۱۳۹۷/۰۳/۲۸
۷:۱۹ ب٫ظ

رهبر مسیحیان کلدان در عراق و جهان گفت که جمهوری اسلامی ایران عامل استقرار، صلح و امنیت در عراق و منطقه است.

ایران عامل صلح در عراق و منطقه است

کاردینال 'لویس رافائیل ساکو' روز دوشنبه بعد از دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با وی، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود که جمهوری اسلامی ایران عامل برقراری استقرار، صلح و امنیت در عراق و منطقه است و ما از این نقش ایران تقدیر می کنیم.
وی خاطرنشان ساخت که ایران در گردهم آوری جریان های سیاسی عراق حول میز گفت وگو و کمک به عراق برای تشکیل دولت آینده اش، تلاش قابل تقدیری ارائه می کند.
رافائیل ساکو درباره وضعیت مسیحیان عراق گفت که مسیحیان ایران و عراق، امتداد همدیگر هستند و در هر دو کشور مسیحیان کلدانی، آشوری و ارمنی وجود دارند.
وی با تقدیر از نوع تعامل دولت جمهوری اسلامی ایران با مسیحیان گفت که سفیر ایران در بغداد گزارشی از وضعیت و جایگاه محترم مسیحیان در جمهوری اسلامی ایران و آزادی که آنها در انجام شعائر دینی خود دارند، ارائه کرد.
رهبر مسیحیان کلدانی درعراق و جهان در پاسخ سوال ایرنا در خصوص وضعیت مسیحیان بعد از پیروزی و پایان خطر داعش درعراق گفت که بعد از پایان خطر داعش در عراق، در حال حاضر تعدادی از مسیحیان به مناطق خود در استان نینوا بازگشته اند.
کاردینال رافائیل ساکو اضافه کرد که آنچه حائز اهمیت است اینکه مشکلات منطقه با همکاری ملت های منطقه قابل حل است.
وی افزود که جنگ و درگیری جزء ویرانی، هیچ دستاوردی ندارد، برهمین اساس امیدواریم که ملت ها و دولت های منطقه با همکاری همدیگر مشکلات را حل و فصل کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در همین راستا به خبرنگار ایرنا گفت که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای همکاری با تمامی اقلیت های دینی و مذهبی و قومی در عراق و منطقه اعلام می کند.
'ایرج مسجدی' با اشاره به امنیت و آرامشی که اقلیت های مختلف در جمهوری اسلامی ایران دارند خاطرنشان ساخت که ایران خواهان زندگی مسالمت آمیز و صلح و برادری و امنیت برای پیروان همه ادیان و مذاهب است.
وی اضافه کرد که پیروان ادیان و مذاهب سماوی، در نهایت همگی موحد و یکتاپرست هستند و دیدار با کاردینال لویس رافائیل ساکو نیز در همین راستا برای ادای احترام و تبریک و تهنیت ارتقا ایشان به مقام کاردینالی بوده است.
وی تاکید کرد که پیروان همه مذاهب و ادیان در ایران، عراق و عموم منطقه مورد احترام دولت و ملت و خصوصا مقام معظم رهبری هستند.
کاردینال رافائیل ساکو در این دیدار گزارشی از وضعیت مسیحیان عراق ارائه کرد و گفت که جمعیت مسیحیان عراق تا قبل از ظهور داعش در حدود 2 میلیون نفر بوده که براثر حمله داعش، اغلب مسیحیان ناچار شدند کشور خود را ترک کنند به نحوی که تعداد مسیحیان درعراق به حدود 500 هزار نفر رسیده است.
وی بغداد را یکی از مناطق پرجمعیت مسیحیان درعراق دانست و گفت که 50 کلیسا در بغداد وجود دارد و تعداد کلیساها در استان نینوا 15 مورد است.
سفیر ایران در بغداد و رهبر مسیحیان کلدان در عراق و جهان در این دیدار، هدایایی به رسم یادبود با هم رد و بدل کردند.