۱۳۹۸/۰۸/۲۲
۱۰:۱۶ ق٫ظ

تالار وحدت دوشنبه میزبان سومین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص)به پنج برگزیده از میان دانشمندان برجسته جهان اسلام بود. پس از آن که 2دوره پیشین اعطای جایزه مصطفی در سال‌های‌94 و 96 با موفقیت برگزار شد و با استقبال جهانی در سطح رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی، روبه‌رو شد.

جایزه مصطفی(ص)برای سومین‌بار به پنج برگزیده از میان دانشمندان برجسته جهان اسلام اعطا شد

ایران اسلامی میزبان برگزیدگان جهان علوم تجربی

به گزارش الأمه:

نخستین برگزیده اوگور شاهین (Ugur Shahin) از کشور ترکیه و ساکن آلمان، بود که به‌خاطر تحقیقاتش در حوزه سرطان مورد تقدیر قرار گرفت. او در آیین دریافت جایزه خود اظهار داشت: از اینکه به‌عنوان یکی از برگزیدگان جایزه مصطفی؟ص؟ انتخاب شده‌ام، واقعاً خوشحال هستم. وی که برای تحقیقات خود در زمینه درمان سرطان برگزیده این جایزه شده است، ادامه داد: پیام انتخاب شدن به‌عنوان برگزیده در این جایزه ارزشمند، واقعاً موجب خوشحالی و شگفت‌زدگی من شد.


استاد دانشگاه ماینتس آلمان اظهار داشت: یکی از برتری‌های این جایزه ضمن ارزش دادن به دانشمندان و نوآوران، شناخت و اهمیت دادن به حوزه تحقیقاتی بنده به‌عنوان حوزه‌ای جدید و درمان سرطان به وسیله ایمنی‌درمانی است. بسیاری از دانشمندان معتقدند، آینده درمان سرطان با این روش میسر است؛ زیرا بیماریِ هر بیمار مبتلا به سرطان، مختص خود او است که برای درمان نیاز به دارویی خاص دارد که بر اساس اطلاعات ژنتیکی وی تولید می‌شود. شاهین افزود: تحقیقات ما به معنای گردآوردن همه دانش موجود در کره زمین برای نجات دادن زندگی یک بیمار سرطانی است؛ این عقیده که نجات دادن زندگی یک انسان به معنای نجات زندگی همه بشریت است و در اسلام نیز وجود دارد.


وی همچنین با اشاره به برنامه‌های هفته جایزه مصطفی؟ص؟ 2019 نیز گفت: این آشنایی، فرصت خوبی برای ارتباط با محققان، استادان و دانشجویان دکتری ایرانی و دیگر کشورها بود و گفت‌وگوهای خوبی نیز داشتیم و دوستی‌های جدیدی بین ما برقرار شد.
دومین برنده جایزه مصطفی‌علی خادم‌حسینی، دانشمند آمریکاییِ ایرانی‌تبار بود که به‌خاطر ابداعاتش در حوزه مهندسی پزشکی مورد تقدیر قرار گرفت. خادم حسینی، پس از حضور روی سن، با اشاره به اینکه جوانان می‌بایست بدانند برای هر موفقیت باید 10‌ بار شکست را تجربه کرد، گفت: اما مهم این است که جلو بروند و به راه خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های انسان مثل میوه‌ای است که روی درخت قرار گرفته است، بیان کرد: ریشه این درخت باید خیلی قوی باشد تا میوه‌هایش جان بگیرد. خانواده من از کودکی کمک زیادی به من کردند تا در راه خود رشد کنم. همان‌طور که ریشه باید قوی باشد، تنه درخت هم باید قوی باشد. من در دانشگاه اساتید فرهیخته‌ای داشتم و آنان به من کمک کردند تا کنجکاوی و علاقه‌ام به دانش زیاد شود.
خادم‌حسینی ضمن توصیه‌هایی به جوانان علاقمند به علم و دانش اظهار داشت: برای رشد علمی علاقه و کنجکاوی زیادی نشان دهیم و این چیزی است که هیچ‌کس نمی‌تواند از انسان بگیرد. حسین بهاروند، محقق حوزه سلول‌های بنیادی، سومین برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019، با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه گفت: فکر می‌کنم این جایزه مبنایی برای احداث آکادمی جهانی پزشکی آینده باشد. دلیل این امر را، داشتن گروهی خوب می‌دانم که مشتاقانه در شرایط سخت حرکت کردند و سبب تبدیل کاربرد سلول‌های بنیادی به فناوری شدند. وی ادامه داد: این گروه علم را تبدیل به فرهنگ توانستن کرد و نشان داد با توکل به خدا در شرایط سخت می‌توان حرکت کرد. بهاروند همچنین افزود: توانستیم فرهنگ کاربردی‌کردن علم سلول‌های بنیادی و ساخت کارخانه تولید سلول و دانش سلول‌های بنیادی را به عموم آموزش دهیم و حرکت بین‌رشته‌ای در علوم را میسر کردیم.


