۱۳۹۷/۰۱/۲۸
۴:۳۵ ب٫ظ

الامه_ فیلم سینمایی "سرقت بزرگ کتاب" که روایتگر یکی از بزرگ ترین جنایت های فرهنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان است به زودی در چندین کشور به نمایش در می آید.

به زودی در چند کشور به انجام می رسد

اکران بزرگ ترین سرقت فرهنگی صهیونیست ها

" سرقت بزرگ کتاب " نام فیلمی سینمایی اثر بيني برونر، کارگردان هلندی ـ یهودی است که ظرف چند روز  آینده در چندین کشور جهان نمایش داده می شود"
این فیلم نشان می دهد که چگونه اسرائیل در خلال جنگ عربی ـ اسرائیلی در سال 1948 و بعد از آن دست به جنایت بزرگ فرهنگی زده است.
تکیه ی این فیلم بر پایان نامه ی جدید دکتری یکی از محققان اسرائیلی دانشگاه بئر السبع به نام "گیش آمیت" است. این بررسی آکادمیک و علمی در کتابخانه ی ملی دانشگاه عبری در اورشلیم غربی ـ بزرگترین دانشگاه اسرائیل ـ که در اتاق های زیر زمینی آن سی هزار کتاب و مجله و سند فلسطینی سرقتی نگهداری می شود، انجام شده است.
برخلاف سایر کتاب ها، مراجعه کنندگان، اجازه امانت گرفتن این کتاب ها را ندارند و به راحتی نمی توان به آنها دسترسی پیدا کرد مگر برای کسی که نیاز به تحقیقات مفصل داشته باشد.
از این پژوهش چنین برمی آید که سرقت فرهنگی تا سال 1949 یعنی بعد از تاسیس رژیم صهیونیستی به شکلی نظام مند ادامه داشته است.
این پژوهش که به زودی در قالب کتابی منتشر خواهد شد، نشان می دهد که کارمندان کتابخانه ی دانشگاه اورشلیم با سربازان اشغالگر همدستی کرده و اقدام به جمع آوری کتاب ها از منزل فلسطینی ها به ویژه در بیت المقدس، یافا و حیفا در طول این جنگ و بعد از آن نموده اند.
همانطور که در شیوه ای مشابه، آرشیو و کتابخانه مدارس، کلیساها و مساجد را سرقت کردند؛ علاوه بر کتاب هایی در زمینه ادبیات، فلسفه و علم و شریعت، نسخه هایی از یک قرآن تاریخی و نفیس را نیز به سرقت بردند.
این سرقت با نقشه قبلی رژیم اسرائیل انجام شد، همانطور که صورت جلسه ی20دسامبر 1948 نشان می دهد اسحاق گرینباوم، یکی از وزیران وقت، سایر وزیران را از همکاری دانشگاه عبری با ارتش در جمع آوری کتاب از منازل فلسطینی ها آگاه کرده است.
منابع رسمی دیگری نیز ادعای منابع فلسطینی را تائید کردند مبنی بر این که هزاران جلد از کتاب های فلسطینی که به دست ارتش اسرائیل افتاد در کتابخانه  دانشگاه عبری به ثبت نرسیدند، تعدادی از آنها در مزایده به فروش رسیده و تعدادی دیگر بعد از افشای  وجود آنها بایگانی شده و تعدادی هم از بین رفته اند.
*یک حرکت نمادین...
این پژوهش نشان می دهد که اسرائیل در سال 1958، بیست و هفت هزار جلد کتاب عربی به سرقت رفته را با این ادعا که بی ارزش هستند و وجود آنها خطرناک است، نابود کرد و از بین برد.
ادیب فلسطینی، حنا ابو حنا در گفتگو با الجزیره  گفت: من آن زمان در مزایده وزارت معارف اسرائیل شرکت کردم و کتابی از الیاس ابو شبکه نشان داد که متعلق به دوستش دکتر محمد یوسف از شهر عسقلان بود.
او اشاره کرد که این کتاب که به نام دوستش امضا و از طریق توریستی از قبرس فرستاده شده را به دست آورده است. و اشاره کرد از آنجا که دوستش از بازگرداندن یکی از کتاب های سرقت شده اش خوشحال شده، نامه ای برای او فرستاده و از او تشکر کرده است.
این محقق اسرائیلی در پژوهش خود دو موضع متضاد را یکجا گرد آورده است: اول افشا کرده است که دانشگاه عبری از این کتاب ها گنجینه ای فرهنگی ساخته و دوم آنکه موضع فلسطینی ها را در متهم ساختن اسرائیل به اینکه در عملیاتی بخشی از هویت فرهنگی آنان را به سرقت برده، به رسمیت شناخته است. او ادامه می دهد که دانشگاه عبری ادعا می کند کارمندانش را موظف کرده است تا تنها وارد خانه هایی شوند که اهالی آن مهاجرت کرده اند.
پرفسور مصطفی کبها، مورخ فلسطینی به جزیره نت توضیح می دهد که سرانجام، دانشگاه های اسرائیل ده ها هزار کتاب را نگه داشتند حال آنکه هزاران کتاب دیگر را از بین بردند. او بازگشت این کتاب ها به صاحبان فلسطینی خود را آزمایشی برای اثباث صحت و سقم ادعاهای آنها به شمار آورد.
از سوی دیگر کتابخانه ی دانشگاه عبری، اتهام سرقت کتاب های فلسطینی متعلق به نهادهای فرهنگی فلسطین یا وراث صاحبان کتاب ها که بیشتر آنها مشهور و نام تعداد زیادی از آنها در بیشتر کتاب ها نوشته شده است، رد می کند.
مصطفی کبها استاد یکی از دانشگاه های رژیم صهیونیستی می گوید: دانشگاهیان و شرق شناسان اسرائیلی صدها جلد از کتاب های فلسطینی ها را به سرقت برده و از آنها در کتابخانه های شخصی خود نگهداری می کنند.
*تجاوز سه جانبه
کبها ادامه می دهد: من با چشم خود برخی از این کتاب های سرقت شده را دیدم که نام اندیشمندان فلسطینی و عرب همچون محمود علاء الدین، عجاج نویهض، جورج انطونیوس، خلیل سکانی، اسعاف نشاشیبی و ... بر روی آنها نوشته شده بود.
غارت کتابخانه ها تنها به جنگ سال 1949-1947 محدود نمی شود بلکه در دیگر جنگ ها نیز ادامه داشت مانند غارت دفتر رهبر مصری نوار غزه که در سال 1956 دستگیر شد و میز کنفرانس او که از جنس چوب زیتون بود به وزیر دفاع وقت اسرائیل، موشه دایان داده شد.
وی همچنین به سرقت کتابخانه ی برخی از شهرها و شهرستان ها مانند عریش و شیخ زوید در سال 1967 و شهر قلقیلیه واقع در کرانه ی باختری اشاره کرد که ساکنانش در عرض 3 هفته رانده شدند و کتابخانه ها و مغازه ها و فروشگاه هایش غارت شد.
منبع:
http://www.aljazeera.net/news/pages/e0c5078b-763b-48d4-b044-c000c336d383

 

زمان انتشار : 1391-10-10