۱۳۹۸/۱۰/۲۹
۹:۰۹ ق٫ظ

فیصل سویسال و ابوالحسن داوودی دو کارگردان مطرح سینمای ترکیه‌ و ایران، در استانبول به بررسی و تحلیل آثار دو کشور پرداختند.

بررسی سینمای ترکیه و ایران در استانبول

به گزارش الأمه:

فیصل سویسال و ابوالحسن داوودی کارگردانان سینمای ترکیه‌ و ایران در چارچوب برنامه «روزهای فیلم ایران» در سالن کنفرانس «آکادمی بی‌اوغلو» استانبول به سوالات شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری پاسخ دادند.

ابوالحسن داوودی، سازنده فیلم «رخ دیوانه» که قبل از این نشست اکران شده بود، درباره پدیده سانسور در سینمای ایران اظهار داشت:

«انقلاب تحولات ایدئولوژیک فرهنگی به همراه داشت و موجب سانسور در سینما شد. بنابراین سینماگران قبل از انقلاب دچار مشکل شدند. نسل بعدی، از جمله بنده برای یافتن زبان سینمایی سازگار با انقلاب تلاش کردیم.»

سویسال نیز که اخیرا فیلم مشترکی با ایران ساخته است، در زمینه ویژگی‌های سینمای ترکیه گفت:

«آثار مجید مجیدی و عباس کیارستمی به دلیل ارائه تعریف جدید از انسان در جهان معروف هستند. آنها بیشتر رفتارهای انسانی اهمیت می دهند تا مسائل روزمره. البته اقتصاد در سینمای ترکیه مهم‌ترین فاکتور به شمار می‌رود. به همین دلیل فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند، بیشتر گیشه‌ای هستند. امیدوارم که این روند تغییر یابد.»

برنامه «روزهای فیلم ایران» توسط وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در استانبول و شهرداری منطقه بی‌اوغلو برگزار می‌شود. نه فیلم ایرانی نیز از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ دی در سالن سینمای «آکادمی بی‌اوغلو» خیابان استقلال (نزدیک میدان تقسیم) اکران می‌شود.

فیلم‌های «امروز» از رضا میرکریمی، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» از بهروز افخمی، «طعم شیرین خیال» از کمال تبریزی، «بادیگارد» از ابراهیم حاتمی کیا، «مزار شریف» از حسن برزیده، «رخ دیوانه» از ابوالحسن داوودی، «شیار ۱۴۲» از نرگس آبیار، «کفش‌هایم کو؟» از کیومرث پور احمدی و «روزگاری عشق و خیانت» از داوود بی‌دل در حال اکران هستند.

مراسم اختتامیه این رویداد امروز برگزار خواهد شد.

سینمای ایران طی سال‌های اخیر در جشنواره‌های معتبر سینمایی ترکیه حضوری فعال داشته و چندین جایزه را از آن خود کرده است.

 

منبع: ایرنا