۱۳۹۷/۱۲/۱۹
۳:۱۷ ب٫ظ

ایران و عراق دو سرزمین همجوار، نه تنها در حوزه میراث فرهنگی دارای اشتراکات عدیده ای هستند، بلکه فرای این حوزه، تبادل سالانه میلیون ها گردشگر می تواند زمینه ساز اقتصادی بزرگ میان دو کشور باشد.

ایران و عراق همسایگانی با میلیون‌ها گردشگر و میراثی مشترک

به گزارش الأمه:

 زمین ها که به هم گره بخورند، زمینه ها هم با هم ساز می شوند. در زمین های همجوار زمینه های همسان فراوان است حتی اگر زبان متفاوت باشد. باورهایشان، فرهنگ شان به هم بسیار نزدیک است، آنقدر نزدیک که خط و مرزهای جدا ساز کشورها هم نمی تواند آن ها را چندان از هم دور کند. 
ایران و عراق دو نمونه از این خاک های همجوارند، آمارها نشان می دهد، بیشترین گردشگران ورودی به ایران از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه بوده‌اند و در این میان گردشگران عراقی در صدر این لیست قرار دارند.
البته در همه جای دنیا و حتی در بهترین مقاصد گردشگری، بیشترین حجم گردشگران از کشورهای همسایه‌ هستند، ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. همین آمار باز می گوید ایرانیان نیز در سفر به کشورهای خارجی عراق را بیشتر از دیگر کشورها انتخاب می کنند.
ایران و عراق تنها بالاترین تبادل گردشگر را ندارند، این دو کشور میراث گرانبهایی نیز از یکدیگر به ارث برده اند.

** عراقی ها همچنان در صدر گردشگران ایران
ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این که تقریبا توازن بین مسافران خروجی ایرانی به عراق و عراقی به ایران وجود دارد، گفت: بیشترین گردشگران ایرانی با هدف زیارت و سپس با محوریت تجارت به عراق سفر می کنند.
وی دلیل سفر عراقی ها به ایران را تنها زیارتی ندانست و گفت: گردشگران عراقی به جز زیارت با هدف تفریح و گردشگری سلامت به ایران سفر می کنند.
تیموری توانمندی پزشکان، ظرفیت و استاندارد بالای تجهیزات درمانی را دلیل انتخاب کشور ایران از سوی گردشگران عراقی اعلام کرد و افزود: موضوعی که باید به آن توجه شود این است که وزارت بهداشت محوریت سازمان میراث فرهنگی را در موضوع گردشگری سلامت بپذیرد تا ساماندهی درستی در این موضوع اتفاق بی افتد.

** اشتراک هایی که همکاری را پدید می آورد
محمدحسن طالبیان معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همکاری مشترک بین ایران و عراق در حوزه میراث فرهنگی را بسیار گسترده ارزیابی کرد و افزود: در سال های اخیر در کارگاه های آموزشی چگونگی نگهداری از موزه و حفاظت و مرمت آثار باستانی همواره نمایندگانی از کشور عراق حضور داشتند.
وی وجود اشتراک های تاریخی و فرهنگی را سبب پیوند دو کشور در حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت: هم اکنون دو کشور ایران و عراق در بخش علمی و فنی میراث فرهنگی روابط نزدیکی دارند.
طالبیان از پذیرش همکاری از سوی ایران برای کمک به مرمت برخی از سایت ها و بناهای تاریخی عراق خبر داد و گفت: متخصصان ایرانی به دلیل وجود اشراف بر معماری های سایت های عراق توانایی کار در آن بخش را دارند.
وی همکاری برای استرداد آثار فرهنگی را یکی دیگر از برنامه های مشترک دو کشور اعلام کرد و افزود: شرایط تاریخی سبب شده تعدادی از آثار تاریخی از دو کشور خارج شود که نیاز به همکاری برای استرداد آنها وجود دارد. 
طالبیان همچنین از وجود تعدادی از آثار مکتوب تاریخی فارسی زبان در کتابخانه های عراق خبر داد و گفت: ایران این آمادگی را دارد که این کتاب ها را مرمت و مجدد به کتابخانه های عراق بازگرداند.

 

منبع: ایرنا