این محقق حوزه سلول‌های بنیادی اظهار داشت: از پروردگار، گروه خوب و مردمی که ما را تشویق و حمایت کردند، حامیان عزیز، خیرین و همکاران پژوهشگاه رویان، خانواده پدر و مادری که غذای حلال دادند و همسر و فرزندی که وجودشان را وقف حرکت علمی کردند، تشکر می‌کنم. خانواده‌ای که به رغم همه مشکلات حمایت کردند. وی تصریح کرد: این انتخاب، باری بر دوش ما و آینده بشریت می‌گذارد، باور دارم می‌توانیم در آینده پزشکی تاثیرگذار باشیم. فکر می‌کنم دریافت جایزه مصطفی؟ص؟، وسیله‌ای باشد برای احداث آکادمی جهانی پزشکی آینده، در زمینه‌های پزشکی بازساختی، پزشکی مبتنی بر فرد و مهندسی بافت و بتواند محققان کشورهای در حال توسعه را حمایت کند.


عمران اینان، دیگر برگزیده جایزه مصطفی؟ص؟ 2019 از کشورهای اسلامی با بیان اینکه بعد از ۳۶‌سال تحقیق و تدریس در دانشگاه استنفورد برای تدریس به ترکیه برگشته است، گفت: از این بابت خوشحالم و اصلاً احساس پشیمانی نمی‌کنم. اینان همزمان با دریافت جایزه خود اظهار داشت: دریافت این جایزه ارزشمند برای دانشمندان مسلمان واقعاً مهم است.


وی با اشاره به ضرب‌المثلی ترکی گفت: هر چه بیشتر به دانشمندان ارزش و اعتبار بدهید، آن‌ها بهتر کار می‌کنند. رییس دانشگاه کوچ ترکیه با اشاره به تلاش‌هایی که انجام داده است افزود: به هفت قاره سفر کرده‌ام و مناطق زیادی رفتم و تحقیقاتم را در قطب جنوب و گرینلند و آلاسکا انجام داده‌ام و امروز از اینکه اینجا هستم واقعاً خوشحالم.


اینان با اشاره به بازگشت به ترکیه بعد از مدت‌ها زندگی در آمریکا گفت: در ترکیه دانشگاه‌های خوبی داریم؛ دیروز دانشگاه‌های تهران و شریف را دیدم و واقعاً دانشگاه‌های خوبی هستند که برای بهبود زندگی بشر کار می‌کنند و ما آماده و علاقه‌مند به همکاری با شما و محققان‌تان هستیم.


خلود الجمال، رییس بخش دارورسانی و نانوپزشکی دانشگاه کینگز لندن و اهل فلسطین و یکی از سخنرانان مراسم اعطای این جایزه گفت: نسل جدید دانشمندان زن توان و انگیزه بالایی برای افزایش سهم زنان در علم دارند. به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی این مراسم با حضور علی اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهوری و عضو هیأت مدیره بنیاد مصطفی(ص)، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی؟ص؟ و علیرضا مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی جوایز پنج برگزیده این دوره اهدا شد.


خلود کمال از فلسطین با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: بنیاد مصطفی؟ص؟ را برای نخستین‌بار چند سال قبل شناختم و امسال نخستین‌بار به ایران سفر و در مراسم آیین اعطای جایزه مصطفی؟ص؟ شرکت کردم. وی افزود: در ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) با توانمندی‌های نسل جوان دانشمندان آشنا و از آن خوشحال شدم.


الجمال اظهار داشت: در پنل‌ها دوست‌های زیادی پیدا کردم، همچنین به رغم برنامه فشرده‌ای که داشتیم شنیدن سخنرانی‌ها واقعاً مفید بود. الجمال گفت: باید بدانیم عملکرد ما خوب است ولی می‌توانیم بهتر عمل کنیم و امیدوارم طی ۱۰‌سال آینده بیش از ۵۰‌درصد از دانشمندان زن باشند. وی تصریح کرد: نسل جوان دانشمندان زن توان و انگیزه زیادی دارند؛ باید این فرصت را به آن‌ها بدهیم تا این روند را با قدرت طی کنند.


این محقق فلسطینی‌تبار افزود: از طرف خود می‌توانم بگویم جایزه مصطفی؟ص؟ باعث انگیزه‌بخشی به همه ما است. علم و فناوری باید همراه هم باشند؛ این فلسفه دقیقی است که جایزه مصطفی؟ص؟ انتخاب کرده و امیدوارم به انقلابی در علم تبدیل شود. وی با تقدیر از تلاش‌های برگزارکنندگان جایزه مصطفی؟ص؟ برای تلاش و شناخته‌شدن دانشمندان مسلمان دیگر و فرهنگ ایرانی به سخنان خود پایان داد.

 

منبع: صبح نو