۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۹:۴۰ ب٫ظ

علی‌رغم تصاویر ارزشمند و تاریخی به نمایش گذاشته شده، با نگاهی دقیق می‌توان دریافت که هدف اصلی از برپایی چنین نمایشگاهی در عربستان سعودی در واقع تلاشی برای خوب جلوه دادن خاندان آل سعود در شرایط آشفته کنونی این کشور بوده است. این موضوع را می‌توان با نگاه به تصاویری که حاکمان آل‌سعو

برپایی نمایشگاه عکس مکه در شهر جده

برپایی یک نمایشگاه عکس در عربستان سعودی با موضوع مکه مکرمه در صد سال گذشته بیش از صد هزار نفر از مسلمانان و گردشگران مختلف جهان را به خود جلب کرده است.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، اخیرا پنجاه و نه عکس از مکه مکرمه در طی صد سال گذشته در شهر جده واقع در عربستان سعودی برای عموم به نمایش گذاشته شده است. این تصاویر، بازدیدکنندگان خود را به سال 1902 میلادی می‌برند و تغییرات مقدس‌ترین شهر مسلمانان را از آن روزگار تا به امروز در غالب عکس روایت می‌کنند.

اکثر این تصاویر به نمایش درآمده برای نخستین بار است که در یک نمایشگاه ملی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و با خود مطالب جالب و دیدنی از صد سال اخیر این شهر دربردارند. به عنوان مثال در برخی از این تصاویر، نشان داده شده است که رهبران مذاهب چهار‌گانه اهل تسنن برای اقامه نماز در جایگاه‌های متفاوت و ویژه‌ای می‌ایستادند. در واقع این مذاهب بنابر اعتقادات وارد شده در مذهبشان مکان خاصی را برای خود درنظر گرفته بودند. این موضوع سال‌ها پابرجا بوده است. اما با روی کار آمدن آل سعود بر مسند قدرت این اماکن نیز از بین رفته است.

البته شایان ذکر است که علی‌رغم تصاویر ارزشمند و تاریخی به نمایش گذاشته شده، با نگاهی دقیق می‌توان دریافت که هدف اصلی از برپایی چنین نمایشگاهی در عربستان سعودی در واقع خوب جلوه دادن خاندان آل سعود ر شرایط آشفته کنونی این کشور بوده است. این موضوع را می‌توان با نگاه به تصاویری که حاکمان آل‌سعود را در حال نظافت و یا خدمت به مکه مکرمه نشان می‌دهد، می‌توان به وضوح دید.    

همچنین برگزارکنندگان این نمایشگاه نسبت به برخی از نکات لازم برای ارتباط بازدیدکنندگان با تصاویر نمایش داده شده، بی‌توجه بوده‌اند. نبود راهنما برای توضیح تصاویر و نبود بروشورهای اطلاعاتی برای بازدیدکنندگان آسیایی و اروپائی که با زبان عربی آشنایی ندارند برخی از نکاتی بوده است که متاسفانه مورد غفلت گردانندگان این نمایشگاه قرار گرفته است.

در این نمایشگاه «فرید شاطر» کارگر کارخانه پوشاک نیز حضور دارد. او در این نمایشگاه قسمتی از پارچه کعبه معظمه را آماده می‌کند که 95 سانتیمتر عرض دارد. این بخش از پارچه با آیات نورانی کلام وحی و با استفاده از طلا و نقره بافته می‌شود. بلندی دور کعبه نیز 47 متر می‌باشد و پارچه مذکور از شانزده قطعه مجزا تشکیل می‌شود. وی این حرفه را از شانزده سالگی آغاز کرده است و اکنون بیش از 37 سال می‌باشد که به این حرفه مشغول است.

http://www.aljazeera.net/news/pages/9b949ade-a024-4c5d-a531-6576e777b9ff

 

زمان انتشار : 1391-04-25