۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۹:۵۷ ب٫ظ

در ماه اوت گذشته شبکه الجزیره انگلیسی‌زبان اقدام به پخش فیلم مستندی کرد که از همان ابتدا تاکنون بازتاب جهانی گسترده‌ای داشته است. «بحرین؛ فریادی در تاریکی» نام این فیلم مستند پنجاه دقیقه‌ای است که به نحوه دستگیری قشرهای مختلف مردم انقلابی بحرین از جمله فوتبالیست‌ها و امدادگران ا

بحرین؛ فریادی در تاریکی

مردم مظلوم بحرین بیش از یک سال پیش انقلاب خود را به امید سرنگونی دیکتاتوری آل خلیفه آغاز کردند. اما خبرگزاری‌های مختلف به جای پوشش‌دهی این انقلاب خونین، سعی در پنهان کردن حقایقی داشتند که در این کشور کوچک و شیعه‌نشین روی می‌داد. الجزیره و العربیه دو شبکه ماهواره‌ای عرب‌زبان و بسیار سرشناسی هستند که با وجود توان بالای رسانه‌ای خود در خبررسانی، از پوشش دادن حوادث مربوط به انقلاب بحرین، به شدت کوتاهی کرده‌اند.

اما 4 اوت گذشته شبکه الجزیره انگلیسی کاری را انجام داد که شبکه الجزیره عرب‌زبان انجام نداده بود. در ماه اوت گذشته شبکه مذکور اقدام به پخش فیلم مستندی کرد که از همان ابتدا تاکنون بازتاب جهانی گسترده‌ای داشته است. «بحرین؛ فریادی در تاریکی» نام این فیلم مستند پنجاه دقیقه‌ای است که به نحوه دستگیری قشرهای مختلف مردم انقلابی بحرین از جمله فوتبالیست‌ها و امدادگران اشاره دارد و به همین دلیل نیز اخیرا موفق به دریافت جوایزی نیز شده است.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، فیلم مستند «فریاد در تاریکی» جایزه فیلم برتر موسسه رابرت اف کندی را نیز از آن خود کرده است.

جوایز موسسه رابرت کندی در هفت بخش مجزا به آثار برتر اهدا می‌شود. آثار روزنامه‌نگاران به شکل مکتوب و یا ضبط شده، مقاله، عکس و کارهای رسانه‌ای بخش‌های گوناگون این جوایز را دربرمی‌گیرد.

موسسه رابرت کندی در دسامبر 1968 برای اولین بار تاسیس شد و سالیانه به آثار برتر روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که در زمینه دفاع از حقوق بشر فعالیت می‌کنند، اهدا می‌شود.

 این فیلم پیش از این، جایزه برترین فیلم از جشنواره بین المللی فیلم‌ حقوق بشر آمستردام و همچنین جایزه فیلم مستند برتر اسکریبس هاور سال 2011 را نیز از آن خود کرده بود.

دانشکده لانگ آیلند ایالات متحده آمریکا نیز در ماه مارس گذشته جایزه جورج بلک دوم را به سازندگان این فیلم اهدا کرد. می وولش و حسن محفوظ دو خبرنگار شبکه الجزیره هستند که با همکاری یکدیگر این فیلم را درمورد دیکتاتوری بحرین و تلاش مردم این کشور برای رهایی از استبداد به تصویر کشیده‌اند.

شایان ذکر است که جایزه جورج بلک دوم از زمان تاسیس در سال 1948 امسال برای اولین بار به یک اثر از کشور عربی تعلق گرفته است. 

 

زمان انتشار : 1391-03-06