۱۳۹۸/۰۳/۰۲
۱۰:۲۶ ق٫ظ

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق گفت که دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق درصدد ساخت یک فیلم سینمایی مشترک با عنوان جنگ با گروه تروریستی داعش هستند.

ایران و عراق فیلم مشترک درباره جنگ داعش می سازند

به گزارش الأمه:

«عبدالامیر الحمدانی» بعد از دیدار با حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای گفت که در حوزه سینما در اندیشه ساخت یک فیلم مشترک با ایران با موضوع جنگ با گروه تروریستی داعش هستیم.
وی اضافه کرد که سینمای ایران فیلم های زیادی را تولید کرده و برخی از این فیلم های مهم مانند «محمد (ص)» و «به وقت شام» در عراق به روی پرده سینما رفته اند.
تاکنون در حوزه کار مشترک سینمایی بین ایران و عراق ایده های مختلفی مطرح شده که از جمله ساخت فیلمی با عنوان اربعین حسینی و همچنین الحشد الشعبی بوده و برخی از کارگردانان جوانان عراقی که در سال های اخیر آوازه بین المللی پیدا کرده اند مانند «محمد الدراجی» برای ساخت این گونه فیلم های مشترک اعلام آمادگی کرده اند.
وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق در این دیدار همچنین برنامه همکاری مشترک که شامل اجرای یک اوپرای مشترک که تاریخ و فرهنگ دو کشور با سابقه ایران و عراق را به تصویر می کشد، ارائه کرد.
این برنامه همکاری مشترک مشتمل بر 8 بند در زمینه همکاری فرهنگی مشترک است که بخشی از آن در برگیرنده برپایی دوره های آموزشی است و براساس بیانیه دفتر وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق، به تایید رایزن فرهنگی ایران در عراق نیز رسیده است. 
الحمدانی همچنین از اعزام یک هیات از ایران برای بررسی مرمت اثر تاریخی طاق کسرا که به «ایوان مدائن» نیز معروف است، در منطقه «مدائن» در جنوب بغداد خبر داد.
بسیاری از گزارش ها حاکیست که بر اثر تاثیرات جوی و اهمال دستگاه های ذیربط این اثر تاریخی که مهمترین اثر دوره ساسانیان در عراق به شمار می رود، در معرض ریزش قرار گرفته است.
به رغم اینکه عراق با یک شرکت از کشور چک برای مرمت این اثر قرارداد امضا کرده اما این شرکت به وظیفه خود برای حفظ و مرمت این اثر مهم تاریخی به طور صحیح عمل نکرده و باعث شده است که بخشی از سقف این اثر تاریخی ریزش کند.
عراقی ها امیدوارند که با توجه به اینکه طاق کسرا یک اثر مهم از تاریخ ایرانی قبل از اسلام است، جمهوری اسلامی ایران در حفظ و مرمت این اثر مهم تاریخی همکاری کند.
شهردار تهران در سفر اواخر فروردین ماه گذشته به بغداد از اثر تاریخی طاق کسرا دیدن کرده و از آمادگی شهرداری تهران و شرکت های ایرانی برای همکاری در زمینه مرمت آثار تاریخی عراق به ویژه طاق کسرا خبر داد.
«پیروز حناچی» در این سفر در دیدار با مقامات عراقی از جمله رییس و اعضای شورای استان، استاندار و شهردار بغداد با اشاره به مسئولیت شهرداری تهران در مرمت آثار تاریخی و میراث فرهنگی این کلان شهر، آمادگی این شهرداری و سایر مجموعه های ذیربط در ایران برای همکاری با عراق در این زمینه را اعلام کرد.

 

منبع: ایرنا