنام انقلاب مصر و بنام همه شهدا و انقلابیون میدان التحریر و همه انقلابیون جهان عرب ارائه کرد. وی این همایش را یک همایش سنتی و روزمره ندانست و گفت: «این گردهمایی می‌تواند همواره در هر زمانی استمرار پیدا کند و تریبون آزادی باشد برای هر نویسنده و هر روشنفکر مصری که برای آینده دولت جدید مصر احساس نگرانی دارد و می‌خواهد راهکاری را پیشنهاد دهد». دکتر تلاوی همچنین موضوعاتی از جمله نقش روشنفکر در تغییرات فرهنگی و اجتماعی، چگونگی رابطه روشنفکر با دولت برای ایجاد مصر جدید و تدوین اساس‌نامه جدید اتحادیه نویسندگان را پیش کشید و درباره آنها سخن گفت.

تلاوی در ادامه افزود: «روشنفکران مصر خود از طلیعه‌داران فجر انقلاب هستند و رهبری جامعه را باید با سرعت تمام بدست گیرند». وی همچنین بر لزوم هماهنگی وزارت فرهنگ با روشنفکران و نویسندگان مصری تاکید بسیاری کرد.

سخنران بعدی افتتاحیه دکتر عماد ابوغازی وزیر فرهنگ مصر بود که پیام دکتر عصام شرف را در این مراسم قرائت کرد و سپس خود ادامه داد: «جهان عرب پس از گذشت از زمستانی سرد و سخت با اراده و عزم مردم خود توانست بهار آزادی را به ارمغان آورد و به نظر من در تمام تاریخ مصر رویدادی همچون انقلاب 25 ژانویه دیده نشده است و این نقطه عطفی است در آغاز دیگر تحولات اساسی و تغییراتی که ساختارهای فرهنگی و فکری و اجتماعی ما نیاز دارد». وی حفظ کرامت انسانی و رعایت حقوق شهروندی بر اساس برقراری عدالت اجتماعی را هدف اصلی انقلاب دانسته و حضور تمام روشنفکران و نویسندگان و ادیبان و فعالان عرصه فرهنگ و اندیشه را در رسیدن به این هدف لازم و ضروری دانست.

در این همایش جایزه بزرگ نجیب محفوظ به دکتر ناصر الدین اسد از اردن برای نشر فرهنگ و ادبیات مصری در خارج از کشور تعلق گرفت و جایزه ویژه قدس به عزالدین مناصره برای شعرهای فلسطینی او تعلق گرفت.

زمان انتشار : 1390-01-01