۱۳۹۸/۰۹/۱۹
۷:۰۴ ق٫ظ

باستان‌شناسان موزه «‌پن» دانشگاه «پنسیلوانیا»‌ ۳۸۷ تکه از کتیبه‌های سفالی باستانی را به سفارت عراق در «واشنگتن» تحویل دادند.

بازگشت ۳۸۷ کتیبه باستانی به عراق

به گزارش الأمه:

محققان موزه «پن»‌ اعلام کردند، کتیبه‌های باستانی که حدود یک قرن پیش از شهر «اور» کشف شده بودند، در حقیقت به عنوان اسنادی برای ثبت تبادل‌های اقتصادی یعنی چیزی شبیه به رسیدهای امروزی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

«ویلیام هافورد» یکی از محققان موزه «پن» بیان کرد: «این کتیبه‌های سفالی تنها بخشی از مجموعه آثاری هستند که در جریان کاوش‌های سال‌ها پیش از «اور» خارج شده‌اند. این کتیبه‌ها در حقیقت اسنادی از تبادلات اقتصادی دودمان سوم «اور» یعنی متعلق به دوران ۲۱۰۰ تا ۲۰۰۰ پیش از میلاد هستند. این کتبیه‌ها رسید لوازمی هستند که براری یک قصر یا معبد خریداری شده بودند. هنوز نشانه‌هایی از مهر روی برخی از این کتیبه‌ها وجود دارد.»

این کتیبه‌ها در جریان‌های کاوش‌هایی که در فاصله زمانی بین سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۴ با حمایت مالی موزه «پن» و موزه «بریتانیا»‌ انجام شد، کشف شدند. حدود ۷,۵۰۰ تکه از این کتیبه‌های سفالی تحت توافقی برای مرمت شدن از دولت عراق به فیلادلفیا امانت داده شدند تا پس از انجام مراحل مرمت به عراق بازگردانده شوند.

محققان موزه «‌پن» نتایج تحقیقات خود درباره بخشی از این کتیبه‌ها را در سال ۱۹۳۷ و بخش دیگری را در سال ۱۹۷۶ منتشر کردند. بخش اعظمی از کتیبه‌های مورد بررسی قرار گرفته به عراق بازگردانده شده‌اند. آن دسته از کتیبه‌های که هنوز تحویل داده نشده‌اند به دلیل کوچک بودن و آسیب دیده بودن کار را برای محققان سخت کرداند. این یعنی هنوز ۳۵۰۰ کتیبه در موزه «‌پن» ‌باقی خواهد ماند.

 

منبع: ایسنا